Avgift som har bestämts i avtal, för tillhandahållande av tidsserier ur Konjunkturinstitutets databaser m.m., har ansetts inte överstiga det avgiftstak som föreskrivs i direktiv 2003/98/EG om vidareutnyttjande av information från den offentliga sektorn (PSI-direktivet)
Justitiekanslerns beslut
Justitiekanslern avslår Reuters Limiteds anspråk.
Ärendet
Bakgrund
Den statliga myndigheten Konjunkturinstitutet har till uppgift bl.a. att följa och analysera den ekonomiska utvecklingen inom och utom landet och i anslutning till detta göra prognoser för den svenska ekonomin samt att bistå Regeringskansliet (Finansdepartementet) med utfalls- och prognosdata för Regeringskansliets makroekonomiska verksamhet, med prognosmodeller och med miljöekonomiska analyser. Konjunkturinstitutet ska också i samråd med andra myndigheter verka för att statistiskt material av betydelse för studiet av den ekonomiska utvecklingen samlas in och bearbetas liksom svara för officiell statistik. Konjunkturinstitutet ska därtill inom sitt verksamhetsområde utföra uppdrag samt tillhandahålla varor och tjänster. (Se 1 § förordningen [2007:759] med instruktion för Konjunkturinstitutet.)
Konjunkturinstitutet får ta ut avgifter för varor och tjänster samt för uppdrag åt andra än regeringen. Regeringen har också bemyndigat Konjunkturinstitutet att besluta om avgifternas storlek. (Se 3 och 5 §§ avgiftsförordningen [1992:191] och 8 § Konjunkturinstitutets instruktion.)
Konjunkturinstitutets prognoser och analyser används som beslutsunderlag för den ekonomiska politiken men utgör också oberoende underlag för andra statliga myndigheter, företag, organisationer och arbetsmarknadens parter. Konjunkturinstitutet publicerar bl.a. rapporten Konjunkturläget som innehåller analyser över svensk och internationell ekonomi. Varje månad tillfrågar Konjunkturinstitutet också svenska företag och hushåll om deras syn på ekonomin. Resultatet sammanställs i rapporten Konjunkturbarometern. Rapporten syftar till att ge snabba och kvalitativa indikationer om viktiga ekonomiska variabler. Konjunkturbarometern består av två delar, Företagsbarometern och Hushållsbarometern.
Konjunkturinstitutets rapporter publiceras på myndighetens webbplats. Rapporterna och de tidsserier som ingår i rapporterna kan kostnadsfritt laddas ned från webbplatsen och det finns inte några begränsningar för hur det nedladdade materialet därefter får användas. Tidsserierna är tillgängliga i excel-format. Kostnaderna för att samla in och framställa de tidsserier som ingår i Konjunkturläget uppgick enligt Konjunkturinstitutet under 2011 till 17 700 000 kr och för Konjunkturbarometern till 5 900 000 kr.
Konjunkturinstitutet tillhandahåller vidare mot avgift abonnemang till företag som önskar få tillgång till tidsserierna från rapporterna i andra filformat. Den 9 augusti 2000 ingick Konjunkturinstitutet och EcoWin AB ett avtal om tillhandahållande av en sådan tjänst. Enligt avtalet åtog sig Konjunkturinstitutet att per e-post i text-format leverera maximalt 100 tidsserier som tagits fram för Konjunkturläget och Konjunkturbarometern. Leveransen skulle ske i samband med publiceringen. Enligt avtalet skulle EcoWin AB i avgift erlägga en viss del av intäkterna från vidareförsäljningen av tidsserierna. Avgiften bestämdes enligt en s.k. royaltysplit-modell där Konjunkturinstitutet skulle få de första 100 000 kr av intäkterna från försäljningen och 75 % av intäkterna därutöver. I maj 2002 ersattes detta avtal med ett nytt som i stort sett överensstämde med det tidigare. Royaltyfördelningen justerades dock så att Konjunkturinstitutet skulle erhålla 50 % av intäkterna över 200 000 kr. Avtalet gällde oförändrat under ett antal år. EcoWin AB uppgick sedermera i Thomson Reuters (Markets) Sverige AB. Under 2008 skapades Thomson Reuters genom att Thomson Corporation förvärvade Reuters Group PLC. Inom Thomson Reuters är det numera Reuters Limited som ingår avtal av ifrågavarande slag. 2008 tillskrev Reuters Limited Konjunkturinstitutet och begärde att få tillgång till ytterligare 75 tidsserier och föreslog att man för dessa ytterligare tidsserier skulle erlägga en fast årsavgift om 30 000 kr. Konjunkturinstitutet godtog detta förslag genom ett tilläggsavtal den 15 april 2008.
