Kritik mot Kronofogdemyndigheten och Ångermanlands tingsrätt för handläggningen av ett ärende angående utmätning
Justitiekanslerns beslut
Justitiekanslern uttalar kritik mot Kronofogdemyndigheten och Ångermanlands tingsrätt för handläggningen av ett ärende angående utmätning.
Justitiekanslern avslår RO:s anspråk.
Ärendet
Bakgrund
För betalning av RO:s skulder i allmänna och enskilda mål utmätte Kronofogdemyndigheten den 25 april 2012 innestående medel på RO:s konto i Swedbank. På kontot fanns vid tillfället 12 492 kr. Av dessa undantogs 6 333 kr från utmätningen som beneficium i enlighet med en förbehållsbeloppsberäkning som gjorts i samband med beslut om utmätning av lön (ersättning från Försäkringskassan) den 20 april 2011. De utmätta medlen fördelades och betalades ut till utmätningssökandena den 30 april 2012.
Den 3 maj 2012 överklagade RO till Ångermanlands tingsrätt och angav att han ansåg att det utmätta beloppet borde omfattas av hans beneficium. Han förklarade att, utöver den senaste utbetalningen från Försäkringskassan, behållningen på kontot endast bestod av vad han under lång tid hade sparat av sitt beneficium. Han bifogade ett kontoutdrag som bl.a. utvisade att den senaste utbetalningen från Försäkringskassan uppgick till 9 663 kr. Vid genomgången av överklagandet uppmärksammade Kronofogdemyndigheten att RO enligt förbehållsbeloppsberäkningen från april 2011 erhöll bostadsbidrag med 3 008 kr och att hans nuvarande bostadsbidrag uppgående till 3 083 kr – som ingått i utbetalningen från Försäkringskassan om 9 633 kr – av misstag hade utmätts. Bostadsbidraget borde i stället ha förbehållits som beneficium. I sitt yttrande till tingsrätten den 11 maj 2012 i samband med överlämnandet av överklagandet angav Kronofogdemyndigheten att bostadsbidraget inte borde ha mätts ut, men att det inte längre var möjligt för Kronofogdemyndigheten att rätta/delhäva beslutet. I yttrandet upplyste Kronofogdemyndigheten att fördelning och utbetalning skett den 30 april 2012 och skulle vinna laga kraft den 21 maj 2012, men att hinder inte förelåg att pröva överklagandet av utmätningsbeslutet eftersom överklagandet skett den 3 maj 2012, dvs. vid en tidpunkt då fördelnings- och utbetalningsbeslutet inte vunnit laga kraft.
I beslut den 27 juli 2012 (mål nr Ä 1080-12) ändrade Ångermanlands tingsrätt Kronofogdemyndighetens utmätningsbeslut på så sätt att RO, utöver det av Kronofogdemyndigheten fastställda förbehållsbeloppet, hade rätt att tillgodoräkna sig ytterligare ett belopp om 3 083 kr. Såvitt gällde utmätningen av de sparade medlen fann tingsrätten att RO inte visat behov av dem för betalning av större utgifter och fann därmed inte skäl att ändra utmätningsbeslutet i den delen.
RO vände sig till Kronofogdemyndigheten och påkallade återbetalning med 3 083 kr. Kronofogdemyndigheten meddelade honom att eftersom tingsrätten inte hade ändrat beslutet om fördelning och utbetalning, Kronofogdemyndigheten bedömde att det inte var möjligt att återkräva beloppet från utmätningssökandena.
Anspråket
RO har i en skrivelse till Kronofogdemyndigheten begärt skadestånd med 3 083 kr motsvarande beloppet som felaktigt utmätts.
Utredningen
Kronofogdemyndigheten har med ett yttrande överlämnat ärendet hit. I yttrandet har myndigheten anfört bl.a. följande.
MYNDIGHETENS BEDÖMNING
Enligt 3 kap. 2 § skadeståndslagen (1972:207) skall staten ersätta personskada, sakskada och ren förmögenhetsskada som orsakats genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning i verksamhet för vars fullgörande staten har att svara. Det ankommer på den som begär skadestånd att lägga fram en utredning som gör det möjligt att bedöma om ett skadeståndsgrundande fel har begåtts och om detta har orsakat skada. Vidare skall det framgå hur stor den påstådda skadan är och hur den har beräknats. Yrkat belopp bör även kunna styrkas.
Vid utmätning av bankmedel skall, i den mån ej annat är föreskrivet, undantas det som erfordras för underhåll åt gäldenären till dess inkomst som täcker behovet är att vänta, dock ej utan synnerliga skäl för längre tid än en månad (5 kap. 1 § 7 p utsökningsbalken). När Kronofogdemyndigheten provar vad som skall undantas skall den förfara efter vad som är känt eller kan utrönas utan omgång (5 kap. 14 § utsökningsbalken). I nu aktuellt fall hade Kronofogdemyndigheten i samband med beslutet om utmätning i lön inhämtat att gäldenären uppbar bostadsbidrag. Kronofogdemyndigheten borde därför i samband med utmätningen ha utrett om bostadsbidraget ingick i behållningen på kontot.
