Sökandes rätt till religionsfrihet enligt artikel 9 i Europakonventionen har åsidosatts genom att rätten, på grund av att de bar niqab, nekade dem tillträde till de offentliga delarna av en häktningsförhandling
Justitiekanslerns beslut
Justitiekanslern, som bedömer att diskrimineringsförbudet enligt 2 kap. 17 § diskrimineringslagen (2008:567) inte är tillämpligt på rättens beslut att enligt 5 kap. 9 § rättegångsbalken neka åhörare tillträde till offentlig förhandling, avslår KA, FB och NMY anspråk på diskrimineringsersättning enligt diskrimineringslagen.
Justitiekanslern avslår KA, FB och NMY anspråk på kränkningsersättning på grund av brott.
Justitiekanslern konstaterar att KA, FB och NMY rätt till religionsfrihet enligt artikel 9 i Europakonventionen har åsidosatts genom att rätten, på grund av att de bar niqab, nekade dem tillträde till de offentliga delarna av en häktningsförhandling vid Göteborgs tingsrätt den 28 oktober 2011.
Justitiekanslern avslår KA, FB och NMY anspråk på ekonomisk ersättning för ideell skada på grund av konventionsöverträdelsen.
Ärendet
Bakgrund
Den 28 oktober 2011 höll Göteborgs tingsrätt, före detta chefsrådmannen SW, omhäktningsförhandling mot en person som var misstänkt för förberedelse till mord. Saken var förhållandevis uppmärksammad i media men någon särskild hotbild förelåg inte och något beslut om säkerhetskontroll vid förhandlingen var inte aktuellt. Till förhandlingen inställde sig KA, FB och NMY som åhörare. Samtliga tre bar niqab. Innan förhandlingen ropades på gick expeditionsvakten O.R. in i salen för att höra om ordföranden hade några särskilda önskemål vad gällde ordningen. O.R. upplyste om att tre kvinnor som var klädda helt i svart väntade utanför och på ordförandens fråga om deras ansikten var täckta svara han ja. Ordföranden sa då att de tre kvinnorna inte fick komma in i salen. O.R. upplyste KA, FB och NMY om att ordföranden sagt att de inte fick närvara. När målet ropades på gick kvinnorna inte in i salen utan väntade utanför. Efter att åklagaren framställt sina yrkanden och den misstänkte angivit sin inställning förordnade rätten om stängda dörrar. Åklagaren utvecklade sin talan, den misstänkte hördes och parterna slutförde sin talan. Rätten förordnade därefter att förhandlingen åter var offentlig. I samband därmed gick KA, FB och NMY in i salen. Ordföranden bad dem lämna salen och när så skett avkunnades beslut och förhandlingen avslutades.
KA, FB och NMY gjorde en polisanmälan och anmälde också det inträffade till Diskrimineringsombudsmannen (DO). Med anledning av artiklar angående händelsen i bl.a. Göteborgs-Posten och Dagens Nyheter beslutade Riksdagens ombudsmän (JO) att ta upp saken till utredning i ett särskilt ärende.
Vice riksåklagaren KS beslutade den 18 november 2011 att inleda förundersökning mot SW angående tjänstefel. Den 20 mars 2012 beslutade hon att lägga ner förundersökningen med hänvisning till att det inte längre fanns anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal hade förövats. (Åklagarmyndighetens ärende ÅM 2011/7130).
Efter att ha inhämtat yttrande från Göteborgs tingsrätt beslutade DO den 14 juni 2012 att avsluta ärendena där (DO:s ärenden ANM 2011/1760, 1761 och 1763). DO angav följande skäl.
Bestämmelser som beslutet grundar sig på
Diskrimineringslagen (2008:567), DL, förbjuder diskriminering som har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning och ålder.
Domstolsväsendet omfattas av diskrimineringsförbudet endast när dess företrädare bistår allmänheten med upplysningar, vägledning, råd eller annan sådan hjälp, eller på annat sätt i anställningen har kontakter med allmänheten. Detta framgår av 2 kap. 17 § DL.
DO:s bedömning
DO:s prövning av din anmälan mot Göteborgs tingsrätt är begränsad till om domstolens agerande i något avseende brutit mot diskrimineringslagen. Frågan om domstolens agerande har varit förenligt med de regler som i övrigt gäller för verksamheten är föremål för prövning hos Justitieombudsmannen.
Av ordalydelsen och förarbetena till det aktuella diskrimineringsförbudet i 2 kap. 17 § DL framgår att förbudets räckvidd är begränsat. Avsikten är att förbudet ska gälla den anställdes uppträdande och språkbruk men inte sådant som hur hon eller han tolkar och tillämpar en bestämmelse eller över huvud taget bedömningar som görs eller åtgärder som hon eller han vidtar för att fullgöra åligganden som följer av anställningen (proposition 2007/2008:95 s. 285 f).
Lagen skiljer alltså mellan bedömningar som den anställde gör och uppträdande vid hanteringen av ett ärende. Enligt DO:s bedömning är det därför tveksamt om förbudet mot diskriminering är tillämpligt på domares bedömning och beslut att neka er tillträde på grund av er klädsel.