Under 2009 och 2010 fördes diskussioner om ett nytt avtal. Bland annat med hänsyn till att Konjunkturinstitutet hade ytterligare en kund som var intresserad av den aktuella informationen såg Konjunkturinstitutet ett behov av att se över frågan om avgiften även fortsättningsvis skulle bestämmas enligt en royaltysplit-modell. I november 2010 lämnade Konjunkturinstitutet ett förslag till nytt avtal till Reuters Limited. Enligt avtalet skulle Konjunkturinstitutet leverera tidsserierna i .xof-format och bl.a. ge teknisk support i samband med leverans. Konjunkturinstitutets personal skulle stå till förfogande för att vid behov ge användarna av Reuters Limiteds tjänst stöd och information. Åtagandet kunde enligt Konjunkturinstitutet beräknas ta en halv årsarbetskraft i anspråk och avgiften skulle mot den bakgrunden uppgå till 390 000 kr för 2011. Reuters Limited var inte berett att acceptera avtalsförslaget. Konjunkturinstitutet sade upp det gamla avtalet och tvist uppkom om betalningen enligt avtalet. Diskussionerna om ett nytt avtal fortsatte. Konjunkturinstitutet upprättade ett nytt och slutligt underlag för beräkningen av myndighetens kostnader och lämnade i mars 2011 ett slutligt prisförslag. Reuters Limited ansåg alltjämt att även detta pris var oskäligt men godtog trots detta avtalet som trädde i kraft den 1 juli 2011 och gäller alltjämt. Under hösten 2011 gjorde Reuters gällande rätt till återbetalning av den del av avgifterna som hade erlagts under 2005 – 2011 och som bolaget ansåg varit alltför höga. Frågan om betalning har för Konjunkturinstitutets räkning hanterats av advokat och medfört att Reuters Limited har erlagt betalning i enlighet med avtalen.
Anspråket
Reuters Limited har yrkat skadestånd av staten för perioden 1 juli 2005 – 1 juli 2010 med i första hand 2 114 797 kr och i andra hand med 1 779 497 kr och för perioden 1 juli 2010 – 28 mars 2012 med i första hand 527 770 kr och i andra hand 404 875 kr. Reuters Limited har vidare yrkat ränta på beloppen och slutligen även ersättning för ombudskostnader och ”internt arbete” hänförligt till ärendet här. Reuters Limited har åberopat ett avtal enligt vilket Reuters Limited av Thomson Reuters (Markets) Sverige AB har förvärvat skadeståndsanspråket till den del det avser tiden innan Reuters Limited varit Konjunkturinstitutets avtalspart.
