Diarienr: 8307-12-21 / Beslutsdatum: 25 feb 2013

Allvarlig kritik mot Transportstyrelsen med anledning av styrelsens handläggning av ett ärende om körkortsingripande

Justitiekanslerns beslut

Justitiekanslern uttalar i det nu aktuella ärendet allvarlig kritik mot Transportstyrelsen för att handläggningen av ett ärende angående körkortsingripande har tagit oacceptabelt lång tid.

Justitiekanslern konstaterar samtidigt att Transportstyrelsen, allt sedan myndigheten den 1 januari 2010 övertog länsstyrelsernas uppgifter inom körkortsområdet, har haft stora problem bl.a. med långa handläggningstider. Eftersom frågan på olika sätt uppmärksammats av Riksdagens ombudsmän (JO) och Transportstyrelsen också av Näringsdepartementet ålagts att senast den 15 april 2013 till departementet ge in en analys och redovisning av handläggningstiderna för körkortsärenden vidtar Justitiekanslern inte nu några ytterligare åtgärder inom ramen för sitt tillsynsuppdrag.  

Ärendet

Bakgrund

Den 27 januari 2010 dömdes AL av Varbergs tingsrätt för grovt rattfylleri. Transportstyrelsen underrättades den 6 mars 2010 om domen och initierade ett ärende angående körkortsingripande. Två år och åtta månader senare, den 7 november 2012, underrättade Transportstyrelsen AL om att styrelsen övervägde att återkalla hans körkort och gav honom tillfälle att yttra sig i frågan. AL inkom den 22 november 2012 till Transportstyrelsen med ett yttrade. Samma dag beslutade Transportstyrelsen att återkalla hans körkort med en spärrtid om åtta månader. Av beslutet framgår att Transportstyrelsen vid bestämmandet av spärrtidens längd beaktade att det hade gått lång tid sedan trafiknykterhetsbrottet. AL överklagade beslutet till Förvaltningsrätten i Göteborg som i en dom den 20 december 2012, med beaktande av Transportstyrelsens långa handläggningstid, bestämde spärrtiden till två månader. AL har därefter hos Transportsstyrelsen ansökt om ett nytt körkortstillstånd. Myndigheten har krävt att han ska lämna in ett läkarintyg för att styrka ett nyktert levnadssätt. AL har överklagat Transportstyrelsens föreläggande till Förvaltningsrätten i Göteborg som ännu inte har prövat överklagandet.

Anmälan

AL och hans sambo SE har i en skrivelse hit klagat på Transportstyrelsens handläggstid.

Utredningen

Justitiekanslern har hämtat in ett yttrande från Transportstyrelsen som anfört bl.a. följande.

Beredningsfasen

Förutom den allmänna bestämmelsen i 7 § förvaltningslagen om att ett ärende ska handläggas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts, finns en särskild reglering i 5 kap. 2 § körkortsför­ordningen. Transportstyrelsen ska enligt den bestämmelsen skyndsamt göra en utredning när det finns anledning att anta att en körkortshavare inte uppfyller förutsättningarna för att inneha körkort. Transportstyrelsen får enligt samma bestämmelse meddela vissa förelägganden samt höra socialnämnd, polismyndighet, Kriminalvården eller annan myndighet som kan lämna uppgifter av betydelse för ärendet.

Det finns inga myndighetsföreskrifter om handläggningen, däremot en handbok för omprövning av körkortsinnehav. Handboken är reviderad vid ett flertal tillfällen, senast den 5 september 2012, och biläggs detta yttrande.

Handläggningstiden i det aktuella ärendet

Handläggningstiden har passerat alla rimliga gränser och kan inte på något sätt försvaras. Den generella förklaringen är att Transportstyrelsen - trots ett målmedvetet arbete - ännu inte lyckats bemästra alla de problem som över­föringen av körkortshanteringen från länsstyrelserna innebar. Balanserna minskar successivt och den genomsnittliga handläggningstiden för olika ärendetyper har blivit kortare. Systemet får dock fortfarande anses sårbart med följd att enstaka ärenden - undantagsvis - kan uppvisa handläggnings­tider som i det aktuella fallet.