Du har också anmält att du och dina vänner fick ett dåligt bemötande i övrigt av domstolens företrädare. Berörda personer vid tingsrätten har uppgett att ni har fått ett neutralt bemötande. De övriga personer som var närvarande och som DO har talat med har inte kunnat styrka att domstolens företrädare har uppträtt otrevligt.
Sammantaget ger utredningen inte tillräckligt stöd för att domstolens företrädare har brutit mot diskrimineringslagen. Ditt ärende avslutas därför.
Detta beslut går inte att överklaga. Om du själv vill driva ditt ärende vidare till domstol kan du väcka talan i tingsrätt.
JO granskade handlingarna i Åklagarmyndighetens och DO:s ärenden och inhämtade ett kompletterande yttrande från rättens ordförande. SW anförde hos DO respektive JO sammanfattningsvis följande angående det inträffade.
Händelsen
Jag blev sent på em den 27 oktober ombedd att morgonen därpå ta en omhäktningsförhandling. Jag ögnade igenom akten. Det hade inte förordnats om säkerhetskontroll men stängda dörrar verkade bli aktuellt.
Strax före påropet kl. 09.00 fick jag av expeditionsvakten O.R. veta att det fanns åhörare utanför och att några av dem var maskerade så att inget annat än deras ögon syntes. Jag förklarade då för O.R. att inga helt maskerade personer skulle släppas in. För det beslutet är jag ensam ansvarig även om O.R. fick framföra saken till de berörda. Målet ropades på och ett antal personer kom in, dock inga maskerade. Förhandlingen var till en början offentlig. Därefter följde en ca 45 minuter lång del bakom stängda dörrar. Avkunnandet av häktningsbeslutet skulle sedan ske offentligt. När den häktade och ett antal åhörare kommit in kom även tre helt maskerade personer in i salen för att sätta sig på första bänk. Jag vet inte om det var samma personer som en timme tidigare varit utanför salen. Jag förklarade två gånger att helmaskerade personer inte tilläts inne i salen. Ingen av besökarna reagerade. Jag försökte då med en gest visa att de skulle gå ut. Då inte heller detta resulterade bad jag notarien ringa efter en expeditionsvakt. Försvararen yttrade något varefter även den häktade – trots sina restriktioner – sade något till åhörarna. Detta löste saken och de tre maskerade personerna gick ut. Beslutet om omhäktning avkunnades.
Kommentar
Jag eftersträvar alltid största möjliga öppenhet vid offentliga förhandlingar. Att en förhandling är offentlig är dock inte samma sak som att alla har rätt att närvara.
Många personer tvingas att infinna sig vid rättegångar, ofta mot sin vilja. Vissa måste dessutom medverka i processen. Resultatet av en domstolsförhandling kan för parter bli mycket ingripande. Det rättsliga förfarandet är omgärdat av en mängd regler. En rättssal är därför inte vilken samlingslokal som helst. Ordning och säkerhet har prioritet.
Enligt 5 kap. 9 § RB ankommer det på rättens ordförande att upprätthålla ordningen vid rättens sammanträden och meddela de ordningsregler som behövs. Bestämmelsen innehåller således inga andra begränsningar än behovet. Mycket kan inträffa under en förhandling. Regler som jag med stöd av 5 kap. 9 § RB i praktiken tillämpar kan vara följande. Kaffe lämnas utanför, hamburgare likaså, mobiler avstängda, gärna mössa av (efter JO:s uttalande 2006 dock ej huvudbonader med religiös innebörd), inget störande prat, inga högljudda kommentarer, ingen kommunikation mellan åhörare och den som kanske är häktad med restriktioner, jackor och väskor tas med ut vid pauser och under rättens överläggning, åhörare ska sitta kvar till den häktade förts ut (önskemål från transporttjänsten). Listan kan göras längre. Allt detta är givetvis inte lika viktigt men det genomgående syftet med sådana ordningsregler är att respekten för domstolen och domstolsprocessen ska upprätthållas men också – och framför allt – att en förhandling ska kunna genomföras på ett lugnt och rättssäkert sätt. Jag har aldrig stött på större problem i dessa frågor.
Jag godtar valfri klädsel i rättssalen men steget därifrån till att tillåta hel maskering av ansiktet anser jag vara för långt. Häri ligger en avgörande skillnad och där vill jag dra gränsen.
Varför det då?
Som flera andra domare tillämpar jag med stöd av 5 kap. 2 § RB en femtonårsgräns för tillträde till förhandlingen. Det skulle vara omöjligt att göra en bedömning av en åhörares ålder om inte ansiktet syntes. Vidare är det ganska vanligt med störande inslag från åhörare. I regel räcker det med en tillsägelse eller två men ibland blir man tvungen att visa ut den som stör. Vid svårigheter att identifiera den störande kan resultatet bli att fel person ombeds lämna salen. Alternativet att alla får gå ut är naturligtvis oacceptabelt. Det förekommer också att den som utvisats försöker att åter ta sig in i salen och då gärna i samband med någon paus. Rättens ordförande måste därvid ha i vart fall en chans att känna igen den aktuella personen. Annars blir utvisningen ett skämt. Detta är några exempel där ordningen i rättssalen kräver att man kan se åhörarens ansikte.