Reuters Limited har som grund för anspråket anfört sammanfattningsvis följande. I artikel 6 i direktiv 2003/98/EG om vidareutnyttjande av information från den offentliga sektorn (PSI-direktivet) föreskrivs att om avgifter tas ut vid s.k. vidareutnyttjande av handlingar från offentliga myndigheter, inkomsterna från avgifterna inte får överstiga ”kostnaden för insamling, framställning, reproduktion och spridning av dem, inklusive rimlig avkastning på investeringar”. PSI-direktivet skulle ha genomförts i nationell lagstiftning senast den 1 juli 2005. Konjunkturinstitutet är en sådan offentlig myndighet som omfattas av PSI-direktivets tillämpningsområde och den information som Konjunkturinstitutet har tillhandahållit EcoWin AB/Reuters Limited (fortsättningsvis Reuters) enligt de aktuella avtalen avser sådant vidareutnyttjande för vilket avgiften inte får överstiga vad som föreskrivs i artikel 6 i PSI-direktivet. De avgifter som Konjunkturinstitutet har tagit ut enligt såväl de äldre avtalen som det sedan 2011 gällande avtalet är inte förenliga med artikel 6 i PSI-direktivet utan utgör en överprissättning. PSI-direktivet genomfördes i Sverige först den 1 juli 2010 då lagen (2010:566) om vidareutnyttjande av handlingar från den offentliga förvaltningen (PSI-lagen) trädde i kraft. Skadeståndsanspråket har uppkommit på grund av statens bristfälliga genomförande av PSI-direktivet under tiden den 1 juli 2005 till den 30 juni 2010 och för tiden därefter på grund av statens, genom Konjunkturinstitutet, felaktiga tolkning och tillämpning av PSI-direktivets avgiftstak. Bestämmelsen i artikel 6 i PSI-direktivet skapar rättigheter för enskilda i förhållande till medlemsstaterna, har direkt effekt och det har sedan genomförandedefristen löpte ut ålegat Konjunkturinstitutet att upprätthålla Reuters rätt att inte betala en högre avgift än artikel 6 tillåter. Bland annat med hänsyn till att Sverige, trots upprepade påpekanden från kommissionen (se formell underrättelse den 23 mars 2007 och kompletterande formell underrättelse den 17 oktober 2008), först fem år efter genomförandefristen hade löpt ut antog nationell lagstiftning på området, är det fråga om en klar och därmed skadeståndsgrundande överträdelse av unionsrätten. Reuters har varit i ett oundgängligt behov av den information som Konjunkturinstitutet har tillhandahållit. Det förhållandet att Konjunkturinstitutet har debiterat för höga priser är en direkt följd av det bristande genomförandet och det föreligger därför ett direkt orsakssamband mellan överträdelsen och skadan. Även vad gäller de avgifter som har tagits ut av Konjunkturinstitutet sedan PSI-lagen trädde i kraft den 1 juli 2010 föreligger det ett direkt orsakssamband i och med att Konjunkturinstitutet har debiterat Reuters för kostnader som vida överstiger vad som är tillåtet enligt PSI-direktivet.
Vad särskilt gäller avgifterna har Reuters anfört sammanfattningsvis följande. Den allmänna målsättningen med PSI-direktivet är att det ska bidra till den ekonomiska tillväxten och skapa arbetstillfällen, genom att frigöra potentiella ekonomiska vinster som finns i statligt ägda uppgifter med hjälp av förbättrade villkor för vidareutnyttjande av information från den offentliga sektorn (se skäl 5 i PSI-direktivet). Målet med prissättningen är att marginalkostnaden ska tas ut och medlemsstaterna bör uppmuntra avgiftsfri tillgång till information (se skäl 14 i PSI-direktivet). Målet att sänka kostnaderna har ytterligare stärkts av förslaget till ändringar av PSI-direktivet – se KOM(2011) 877 slutlig – där marginalkostnaden är reglerad som den maximala kostnaden. PSI-direktivet förespråkar således tillhandahållande till marginalkostnad eller att ingen avgift ska tas ut. Den royaltysplit-modell som tillämpades under 2000 – 2011 är avhängig av hur många gånger informationen används, dvs. avgiften baseras på hur många kunder Reuters hade för den tjänst där informationen från Konjunkturinstitutet användes. Modeller som inte är kopplade till faktiska kostnader är otillåtna, vilket bl.a. bekräftas av avgörande från italiensk domstol. Myndigheter som samlar in information i sin offentliga verksamhet ska enligt PSI-direktivet möjliggöra vidareutnyttjande av den