Andra omständigheter av betydelse

Återkallelsebeslutet i det aktuella ärendet

Förvaltningsrätten i Göteborg har mot bakgrund av den avsevärda handläggningstiden i dom den 20 december 2012 bestämt spärrtiden till två månader.

Registerbladsrutinen

Den så kallade registerbladsrutinen innebär således en samkörning mellan Rikspolisstyrelsens belastningsregister och vägtrafikregistrets körkortsdel. Det finns ett automatiserat "filter" som sorterar bort förseelser som enligt gällande praxis inte föranleder något ingripande. De kvarvarande registerbladen placeras i ärendekön "Underrättelser" och som kan sägas innehålla potentiella ingripandeärenden. Dessa underrättelser hanteras därefter manuellt och delas upp mellan sådana som inte föranleder ingripanden och sådana som ska
utredas vidare. De senare benämns "Ingripande, ej omhändertaget". För närvarande finns det omkring 85 000 underrättelser i ärendekön som saknar handläggare. Motsvarande siffra för "Ingripande, ej omhändertaget" är omkring 2 600.

Ovanstående belyser inte handläggningstiderna i sig men det kan i vart fall konstateras att balanserna minskar stadigt. I slutet av november 2012 fanns det drygt 190 000 underrättelser i ärendekön som saknade handläggare.

Fortsatt arbete m.m.

I yttrande till Riksdagens ombudsmän den 5 november 2012 (JO 5043- 2012) uttalade Transportstyrelsen följande.

Även om det sagts tidigare i motsvarande sammanhang, vill Transportstyrelsen understryka att det pågår ett målmedvetet arbete för att korta handläggningstiderna generellt sett. Den senaste uppföljningen visar också att resultaten är positiva. Detta får tillskrivas ett batteri av åtgärder som inkluderar allt från en förändrad organisation, med bättre styrning, uppföljning och beredskap att prioritera eftersatta områden, till personalförstärkning.

I ett senare yttrande till Riksdagens ombudsmän den 4 december 2012 (JO 5827-2012) har Transportstyrelsen redovisat mer specifika åtgärder för att i samarbete med Rikspolisstyrelsen och Åklagarmyndigheten snabbare hitta de mest allvarliga brotten från trafiksäkerhetssynpunkt.

I beslut den 5 november 2012 har chefen för körkortsavdelningen fått i uppdrag av generaldirektören att senast den 31 januari 2013 redovisa uppföljningen av utvecklingen av körkortsverksamheten.

Transportstyrelsen har i regleringsbrev för budgetåret 2013 fått i uppdrag att senast den 15 april 2013 till Näringsdepartementet redovisa och analysera handläggningstider för olika slag av körkortsärenden.

AL har yttrat sig över vad Transportstyrelsen anfört. Han har bl.a. ifrågasatt om Transportstyrelsen har rätt att kräva att han måste styrka ett nyktert levnadssätt för att erhålla körkortstillstånd.

Justitiekanslern har tagit del av Transportstyrelsens diarieblad och beslut den 22 november 2012 i ärende nr TSTRKK 2010/258381, Förvaltningsrättens i Göteborg dom den 20 december 2012 i mål nr 14654-12 E, handlingar i Förvaltningsrättens i Göteborg mål nr 976-13 samt Transportstyrelsens handbok för omprövning av körkortsinnehav. Justitiekanslern har även tagit del av Transportstyrelsens föreläggande den 17 januari 2013 i ärende nr TSTRKK 2013/28683 och AL:s över­klagande av föreläggandet.