Andra situationer är de som regleras i 36 kap. 18 § och 37 kap. 3 § RB (vittnes, parts eller målsägandes rädsla för en närvarande person.). Sådana situationer har på senare tid blivit allt vanligare. Om vittnet, parten eller målsäganden fråntas möjligheten att se och känna igen de närvarande begränsas förhörspersonens rättigheter, vilket också kan gå ut över själva förhöret. Då är det inte bara en fråga om ordning utan en fråga om rättssäkerhet.
Jag anser således att såväl ordningen som rättssäkerheten gagnas av att hel maskering inte tillåts. Ordningsregeln behövs.
Anmälarna för in religiösa dimensioner i denna fråga och menar sannolikt att jag diskriminerat dem på grund av deras religion. Jag bestrider bestämt att så är fallet. Jag visste inte vilka de aktuella personerna var. Jag visste inget om deras kön, ålder, etnicitet, religion eller kultur. Enligt O.R. uppgav de som enda förklaring att de själva valt att gå klädda som de gjorde och framförde detta på felfri svenska. Utrymmet för missförstånd bör därför ha varit minimalt. Om religiös tillhörighet trots det skulle tillmätas betydelse så åberopade de aktuella personerna själva inte något i den delen och om religion och kultur får man från det allmännas sida inte fråga (2 kap. 2 § regeringsformen och JO 2007/08 sid. 30). Då skulle det för rätten återstå att gissa, vilket är en bräcklig grund för ett beslut.
Min tillämpning av 5 kap. 9 § RB tog enbart sikte på en enda och mycket konkret omständighet – den faktiska, fysiska maskeringen. De ordningsregler jag tillämpar är generella och lika för alla. Hade åhörare täckt sitt ansikte med skidglasögon, MC-hjälmar eller – med den aktuella tidpunkten i åtanke – halloweenmasker hade mitt beslut blivit detsamma. Jag tror ingen betvivlar detta och ingen hade invänt. Att ordningsregeln nu träffade personer som dolt sitt ansikte med tyg betyder inte att dessa diskriminerats. Om jag gjort undantag för den formen av maskering hade jag tydligt ägnat mig åt särbehandling. Lika behandling kan knappast vara diskriminering.
Visst, jag kunde ha gjort det bekvämt för mig och låtsats som att jag inte såg maskeringarna men så arbetar inte en seriös domare. Därför kunde jag inte underlåta att fatta ett beslut i denna eldfängda fråga. Vad jag efteråt funderat på är om jag själv borde ha gått utanför skalskyddet och förklarat min ståndpunkt för de berörda. Dock var jag i det första läget strängt upptagen med att försöka få kontakt med åklagaren via en krånglande videolänk. I det andra läget var målet redan påropat och parterna på plats i salen.
Anmälarna påpekar att de tidigare varit närvarande vid häktningsförhandlingar utan problem. Jag betvivlar inte detta. Domare kan hantera vida bestämmelser olika, vilket för en utomstående kan förefalla märkligt. Det vore bra om DO, JO eller annan gjorde rättsläget glasklart.
----
Jag hänvisar till mitt yttrande till lagmannen och DO daterat 2011-11-09. När det denna gång är JO som begär upplysningar kan jag tillägga följande. JO uttalar i ärendet om den stickade kalotten (2007/08 s. 30) att det är rättens ordförande som i varje enskilt fall ska bedöma om ett ingripande bör ske men att det inte är möjligt att med stöd av 5 kap. 9 § RB meddela vilka föreskrifter som helst. Jag håller med om detta. Nu är dock maskeringsfrågan inte en detalj vilken som helst. Frågan om maskering i allmänna sammanhang har, till skillnad från regler om klädsel, sådan dignitet att den t o m har blivit föremål för särskild lagstiftning (maskeringsförbudslagen). Föreskrifter om maskering inne i en rättssal bör mot den bakgrunden höra till de frågor som kan regleras med stöd av 5 kap. 9 § RB.
Sedan mitt beslut den 28 oktober 2011 väckt uppmärksamhet har jag kontaktats av flera åklagare och advokater. Av dessa har samtliga uttalat att de ansåg mitt beslut riktigt. Även ett stort antal domare har hållit med mig. När nu åsikterna bland domare tycks gå isär kan jag bara konstatera att det inte är ovanligt att domare har olika uppfattning i rättsliga frågor.
Låt mig till sist ge ett exempel ur verkligheten. För ett par veckor sedan hade jag huvudförhandling i ett mål som rörde mycket grov brottslighet. Två av aktörerna uttalade rädsla och vägrade yttra sig om vissa andra personer fanns i salen. Eftersom de hade svårt att peka ut de aktuella personerna begärde de att förhandlingen skulle hållas inom stängda dörrar, vilket jag inte ville bifalla. Så småningom lyckades aktörerna dock identifiera tre män på åhörarplats och saken löstes genom att dessa tre accepterade att lämna rättssalen under förhören med de två aktörerna. Förhandlingen och förhören kunde då genomföras så offentligt och rättssäkert som möjligt. Detta hade inte blivit fallet om åhörarna varit maskerade.