information som redan är betald. Insamlingen av informationen som Reuters köper görs inte utifrån Reuters begäran om uppgifterna utan som ett led i Konjunkturinstitutets uppdrag från regeringen. Konjunkturinstitutets kostnader för insamlingsarbetet är redan täckta av statliga anslag och det är därför inte rimligt att privata aktörer åläggs att bidra till denna finansiering. Det ligger inte i linje med PSI-direktivets syfte. Om Konjunkturinstitutet kräver ytterligare betalning för insamling och vidareutnyttjande får myndigheten dubbel ersättning och går med vinst vilket står i strid med PSI-direktivet. Enligt allmänna EU-rättsliga principer ska alla myndighetsåtgärder vara proportionerliga. En strikt tillämpning av de svenska reglerna skulle endast rendera en marginalkostnad för Reuters (se 5 § andra stycket avgiftsförordningen där det föreskrivs att avgifterna i ett fall som det aktuella ska beräknas så att de helt täcker verksamhetens kostnader, s.k. full kostnadstäckning). Även om PSI-direktivet utöver kostnadstäckning medger ”rimlig avkastning på investeringar” är detta inte fallet enligt svensk rätt. I PSI-lagens förarbeten anges att ”Statliga myndigheter ska därför i sin avgiftssättning normalt inte ta hänsyn till någon avkastning på investeringar” (prop. 2009/10:175 s. 162). Den avgift som är förenlig med PSI-direktivet måste under alla omständigheter beräknas utifrån den faktiska tiden och kostnaden som det tar att sammanställa och skicka ut informationen till Reuters. Åtagandet för Konjunkturinstitutet i det nu gällande avtalet avser utdrag ur befintliga databaser utifrån givna parametrar, vilket är arbetsuppgifter som inte kan anses som ett kvalificerat konsultuppdrag och därför inte kan debiteras enligt den av Konjunkturinstitutet tillämpade konsultkostnadsnormen. Utgångspunkten bör i stället vara den faktiska kostnaden för lön inklusive sociala avgifter, vilket skulle medföra en timkostnad om 230 kr i stället för den av Konjunkturinstitutet tillämpade timkostnaden om minst 1 000 kr. Underhåll, utveckling och dokumentation bör vidare ta högst 10 timmar i anspråk, till samma lägre timkostnad, till skillnad från de 40 timmar som Konjunkturinstitutet gör gällande. Kostnaden för fakturering och administration enligt en timkostnad om 1 000 kr är inte rimlig utan bör bestämmas enligt normala faktureringsavgifter tillämpade av t.ex. banker, varvid kostnaden skulle uppgå till 120 kr per kund och år. Kostnaden för avtalsskrivning om 26 000 kr är alltför högt satt och bör därtill utgå med ett lägre belopp efter första året. Avtalskostnaden bör bestämmas till 3 700 kr första året. Med prissättningsmodellen enligt det nu gällande avtalet uppgår därmed den PSI-kompatibla avgiften till 9 320 kr per år samt ytterligare 3 700 kr för avtalsskrivning det år avtalet skrivs. Enligt de i första hand framställda yrkandena har skadan beräknats som mellanskillnaden mellan vad Reuters har erlagt och denna kostnad. Enligt de i andra hand framställda yrkandena är mellanskillnaden beräknad med utgångspunkt i den avgift som Reuters har erlagt enligt 2011 års avtal, dvs. 75 000 kr.
Utredningen
Justitiekanslern har inhämtat yttrande från Konjunkturinstitutet som har anfört bl.a. följande.
RÄTTSLIG REGLERING
PSI-direktivet syftar till att skapa förutsättningar för en väl fungerande europeisk informationsmarknad samt att inrätta en allmän ram för vidareutnyttjande av handlingar för att säkerställa tillämpningen av rättvisa, proportionerliga och icke-diskriminerande villkor. Harmoniseringen ska enligt direktivets ingress bidra till att konkurrensen på den inre marknaden inte snedvrids.
Av artikel 6 i PSI-direktivet framgår att avgiftsuttaget vid utlämning av handlingarna för vidareutnyttjande inte får överskrida kostnaden för insamling, framställning, reproduktion och spridning av dem, inklusive en rimlig avkastning på investeringar. I punkten 14 i direktivets ingress klargörs också att ”kostnadstäckning, tillsammans med en rimlig avkastning på investeringar, i överensstämmelse med den berörda offentliga myndighetens gällande redovisningsprinciper och relevanta metod för kostnadsberäkning, utgör en övre gräns för avgifterna eftersom oskäliga priser bör förhindras.”