Det belopp som utmätts har dock använts för att betala utmätningsfordringarna.
RO:s skulder har alltså minskat i motsvarande mån. RO har därför inte, oaktat frågan om fel eller försummelse från Kronofogdemyndighetens sida, lidit ekonomisk skada på grund av Kronofogdemyndighetens handläggning.
Med hänvisning till ovanstående föreslår myndigheten att JK avslår RO:s begäran om skadestånd.
Justitiekanslern har inhämtat yttrande från Ångermanlands tingsrätt i fråga om och i så fall vilka överväganden tingsrätten har gjort angående om bifallet till RO:s överklagande skulle föranleda att även senare beslut – såsom utbetalningsbeslutet – skulle hävas. Tingsrätten har i yttrandet anfört följande.
Enligt 18 kap. 14 § utsökningsbalken får, vid bifall till ett överklagande av ett visst beslut, även ett senare beslut i målet hävas när det kan ske, om detta beslut har samband med det förra beslutet och inte hade vunnit laga kraft mot klaganden när han överklagade det första beslutet. Detta gäller även om det senare beslutet kan anses ha vunnit laga kraft vid tiden för tingsrättens avgörande (se prop. 1980/81:8 sid 1239 och 1179).
Kronofogdemyndighetens fördelnings- och utbetalningsbeslut hade inte vunnit laga kraft när överklagandet inkom till Kronofogdemyndigheten. Det fanns således förutsättningar att tillämpa detta lagrum när det gäller RO:s överklagande. Enligt tingsrättens mening hade överklagandet rätteligen bort anses omfatta även Kronofogdemyndighetens beslut om fördelning och utbetalning. Tingsrätten hade således antingen kunnat upphäva fördelnings- och utbetalningsbeslutet till viss del eller, eftersom det fanns flera borgenärer, undanröja fördelnings- och utbetalningsbeslutet och återförvisa ärendet i den delen till Kronofogdemyndigheten för förnyad handläggning. Tingsrätten påpekar dock att Kronofogdemyndighetens fördelnings- och utbetalningsbeslut inte fanns fogat till de handlingar som översändes till tingsrätten från Kronofogdemyndigheten.
Ärendet inkom till tingsrätten den 14 maj 2012 och handlades då av en domare som inte längre tjänstgör vid tingsrätten. Tingsrätten kan därför inte uttala sig om vilka överväganden som inledningsvis gjordes, t.ex. när det gäller bedömningen av vilket eller vilka beslut som överklagandet skulle anses omfatta eller om det fanns anledning att redan då häva utbetalningsbeslutet med stöd av 18 kap. 12 § utsökningsbalken. Ärendet avgjordes sedan av en annan domare, som i vanliga fall inte handlägger utsökningsärenden. Enligt uppgift från den domaren kan hon inte erinra sig om hon gjorde några överväganden när det gällde utbetalningsbeslutet. Även om detta inte alls har någon betydelse för bedömningen av skadeståndsfrågan vill tingsrätten ändå nämna att tingsrätten vid denna tid hade två vakanta domartjänster (av totalt sex) och att arbetssituationen därför var synnerligen ansträngd.
Tingsrätten vill vidare framhålla att det vid tingsrätten inte är särskilt vanligt med utsökningsärenden där fördelning och utbetalning redan har ägt rum när utmätningsbeslutet överklagas, vilket också kan ha bidragit till tingsrättens förbiseende. För att undvika sådana situationer framhålls det i Handbok utmätning (Kronofogdens utgåva 6 sid 466) att det är viktigt att Kronofogdemyndigheten i sitt yttrande till tingsrätten anger vilka beslut som får anses omfattas av överklagandet. Så har inte skett i det nu aktuella ärendet även om yttrandet innehåller uppgifter om att fördelning och utbetalning hade ägt rum.
Även tingsrätten ifrågasätter om RO kan anses ha förorsakats någon skada, eftersom hans skulder har minskat på sätt Kronofogden anfört. Resultatet av ett eventuellt skadestånd skulle i så fall innebära att RO blir dubbelt kompenserad, dels genom en mindre kvarvarande skuld dels genom en ekonomisk ersättning.
Justitiekanslerns bedömning
Enligt 3 kap. 2 § 1 skadeståndslagen (1972:207) ska staten ersätta personskada, sakskada eller ren förmögenhetsskada som vållas genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning i sådan verksamhet som staten svarar för. Enligt 3 kap. 2 § 2 skadeståndslagen ska staten också ersätta skada på grund av att någon kränks på sätt som anges i 2 kap. 3 § samma lag genom fel eller försummelse vid sådan myndighetsutövning. Ersättning för sådan ideell skada kan utgå med stöd av 2 kap. 3 § skadeståndslagen endast när den skadelidande har utsatts för en allvarlig kränkning genom vissa typiskt sett integritetskränkande brott. Tjänstefel kan enligt praxis endast under vissa begränsade omständigheter anses utgöra ett sådant brott. Regleringen i skadeståndslagen innebär att staten normalt inte är skyldig att ersätta ideell skada som uppkommer vid myndighetsutövning.