I beslut den 22 oktober 2012 uttalade JO kritik mot SW (JO:s dnr 5483-2011). JO anförde bl.a. följande.
Bedömning
Av utredningen framgår att de kvinnor som inte fick vara åhörare vid förhandlingen bar en traditionell dräkt som täckte kroppen och större delen av ansiktet, dock inte ögonen.
Enligt 5 kap. 1 § första stycket rättegångsbalken (RB) ska domstolsförhandlingar som huvudregel vara offentliga. Denna princip är grundlagsskyddad i 2 kap. 11 § andra stycket regeringsformen (RF). Vid tillkomsten av den bestämmelsen förklarade föredragande departementschefen att regeln utgör en värdefull komplettering av den allmänna informationsfriheten. Enligt vad han angav fungerar den insyn i domstolarnas verksamhet som möjliggörs genom förhandlingsoffentligheten indirekt som en garanti för att också övriga principer som kännetecknar en rättsstat efterlevs av domstolarna (se prop. 1975/76:209 s. 127). Offentlighetsprincipen innebär bl.a. rätt för var och en att vara åhörare vid domstolsförhandlingar utan att behöva uppge sitt namn (JO 1976/77 s. 27). Enligt 2 kap. 20 § RF får offentligheten vid en domstolsförhandling begränsas genom lag.
Enligt 5 kap. 9 § RB ankommer det på rättens ordförande att upprätthålla ordningen vid rättens sammanträden och att meddela de ordningsregler som behövs. Ordföranden får utvisa den som stör förhandlingen eller på annat sätt uppträder otillbörligt. Bestämmelsen kan alltså användas för att begränsa offentligheten vid domstolsförhandlingar.
Det går inte att ställa upp några allmängiltiga regler för i vilka fall rätten kan ingripa med stöd av 5 kap. 9 § RB. Vad som ska anses ordningsstörande eller innebära ett otillbörligt beteende i rättssalen måste i stället bedömas utifrån omständigheterna i det enskilda fallet (se Fitger, Rättegångsbalken, 1 april 2012, Zeteo, kommentar till 5 kap. 9 §). Det vilar således ytterst på rättens ordförande att i varje enskilt fall bedöma om ett ingripande av ordningsskäl bör ske.
Även en persons klädsel kan i och för sig aktualisera en tillämpning av 5 kap. 9 § RB. Den tidigare chefsjustitieombudsmannen CE har dock i ett beslut uttalat att i förhandlingsoffentligheten ligger bl.a. att åhörare självfallet i princip kan vara klädda som de själva önskar. Han konstaterade emellertid vidare att bestämmelsen bör kunna tillämpas även i sådana fall där en åhörare är klädd – eller oklädd – på sådant sätt att det med fog kan göras gällande att han eller hon därigenom stör ordningen i rättssalen, men framhöll att det här inte kan vara fråga om annat än fall av ren undantagskaraktär. Det kan exempelvis bli aktuellt att visa ut en åhörare ur rättssalen om hans eller hennes klädsel är av sådant slag att den skulle kunna medföra ansvar för förargelseväckande beteende eller hets mot folkgrupp (JO 1998/99 s. 53).
Beslutet visar att det inte är möjligt att med stöd av 5 kap. 9 § RB meddela vilka föreskrifter avseende klädsel som helst. Rätten att meddela föreskrifter inskränker sig till situationer där det är fråga om mer konkreta eller tydliga hot mot ordningen i rättssalen såsom att rätten t.ex. förbjuder klädsel vars bärande är straffbart (Henrik Edelstam, Offentlighet och sekretess i rättegång, s. 236).
SW har åberopat att det förhållandet att kvinnornas ansikten var täckta störde ordningen i rättssalen och att han därför med stöd av 5 kap. 9 § RB hade rätt att neka dem tillträde och sedermera visa ut dem från rättssalen. SW har i yttrande till DO och kompletterande yttrande till JO redogjort för sin syn på olika situationer då det förhållandet att en person bär t.ex. niqab kan innebära att ordningen i en rättssal störs. Det är klart att det går att tänka sig olika situationer när rätten kan bli tvungen att ingripa. Men risken för eventuella framtida svårigheter kan naturligtvis inte åberopas till stöd för vilka förebyggande åtgärder som helst.
Enligt min mening fanns det alltså inte stöd i 5 kap. 9 § RB för SW:s beslut att förbjuda kvinnorna att åhöra de offentliga delarna av häktningsförhandlingen. SW förtjänar därför kritik för sitt agerande. SW:s handlande kan diskuteras även från en annan utgångspunkt. Mitt hittillsvarande resonemang har utgått från bestämmelser som skyddar rättegångens offentlighet. De fyra kvinnornas anmälan till DO tar i stället sikte på att de själva ansett sig diskriminerade och kränkta genom SW:s åtgärder.
Diskrimineringslagen (2008:567) innehåller regler som syftar till att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett bl.a. religion eller annan trosuppfattning. Enligt lagens 2 kap. 17 § är diskriminering förbjuden när den som helt eller delvis omfattas av lagen (1994:260) om offentlig anställning i sin anställning har kontakter med allmänheten. Frågan om denna bestämmelses tillämplighet är föremål för handläggning hos DO på grund av den anmälan som de fyra kvinnorna har gjort. Det finns därför inte tillräckliga skäl för mig att ta upp den frågan till behandling.