Värt att understryka är att direktivet inte uppställer något krav på ett faktiskt, finansiellt samband mellan avgifterna och kostnaderna. Avgiftstaket är således tillämpligt även om de kostnader som räknas upp i artikel 6 täcks av anslag (se här Ds 2009:44 s. 61).
Bestämmelsen i artikel 6 i PSI-direktivet har genomförts så gott som ordagrant i 7 § PSI-lagen. Bestämmelsen föreskriver att om en myndighet får ta ut avgifter för vidareutnyttjande, får de samlade intäkterna från sådana avgifter tillsammans med de samlade intäkterna från avgifter för handlingar som myndigheten tillhandahåller inte överstiga de totala kostnaderna för insamling, framställning, reproduktion och spridning av handlingarna, inklusive rimlig avkastning på investeringar.
Av KI:s 8 § förordningen (2007:759) med instruktion för Konjunkturinstitutet följer att myndigheten har rätt att bedriva avgiftsfinansierad verksamhet för varor och tjänster samt för uppdrag åt andra än regeringen. Myndigheten beslutar om avgifternas storlek. Eftersom myndigheten således har rätt att ta ut avgifter för sin verksamhet är den princip om full kostnadstäckning och rimlig avkastning på investeringar som uttryckligen föreskrivs i 7 § PSI-lagen tillämplig när myndigheten tillhandahåller handlingar för vidareutnyttjande.
KONJUNKTURINSTITUTETS INSTÄLLNING TILL ANSPRÅKET
Eftersom KI anser att det inte ankommer på myndigheten att yttra sig om lagstiftaren kan sägas ha överträtt PSI-direktivet, kommer KI i det följande att begränsa sitt yttrande till frågan om myndighetens avgiftsuttag i sig kan utgöra en skadeståndsgrundande överträdelse av direktivet.
KI vill emellertid framhålla att även för det fall att Sveriges införlivande i någon del skulle anses otillräcklig, betyder detta inte att det därigenom har skett en överträdelse av Reuters rättigheter enligt PSI-direktivet.
KI har uppfattat att Reuters grundar sitt anspråk på den EU-rättsliga s.k. Francovich-doktrinen om utomobligatoriskt skadeståndsansvar för EU:s medlemsstater. För att ett sådant skadeståndsansvar ska föreligga, krävs enligt EU-domstolens rättspraxis att staten i någon form har gjort sig skyldig till en klar överträdelse av en EU-rättslig regel som är avsedd att skapa rättigheter för enskilda. Vidare ska ett direkt orsakssamband föreligga mellan överträdelsen och skada som har lidits.
För att en sådan överträdelse ska föreligga krävs att KI:s avgiftsuttag har skett i strid med direktivets bestämmelser.
KI kan inte se hur det ifrågasatta avgiftsuttaget skulle kunna utgöra någon överträdelse av PSI-direktivet. Av artikel 6 i direktivet framgår som sagt att avgiftsuttaget vid utlämning av handlingar för vidareutnyttjande inte får överskrida kostnaden för insamling, framställning, reproduktion och spridning av dem, inklusive en rimlig avkastning på investeringar. Motsvarande bestämmelse återfinns i 7 § PSI-lagen.
Myndigheternas kostnader för insamling och framställning av tidsserierna i fråga uppgår till flera miljoner kronor. Endast för att samla in och framställa de tidsserier som ingår i Konjunkturläget uppgår kostnaderna år 2011 till 17,7 miljoner kronor. För Konjunkturbarometern uppgår motsvarande belopp till 5,9 miljoner kronor. Det är därför uppenbart att de avgifter som har uttagits och alltjämt uttas av Reuters med god marginal understiger de avgiftstak som direktivet och 7 § PSI-lagen medger.