Kronofogdemyndighetens och domstolarnas handläggning av och beslut i ärenden angående utmätning är sådan verksamhet som staten svarar för.
Utmätning är en för den enskilde ingripande åtgärd. Utsökningsbalken innehåller därför bestämmelser om egendom som ska undantas från utmätning, gäldenärens s.k. beneficium. Reglerna om gäldenärens beneficium syftar till att förbehålla gäldenären en skälig lägsta levnadsnivå. Det är mot den bakgrunden av stor vikt för den enskilde att Kronofogdemyndigheten och domstolarna tillämpar den aktuella lagstiftningen korrekt och iakttar noggrannhet vid handläggningen.
Av förbehållsbeloppsberäkningen från april 2011 avseende ersättningen från Försäkringskassan framgick att det för utmätning disponibla beloppet per månad bestämts till 1 361 kr och förbehållsbeloppet till 6 333 kr samt att bostadsbidraget om 3 008 kr inte ingick i förbehållsbeloppet eftersom den beräkningen hade gjorts på nettokostnaden för boendet. Det underlag som fanns tillgängligt för Kronofogdemyndigheten vid tidpunkten för utmätningsbeslutet kunde således inte utan ytterligare utredning ge grund för slutsatsen att endast förbehållsbeloppet om 6 333 kr skulle undantas som beneficium från den senaste utbetalningen från Försäkringskassan. Mot den bakgrunden får Kronofogdemyndigheten genom underlåtenheten att utreda om bostadsbidraget ingick i behållningen på kontot anses har förfarit försumligt på ett sådant sätt som medför skadeståndsskyldighet för staten.
Justitiekanslern bedömer därtill att Ångermanlands tingsrätts beslut var felaktigt på ett sådant sätt att också det grundar skadeståndsskyldighet för staten. Det är visserligen riktigt att Kronofogdemyndigheten i sitt yttrande till tingsrätten endast angav att överklagandet avsåg utmätningsbeslutet. Av yttrandet framgick dock klart att fördelnings- och utbetalningsbeslut hade fattats, att överklagandet hade inkommit därefter och att fördelnings- och utbetalningsbeslutet inte hade vunnit laga kraft. Det är tingsrättens ansvar att bedöma överklagandets omfattning och det är i utsökningsärenden inte en ovanlig situation att successiva beslut fattas. Detta understryks dessutom av den särskilda regeln i 18 kap. 14 § utsökningsbalken som stadgar att vid bifall till ett överklagande av ett visst beslut, även ett senare beslut i målet får hävas när det kan ske, om det beslutet har samband med det förra beslutet och inte hade vunnit laga kraft mot klaganden när han överklagade det första beslutet. Även i de fall ett överklagande av ett utmätningsbeslut har inkommit före det att beslut om fördelning och utbetalning har fattats finns det därför skäl för tingsrätten att, om ändring av utmätningsbeslutet övervägs, kontrollera om ytterligare beslut har tillkommit. Inte heller den omständigheten att Kronofogdemyndigheten inte bifogade fördelnings- och utbetalningsbeslutet till sitt yttrande kan därför förändra det faktum att det ytterst är tingsrättens ansvar att förvissa sig om att dess beslut kan få avsedd effekt. Om ett utbetalningsbeslut ändras ska Kronofogdemyndigheten på begäran utsöka vad som ska betalas tillbaka (se 13 kap. 20 § utsökningsbalken). Eftersom tingsrätten endast ändrade utmätningsbeslutet fanns inte förutsättningar för Kronofogdemyndigheten att återkräva beloppet från utmätningssökandena, med resultat att RO trots allt inte återfick det belopp han skulle ha förbehållits.
För en rätt till ersättning krävs emellertid, förutom att det har förekommit ett skadeståndsgrundande fel eller en försummelse, att detta har medfört en skada för den enskilde.
Utmätningen av det aktuella beloppet kan inte anses ha medfört någon förmögenhetsskada för RO eftersom det utmätta medlen har utbetalats till hans borgenärer och hans skulder därmed har minskat i motsvarande mån. Det konstaterade felen har inte innefattat något sådant brott som kan föranleda rätt till ersättning för ideell skada. Förutsättningar för att utge ersättning till RO med anledning av det inträffade föreligger således inte.
Såväl Kronofogdemyndigheten som tingsrätten förtjänar kritik för att de brustit i noggrannhet vid handläggningen av ärendet. Det saknas dock anledning att anta att det har varit fråga om annat än en engångsföreteelse och det finns därför inte skäl för Justitiekanslern att vidta några ytterligare åtgärder inom ramen för sin tillsynsverksamhet.