Övrig utredning

Justitiekanslern har inhämtat Transportstyrelsens yttranden i JO:s ärenden nr 5043-2012 och 5827-2012. Därutöver har Justitiekanslern tagit del av protokollet från JO:s inspektion av Transport­styrelsen den 26-28 oktober 2011, ärende nr 4728-11, samt vissa ytterligare JO-beslut rörande Transport­styrelsens handläggningstid i ärenden om körkortsingripande, ärenden nr 3507-2011, 3587-2011 och 4627-2011. Av dessa framgår att JO vid upprepade tillfällen har uttalat allvarlig kritik mot Transportstyrelsen för att myndigheten i ett flertal ärenden inte uppfyller kravet i 5 kap. 2 § första stycket körkortsförordningen (1998:980) på att styrelsen skyndsamt ska göra en
utredning när det finns anledning att anta att en körkortsinnehavare inte uppfyller förutsättningarna för att inneha körkort.

Av JO-besluten och av Transportstyrelsens yttranden framgår att Transportstyrelsen är medveten om problemen och att myndigheten har vidtagit samt har för avsikt att vidta ytterligare åtgärder för att komma till rätta med de långa handläggningstiderna. Transport­styrelsen har bl.a. genomfört förändringar i organisationen för att erhålla en bättre styrning, uppföljning och beredskap för att prioritera eftersatta områden. Därtill har personalförstärkningar skett. Transportstyrelsen har också inlett ett samarbete med Åklagar­myndigheten och Rikspolisstyrelsen för att informationsutbytet mellan myndigheterna ska effektiviseras.

Justitiekanslerns bedömning

Transportstyrelsens handläggning i det aktuella fallet

Transportstyrelsen underrättades den 6 mars 2010 om att AL hade dömts för grovt rattfylleri. Det dröjde därefter över två och ett halvt år innan Transportstyrelsen beslutade att återkalla hans körkort. Transport­styrelsen har förklarat detta med att styrelsen ännu inte lyckats bemästra alla de problem som uppkom när styrelsen den 1 januari 2010 övertog länsstyrelsernas uppgifter inom körkortsområdet. Det är som framgått ovan väl känt att den omorganisation som trädde i kraft år 2010 har medfört stora problem för många enskilda och att Transportstyrelsen inte lyckats komma till rätta med de långa handläggningstiderna trots att olika åtgärder vidtagits. Den långa handläggningstiden i detta ärende är emellertid helt oacceptabel. Att det dröjde över två och ett halvt år innan AL gavs tillfälle att yttra sig strider givetvis både mot skyndsamhetsregeln i 5 kap. 2 § första stycket körkortsförordningen och mot de allmänna kraven på en skyndsam handläggning i 7 § förvaltningslagen (1986:223).

Transportstyrelsen har också i sitt yttrande hit angett att handläggningstiden passerat alla rimliga gränser och att den inte på något sätt kan försvaras. Transportstyrelsen förtjänar således allvarlig kritik för ärendets oacceptabelt långa handläggningstid.

Justitiekanslern konstaterar att Transportstyrelsen enligt egen uppgift arbetar aktivt för att åtgärda de långa handläggningstiderna i körkortsärenden och att hittills vidtagna åtgärder har kortat handläggningstiderna. JO har uppmärksammat de långa handläggningstiderna och Näringsdepartementet har också ålagt Transportstyrelsen att senast den 15 april 2013 till departementet ge in en analys och redovisning av handläggningstiderna för körkortsärenden. Mot denna bakgrund finner Justitiekanslern inte skäl att nu vidta någon ytterligare åtgärd utan avslutar ärendet med den kritik som ligger i det nyss anförda.

AL har även ifrågasatt att Transportstyrelsen kräver att han måste styrka ett nyktert levnadssätt för att erhålla nytt körkortstillstånd. Av 3 kap. 2 § och 10 kap. 3 § körkortslagen (1998:488) följer att Transportstyrelsen har möjlighet att uppställa som krav för att en enskild ska få körkortstillstånd att denne ger in läkarintyg för att styrka att han eller hon inte är opålitlig i nykterhetshänseende. Om detta är motiverat i AL:s fall är för närvarande under prövning i Förvaltningsrätten i Göteborg. Justitiekanslern ska inte föregripa den prövning som domstolen kommer att göra. Justitie­kanslern vidtar därför inte några åtgärder i denna del.