KI tillbakavisar Reuters påstående att en strikt tillämpning av de svenska PSI-reglerna endast borde rendera en marginalkostnad för Reuters. Det förarbetsuttalande som Reuters anför till stöd för denna uppfattning (prop. 2009/10:175 s. 162) är ryckt ur sitt sammanhang, och kan inte inskränka det avgiftsutrymme och motsvarande pristak som såväl artikel 6 i PSI-direktivet och 7 § PSI-lagen medger.
Reuters ståndpunkt att direktivet endast medger ett avgiftsuttag som innebär ersättning för marginalkostnaderna för reproduktion och spridning av uppgifterna motsägs vidare av punkten 14 i direktivets ingress, där det framgår att den övre gräns för avgiftsuttag som fastställs i direktivet ”inte ska påverka myndigheternas rätt att ta ut lägre avgifter eller inga avgifter alls, och att medlemsstaterna bör uppmuntra offentliga myndigheter att göra handlingar tillgängliga mot avgifter som inte överstiger marginalkostnaderna för reproduktion och spridning av handlingarna”.
Av uttalandet framgår att ett avgiftsuttag som bygger på den nämnda marginalkostnaderna inte föreskrivs i direktivet, utan endast att en sådan prissättning framstår som önskvärd.
Att direktivet inte förskriver någon marginalkostnadsprincip framgår även av det ändringsförslag till direktivet som har lagts fram av Europeiska kommissionen […]. Centralt för förslaget är införandet av en marginalkostnadsprincip för avgiftssättning i artikel 6. Den prissättningsmodell som hittills endast har varit en rekommendation föreslås alltså bli bindande.
Det sagda innebär att Reuters varken har eller har haft någon på direktivet grundad rättighet att utfå handlingarna till marginalkostnadspris. I motsats till vad Reuters har anfört har KI således under hela den tid som anspråket avser haft uttryckligt stöd i PSI-direktivet för sitt avgiftsuttag.
I och med PSI-lagens införande finns ett minst lika uttryckligt stöd i svensk författning. Av omständigheten att KI sedan 2011 har valt att prissätta tjänsten enligt en marginalkostnadsmodell som har varit förmånligare för Reuters än royaltysplit-modellen, kan inte utläsas annat än att myndigheten – trots att någon särskilt skyldighet därtill inte har förelegat – har ansträngt sig för att följa de icke-bindande rekommendationer för prissättning som PSI-direktivet påbjuder.
Under inga omständigheter kan Reuters göra anspråk på att KI:s nu valda prismodell ska tillämpas retroaktivt, lika lite som Reuters skulle kunna motsätta sig om KI i framtiden skulle välja att övergå till en prismodell som grundar sig på full kostnadstäckning inklusive en rimlig avkastning på investeringar.
Slutligen vill KI framhålla att Reuters under alla omständigheter i hög utsträckning själv har bidragit till den skada bolaget anser sig ha lidit. Bolaget har själv velat bibehålla den ifrågasatta royaltysplit-modellen i avtalet med KI. Först i januari 2011 har Reuters fört fram att KI:s avgiftsuttag skulle strida mot PSI-direktivet. Så sent som den 1 november 2010 ansåg bolaget att det inte fanns någon anledning att ifrågasätta avgiftsuttaget. Talande är även att bolaget har underlåtit att vidta normala rättsligt åtgärder för att komma till sin rätt. Reuters kunde exempelvis ha påkallat jämkning av avtalsvillkoren i allmän domstol. Genom att ha försuttit denna möjlighet kan bolaget inte heller sägas ha försökt minska sin skada i behörig utsträckning. Mot denna bakgrund anser KI att ett eventuellt skadestånd till Reuters under alla omständigheter bör jämkas till noll.