Anspråket
I en gemensam skrivelse i mars 2013 till Justitiekanslern har KA, FB och NMY, med anledning av att de nekades tillträde till och utvisades från förhandlingssalen, vardera begärt dels diskrimineringsersättning enligt diskrimineringslagen med 50 000 kr, dels kränkningsersättning på grund av brott med 10 000 kr och dels skadestånd för – som det får förstås ideell skada – med 50 000 kr.
Såvitt gäller tillämpligheten av bestämmelsen i 2 kap. 17 § diskrimineringslagen har sökandena anfört sammanfattningsvis följande. En domares agerande utifrån bestämmelsen i 5 kap. 9 § rättegångsbalken innefattar inte ett beslut i traditionell mening. För detta talar att det inte finns några formkrav, krav på motivering eller nedteckning i protokoll samt att det inte är möjligt att överklaga den typen av beslut. Åtgärden avser inte heller någon sakfråga för domstolen och berör inte någon part utan allmänheten. Åtgärden i fråga får direkt återverkan på bemötandet av allmänheten. Domarens åtgärd hade i detta fall inte stöd i lag; rättsläget såvitt avser tillämpningen av 5 kap. 9 § rättegångsbalken var inte oklart i den aktuella situationen.
När det gäller kränkningsersättning på grund av brott och skadestånd för ideell skada har sökandena sammanfattningsvis anfört följanden. Religionsfriheten utgör en grundläggande frihet enligt 2 kap. 1 § första stycket 6 regeringsformen liksom enligt artikel 9 i Europakonventionen. Principen att domstolsförhandlingar som huvudregel ska vara offentliga är också grundlagsskyddad (2 kap. 11 § andra stycket regeringsformen) och enligt artikel 6.1 i Europakonventionen ska bl.a. den som anklagas för brott tillförsäkras en rättvis och offentlig rättegång. Sökandena bar niqab av religiösa skäl. De nekades tillträde till en offentlig förhandling med hänvisning till denna klädsel. Något konkret eller tydligt hot mot ordningen i rättsalen förelåg inte och bestämmelsen i 5 kap. 9 § rättegångsbalken gav inte stöd för att åtgärden som inskränkte sökandenas religionsfrihet och deras rätt att närvara vid de offentliga delarna av förhandlingen. Åtgärden utgjorde tjänstefel. Tjänstefelet var karaktären att det kan föranleda rätt till ersättning för kränkning enligt 3 kap. 2 § 2 skadeståndslagen.
Utredningen
Justitiekanslern har inhämtat handlingarna i JO:s ärende och har tagit del av bl.a. åklagarmyndighetens och DO:s beslut.
Justitiekanslerns bedömning
Rättsliga utgångspunkter
Enligt 3 kap. 2 § 1 skadeståndslagen (1972:207) ska staten ersätta person-skada, sakskada eller ren förmögenhetsskada som vållas genom fel eller för-summelse vid myndighetsutövning i sådan verksamhet som staten svarar för. Enligt 3 kap. 2 § 2 skadeståndslagen ska staten också ersätta skada på grund av att någon kränks på sätt som anges i 2 kap. 3 § samma lag genom fel eller försummelse vid sådan myndighetsutövning. Ersättning för sådan ideell skada kan utgå med stöd av 2 kap. 3 § skadeståndslagen endast när den skadelidande har utsatts för en allvarlig kränkning genom vissa typiskt sett integritetskränkande brott. Tjänstefel kan enligt praxis endast under vissa begränsade omständigheter anses utgöra ett sådant brott. Regleringen i skadeståndslagen innebär att staten normalt inte är skyldig att ersätta ideell skada som uppkommer vid myndighetsutövning.
Av praxis framgår att det för skadeståndsansvar inte är tillräckligt att en myndighet eller en domstol har gjort en felaktig bedömning av en rätts- eller bevisfråga eller kan kritiseras för sitt ställningstagande i en fråga där det har funnits utrymme för en skönsmässig bedömning. Endast rena förbiseenden av en bestämmelse eller uppenbart oriktiga bedömningar anses utgöra fel eller försummelse i den mening som avses i 3 kap. 2 § skadeståndslagen. (Jämför NJA 1994 s. 654, NJA 2003 s. 285 och NJA 2007 s. 862.)
Enligt Högsta domstolens praxis på senare tid (se främst NJA 2005 s. 462 och NJA 2007 s. 584) kan staten också bli ersättningsskyldig vid överträdel-ser av Europakonventionens bestämmelser. I den mån Sverige har en för-pliktelse att gottgöra en överträdelse av konventionen genom en rätt till skadestånd ska skadestånd i första hand utgå med stöd av 3 kap. 2 § skade-ståndslagen. Vid prövningen enligt 3 kap. 2 § skadeståndslagen ska bestäm-melsen tolkas konformt med konventionen. Detta har ansetts innebära att den nyss nämnda begränsningen att endast uppenbart oriktiga bedömningar medför skadeståndsskyldighet inte ska tillämpas om ett konstaterat fel eller en försummelse också innefattar en överträdelse av konventionen. När det gäller ersättning för ideell skada kan enligt Högsta domstolen de begräns-ningar som följer av 2 kap. 3 § skadeståndslagen inte bortfalla ens vid en konventionskonform tolkning. Ersättning för ideell skada vid överträdelser av konventionen kan därmed i regel inte grundas på skadeståndslagens reg-ler, men kan utgå utan särskilt lagstöd om det krävs för att uppfylla Sveriges åtaganden enligt konventionen.