Justitiekanslern har haft tillgång till avtal, avtalsutkast, korrespondens mellan parterna och deras ombud liksom fakturor. Justitiekanslern har också haft tillgång till handlingarna i överträdelseärendet angående genomförande av PSI-direktivet (kommissionens ärendenummer 2006/4349), dvs. kommissionens formella underrättelse den 23 mars 2007, regeringens svar den 6 juli 2007, regeringens kompletterande upplysningar den 26 mars 2008, kommissionens kompletterande formella underrättelse den 17 oktober 2008 och regeringens svar den 11 december 2008. Justitiekanslern har också tagit del av rapporterna från den arbetsgrupp – PSI-gruppen – som regeringen genom beslut den 4 december 2008 tillsatte med anledning av de påpekanden som gjorts från kommissionen i överträdelseärendet, dvs. PSI-gruppens rapport den 1 april 2009 Budgetära konsekvenser av genomförandet av PSI-direktivets avgiftsregler (dnr Fi2009/3196) och slutrapport den 30 juni 2009 Vidareutnyttjande av information från den offentliga sektorn (dnr Fi2009/4998), vilka legat till grund för promemorian Vidareutnyttjande av handlingar – genomförande av PSI-direktivet (Ds 2009:44).
Reuters har fått del av Konjunkturinstitutets yttrande och har inkommit med kompletterande synpunkter.
Justitiekanslerns bedömning
Skadeståndsrättsliga utgångspunkter
Enligt de principer som framgår av EU-domstolens fasta praxis kan skadeståndsskyldighet för staten på unionsrättslig grund uppkomma under förutsättning att följande materiella villkor är uppfyllda.
• Staten har överträtt en unionsrättslig regel som är avsedd att skapa rättigheter för enskilda.
• Överträdelsen är tillräckligt allvarlig (klar).
• Det finns ett direkt orsakssamband mellan överträdelsen och skadan eller skadorna.
Det unionsrättsliga skadeståndsinstitutet är i svensk rätt inte reglerat i lag och gäller vid sidan av det allmännas ansvar enligt 3 kap. 2 § skadeståndslagen (1972:207). När den påstått skadeståndsgrundande handlingen (underlåtenheten) utgörs av en överträdelse av unionsrätten är det i vissa fall möjligt att utverka skadestånd antingen enligt det unionsrättsliga skadeståndsinstitutet eller med stöd av 3 kap. 2 § skadeståndslagen. De materiella villkoren för skadeståndsansvar enligt dessa två skadeståndsinstitut uppvisar likheter men även vissa skillnader. En sådan skillnad är att det allmännas ansvar enligt 3 kap. 2 § skadeståndslagen är begränsat till fel eller försummelser som vållas vid myndighetsutövning.
I detta fall innebär det nyss sagda att Justitiekanslern endast tar ställning till om Reuters är berättigat till skadestånd på unionsrättslig grund. Reuters har självt inte hänfört sig till annat än det unionsrättsliga skadeståndsinstitutet och det kan konstateras att Reuters och Konjunkturinstitutets mellanhavanden enligt de aktuella avtalen inte har skett vid myndighetsutövning i skadeståndslagens mening. Redan av denna anledning saknas det alltså möjlighet att erhålla skadestånd enligt bestämmelsen om det allmännas ansvar i 3 kap. 2 § skadeståndslagen.
Överväganden
PSI-direktivet reglerar varken rätten till tillgång till handlingar eller rätten att vidareutnyttja handlingar (se artikel 1.2 c och 1.3 i PSI-direktivet). De svenska bestämmelserna om tillgång till handlingar finns i 2 kap. tryckfrihetsförordningen och bestämmelser som reglerar rätten att vidareutnyttja handlingar i offentlighets- och sekretesslagen, upphovrättslagen, personuppgiftslagen och i registerförfattningar. Varken PSI-direktivet eller PSI-lagen påverkar således tillgången till handlingar eller rätten att vidareutnyttja handlingar enligt dessa bestämmelser. Vidare är handlingar som tillhandahålls i myndigheters affärsverksamhet undantagna från PSI-direktivets och PSI-lagens tillämpningsområde (se artikel 1.2 a i PSI-direktivet och 4 § PSI-lagen).