Regeringsformens reglering – inklusive regleringen av de grundläggande fri- och rättigheterna i 2 kap. – präglas till stor del av synsättet att grundlagen ger riktlinjer för normgivande och verkställande organ. Regeringsformen innehåller inte någon bestämmelse som ger den enskilde rätt till ersättning vid överträdelser av regeringsformens rättighetsregler. Någon motsvarande princip om rätt till ersättning med stöd av regeringsformen på grund av överträdelse av de där angivna fri- och rättigheterna har inte etablerats i svensk rätt.
Enligt 1 kap. 1 § skadeståndslagen är den lagen tillämplig om inte annat är särskilt föreskrivet.
I diskrimineringslagen finns särskilda föreskrifter om rätt till ersättning bl.a. vid diskriminering som har samband med religion. Diskrimineringsersättning enligt 5 kap. 1 § diskrimineringslagen syftar till att ersätta den diskriminerade för kränkning – dvs. den skada av ideell karaktär som uppkommer för den diskriminerade. När ersättningen bestäms ska särskilt syftet att motverka sådana överträdelser av lagen beaktas. Det innebär att diskrimineringsersättningen i regel bestäms till ett högre belopp än vad som i andra sammanhang utgår för liknande kränkningar.
I det sagda ligger att det inte blir aktuellt att utge skadestånd för kränkning enligt 3 kap. 2 § 2 skadeståndslagen eller för ideell skada i övrigt ”utan stöd i lag” enligt Högsta domstolens praxis med mindre än att det står klart att den enskilde inte har rätt till diskrimineringsersättning enligt diskrimineringslagen. (Jämför prop. 2007/08:95 s. 288 f.)
Diskrimineringsersättning enligt diskrimineringslagen
Som anges i DO:s beslut är 2 kap. 17 § diskrimineringslagen enligt sin lydelse tillämplig på domstolsväsendet endast när dess företrädare bistår allmänheten med upplysningar, vägledning, råd eller annan sådan hjälp eller på annat sätt i anställningen har kontakter med allmänheten. Diskrimineringslagens bestämmelse är således inte tillämplig i domstolarnas rent rättsskipande verksamhet. I förarbetena till bestämmelsen framhålls vikten av att skilja mellan beslut och bemötande. Innehållet i domar, beslut, utslag eller liknande som en domstol fattar som ett utflöde av sin verksamhet omfattas inte av diskrimineringsförbudet. Härvid anges bl.a. att om ett beslut är felaktigt i betydelsen att en författning har tillämpats i strid med sitt innehåll eller liknande, beslutet kan ändras efter överklagande. Om ett beslut har tillkommit under diskriminerande omständigheter kan t.ex. kränkande kommentarer eller trakasserier som har förekommit under själva handläggningen utgöra diskriminering i strid med förbudet. (Se prop. 2007/08:95 s. 286.
Som sökandena har framhållit meddelas ordningsföreskrifter enligt 5 kap. 9 § rättegångsbalken formlöst och någon möjlighet till överklagande för en åhörare som inte tillåts delta vid en förhandling föreligger inte. Åhörare är inte heller part i själva rättegången och berörs inte av den direkt rättsskipande verksamheten. Detta kan visserligen tala för att 2 kap. 17 § diskrimineringslagen skulle kunna vara tillämplig på en ordningsföreskrift som meddelas i förhållande till en åhörare. Enligt Justitiekanslerns bedömning skulle ett sådant synsätt emellertid föra alltför långt. Det ankommer på rätten att upprätthålla ordningen vid rättegången och beslut som fattas inom ramen för detta åliggande är oupplösligen förbundna med varandra. Ytterst syftar ordningsföreskrifter riktade mot åthörare till att tillförsäkra parterna en rättvis rättegång. Det är således Justitiekanslerns ställningstagande att 2 kap. 17 § diskrimineringslagen inte var tillämplig på rättens beslut att neka sökandena tillträde till och utvisa dem från den aktuella häktningsförhandlingen.
Förutsättningar för att tillerkänna sökandena diskrimineringsersättning enligt diskrimineringslagen för åsidosättande av förbudet i 2 kap. 17 § diskrimineringslagen genom beslutet att neka dem tillträde till och utvisa dem från häktningsförhandlingen föreligger därför inte.
Justitiekanslern har uppfattat att yrkandet om diskrimineringsersättning inte grundas på annat än rättens beslut. Om yrkandet ska uppfattas så att det även grundas på att sökandena skulle ha blivit bemötta på ett sätt som innefattar diskriminering konstaterar dock Justitiekanslern att utredningen inte ger tillräckligt stöd för att tingsrättens personal har brutit mot diskrimineringslagen.
Sökandenas anspråk på diskrimineringsersättning ska således avslås.
För det fall sökandena är missnöjda med denna bedömning erinrar Justitiekanslern om bestämmelsen i 6 kap. 6 § diskrimineringslagen enligt vilken talan om ersättning i ett fall som det aktuella ska väckas inom två år från det att den påtalade handlingen företogs eller en skyldighet senast skulle ha fullgjorts.
Skadestånd på grund av brott på eller på grund av överträdelse av fri- och rättigheter
Sökandena har, som de får uppfattas, yrkat skadestånd enligt 3 kap. 2 § 2 skadeståndslagen på den grunden att beslutet att neka dem att närvara vid häktningsförhandlingen enligt deras bedömning innefattade tjänstefel.
Tjänstefel kan – som har angivits tidigare – endast under vissa särskild omständigheter anses utgöra ett sådant typiskt sett integritetskränkande brott som kan föranleda en rätt till ersättning enligt 3 kap. 2 § 2 skadeståndslagen. Även om det i detta fall hade förekommit ett tjänstefelsbrott skulle det emellertid, enligt Justitiekanslerns bedömning, inte ge rätt till ersättning enligt skadeståndslagen. Det aktuella beslutet syftade till att upprätthålla ordningen i rättssalen och att en åhörare nekas att delta vid en förhandling av ordningsskäl kan inte i sig anses integritetskränkande. Förutsättningar för att utge ersättning för kränkning till sökandena med stöd av 3 kap. 2 § 2 skadeståndslagen föreligger därmed inte.
Ersättning för skada av ideell karaktär kan emellertid utgå utan särskilt stöd i lag om beslutet har innefattat en överträdelse av sökandenas rättigheter enligt Europakonventionen och det behövs för att upprätthålla Sveriges åtaganden enligt artikel 13 i konventionen att ekonomisk kompensation i vissa fall ska utges för att komma till rätta med en konventionsöverträdelse. Någon motsvarande rätt till ersättning direkt med stöd av regeringsformens bestämmelser finns inte enligt nu gällande rätt. När det gäller den grundlagsskyddade offentligheten vid domstolsförhandlingar, som utgör en del av den allmänna informationsfriheten, kan det därtill ifrågasättas om denna i och för sig viktiga rättsstatlig princip ger uttryck för individuella rättigheter. Vid den ersättningsrättsliga bedömningen är därför den centrala frågan om beslutet har innefattat ett åsidosättande av någon av sökandenas konventionsrättigheter och, om så är fallet, kravet att den enskilde på det nationella planet ska ha tillgång till ett effektivt rättsmedel för att komma till rätta med konventionsöverträdelser medför att ekonomisk ersättning ska utgå.
Sökandena har, när det gäller Europakonventionen, hänfört sig till såväl rätten till en rättvis och offentlig rättegång enligt artikel 6.1 i Europakonventionen som religionsfriheten enligt artikel 9 i konventionen. Då sökandena endast önskade delta i rättegången som åhörare omfattas de emellertid inte av några rättigheter enligt artikel 6.1 i Europakonventionen. Denna bestämmelse gäller för den som är anklagad för brott eller är part i en tvist som rör civila rättigheter eller skyldigheter. Den konventionsrättighet som kan aktualiseras i detta fall är i stället religionsfriheten.
Religionsfriheten enligt artikel 9.1 i Europakonventionen innefattar rätt att bl.a. offentligt utöva sin religion genom sedvänjor och ritualer. Att bära religiösa symboler, t.ex. religiös klädsel, på offentlig plats och i offentliga byggnader är sådant utövande som enligt Europadomstolens praxis skyddas av artikel 9.1 i konventionen. För att anses som ett uttryck för en viss trosuppfattning enligt artikel 9.1 i konventionen krävs att manifestationen är direkt förbunden med trosuppfattningen i fråga; inte varje åtgärd som är inspirerad eller motiverad av en trosuppfattning anses omfattas av bestämmelsen. Att ett religiöst uttryck som utgör en allmänt accepterad form för att utöva en viss religion omfattas av bestämmelsen råder det dock ingen tvekan om.
Enligt artikel 9.2 i konventionen får religionsfriheten begränsas under förutsättning att detta förskrivs i lag och att begränsningarna är nödvändiga i ett demokratiskt samhälle med hänsyn till den allmänna säkerheten eller till skydd för allmän ordning, hälsa eller moral eller till skydd för andra personers fri- och rättigheter samt att de är proportionella. (Se särskilt Leyla Sahin v. Turkey, Application no. 44774/98, Ahmet Arslan et Autres c. Turquie, Requête nº 41135/98 och Eweida and Others v. The United Kingdom, Application nos. 48420/10, 59842/10, 51671/10 and 36516/10.)
Sökandena har uppgett att de bar niqab av religiösa skäl. Sådan klädsel får anses utgöra en allmänt accepterad form för att uttrycka en religiös övertygelse. De hade därför rätt att på detta sätt ge uttryck för sin religiösa uppfattning i det offentliga rummet enligt artikel 9.1 i Europakonventionen. Sökandena kunde därmed endast nekas tillträde till de offentliga delarna av förhandlingen under förutsättning att det i lag fanns stöd för ett sådant beslut och beslutet syftade till att upprätthålla något av de intressen som anges i artikel 9.2 i konventionen. Sökandena har gjort gällande att beslutet fattades utan stöd i lag. Justitiekanslern delar inte den bedömningen. Bestämmelsen i 5 kap. 9 § rättegångsbalken kan ligga till grund för ett beslut att begränsa religionsfriheten genom att neka en person med religiös klädsel av aktuellt slag tillträde till en förhandling i syfte att skydda allmän ordning i rättssalen och de i rättegången deltagande parternas rätt till en rättvis rättegång enligt artikel 6.1 i konventionen. Att beslutet i detta fall inte utgjorde en korrekt tillämpning av bestämmelsen bör enligt Justitiekanslern mening inte föranleda slutsatsen att det fattades utan stöd i lag i den mening som avses i konventionen. Oavsett hur det förhåller sig med den saken förutsätts dock att beslutet kan bedömas ha varit proportionerligt för att det ska utgöra en tillåten inskränkning i sökandenas religionsfrihet. Enligt Justitiekanslerns bedömning står det klart att så inte har varit fallet. SW har i yttrandena till DO och JO lämnat en rad exempel på situationer där det skulle kunna uppstå problem om åhörarna inte kan identifieras på grund av de döljer ansiktet på det ena eller andra sättet. Ingen sådan situation förelåg dock i detta fall. Ingenting har heller framkommit som ger vid handen att det funnits några sådana mer konkreta eller tydliga hot mot ordningen som var en förutsättning för att neka sökandena tillträde till den offentliga delen av förhandlingen. Religiösa symboler och religiös klädsel har en särställning med hänsyn till skyddet enligt artikel 9 i konventionen och den omständigheten att åtgärden enligt SW endast har vidtagits i syfte att ”alla ska behandlas lika” kan inte förändra det faktum att den har innefattat en begränsning av sökandenas konventionsrättigheter.
Beslutet att inte tillåta sökandena att närvara vid de offentliga delarna av häktningsförhandlingen har därför innefattat en i vart fall oproportionerlig inskränkning av deras rätt att fritt utöva sin religion offentligt. KA, FB och NMY rätt till religionsfrihet enligt artikel 9 i Europakonventionen har således åsidosatts.
Frågan är därvid om sökandena bör tillerkännas ekonomisk ersättning på grund av åsidosättandet av deras rätt enligt artikel 9 i Europakonventionen för att upprätthålla Sverige åtaganden enligt artikel 13 i konventionen.
Artikel 13 i Europakonventionen ställer inte upp några specifika krav på formerna för rättelse eller gottgörelse och det ankommer därmed i första hand på respektive konventionsstat att fastställa de närmare villkoren i detta hänseende. Kravet på ett effektivt rättsmedel kan också uppfyllas genom en kombination av olika åtgärder. Skadestånd kan utgöra ett effektivt rättsmedel men något uttryckligt krav på att skadestånd ska utgå i vissa situationer följer inte av artikel 13. Däremot kan frånvaron av andra rättsmedel eller den omständigheten att ett beslut som syftar till att ge rättelse av olika skäl inte har någon praktisk effekt medföra att den återstående möjligheten för att uppfylla kraven enligt artikel 13 är att utge ekonomisk kompensation.
Vid vissa typer av överträdelser, t.ex. åsidosättande av rätten till rättegång inom skälig tid, föreligger det enligt Europadomstolens praxis en presumtion för att överträdelsen medför en ideell skada för den enskilde i form av känslor av oro och maktlöshet etc. Europadomstolens praxis hänförlig till artikel 9 kan dock inte sägas ge stöd för att varje överträdelse av religionsfriheten ska medföra en rätt till ekonomisk gottgörelse för ideell skada (se särskilt målet Arslan mot Turkiet).
Sökandena har nekats tillträde till en offentlig förhandling vid ett enskilt tillfälle. Den del av sammanträdet som de borde ha beretts möjlighet att närvara vid utgjorde endast en mindre del då huvuddelen av förhandlingen inte var offentlig. Inget i utredningen ger stöd för att beslutet att neka dem tillträde grundades på en särbehandling av sökandena just på grund av deras religiösa övertygelse. Utredningen ger inte heller stöd för att tingsrättens bemötande av sökandena var klandervärt. I sitt yttrande till DO har domstolschefen vid Göteborgs tingsrätt, i nära anslutning till det inträffade, förklarat att det aktuella beslutet inte gav uttryck för någon vid tingsrätten allmänt godtagen eller allmänt tillämpad praxis. JO har på eget initiativ tagit upp ärendet till granskning och har på ett tydligt sätt kritiserat beslutet samt förklarat att detta inte kunde ses som ett uttryck för det allmännas inställning. Justitiekanslern har i detta beslut konstaterat att sökandenas konventionsrättigheter har åsidosatts och att staten bär ansvaret härför. Sammantaget anser Justitiekanslern att dessa uttalanden och beslut utgör tillräcklig kompensation och upprättelse för den kränkning som sökandena utsatts för. Mot den bakgrunden är det i detta fall inte är nödvändigt att även utge ekonomisk ersättning till dem. KA, FB och NMY yrkande om ersättning för ideell skada ska därför avslås.