De handlingar som Konjunkturinstitutets åtaganden enligt de här aktuella avtalen avser utgör inte sådana allmänna handlingar som Konjunkturinstitutet är skyldigt att lämna tillgång till enligt 2 kap. tryckfrihetsförordningen. Tidsserierna som ligger till grund för Konjunkturbarometern och Konjunkturläget upprättas i excel-format och är allmänt tillgängliga i det formatet; någon skyldighet enligt tryckfrihetsförordningen att bearbeta allmänna handlingar för utlämnande i ett annat format föreligger inte. Som nyss nämnts följer inte heller någon sådan rätt av PSI-direktivet eller PSI-lagen. Utöver skyldigheten att lämna ut allmänna handlingar enligt tryckfrihetsförordningen finns emellertid ett betydande utrymme för, och således inget principiellt hinder mot, att svenska myndigheter medger tillgång till handlingar som före utlämnandet inte var allmänna. Om en myndighet ger tillgång till handlingar utan att en skyldighet härtill föreligger torde PSI-direktivet och PSI-lagen i princip bli tillämpliga även för ett sådant vidareutnyttjande. När fråga är om en myndighet som likt Konjunkturinstitutet mot avgift får tillhandahålla varor och tjänster samt utföra uppdrag åt andra än regeringen framstår det dock inte som helt tydligt att det är fråga om ett vidareutnyttjande i PSI-direktivets och PSI-lagens mening om avtalet avseende tillhandahållandet visserligen omfattar utlämnande av handlingar men snarare har karaktären av återförsäljaravtal av ett bearbetat material eller, som är fallet med det nu gällande avtalet, innefattar andra väsentliga moment, utöver tillgången till själva handlingarna. (Jämför vad som uttalas om PSI-lagens tillämpningsområde i Ds 2009:44 s. 41, nämligen att de allmänna avgränsningarna innebär att PSI-lagen är tillämplig på handlingar som någon får ut från en myndighet ”utan åberopande av en särskild rätt i det enskilda fallet” samt i prop. 2009/10:175 s. 154 – 158 i fråga om undantaget för handlingar i myndigheters affärsverksamhet.) Justitiekanslern finner dock inte skäl att här ta slutlig ställning i denna fråga utan prövar anspråket med utgångspunkt i att det såväl enligt de tidigare som det nu gällande avtalet har varit fråga om ett sådant vidareutnyttjande som omfattas av PSI-direktivets tillämpningsområde.
Från det att PSI-direktivets genomförandefrist löpte ut har det ålegat Konjunkturinstitutet att iaktta det avgiftstak som föreskrivs i artikel 6 i PSI-direktivet. Avgiftstaket i artikel 6 i PSI-direktivet baseras på en rad olika variabler som förutsätter viss tolkning för att deras rätta innebörd ska kunna fastställas. PSI-direktivets avgiftsbestämmelse hänför sig vidare till de totala avgiftsintäkterna i förhållande till kostnaderna över en längre period och bestämmelsen rör därmed intäkterna för avgifter men reglerar inte direkt avgiftssättning i ett enskilt fall (se Ds 2009:44 s. 61). Enligt Justitiekanslerns mening får dock bestämmelsen till sitt innehåll anses tillräckligt precis för att skapa rättigheter för enskilda i den mening som avses i EU-domstolens praxis om medlemsstaternas skadeståndsansvar. Ett åsidosättande av PSI-direktivet genom ett avgiftsuttag som överstiger det avgiftstak som föreskrivs i direktivet utgör därmed enligt Justitiekanslerns bedömning en överträdelse av unionsrätten som kan föranleda skadeståndsskyldighet för staten under förutsättning att även övriga villkor härför är uppfyllda.
Som Reuters får uppfattas gör Reuters gällande att den avgift som är förenlig med PSI-direktivet inte får överstiga marginalkostnaden, varvid Reuters bl.a. har hänfört sig till att det inte skulle vara förenligt med PSI-direktivet att Konjunkturinstitutet tar ut avgifter för insamling och bearbetning eftersom dessa åtgärder är anslagsfinansierade. Som Konjunkturinstitutet har utvecklat i sitt yttrande är detta inte en korrekt tolkning av PSI-direktivets avgiftsbestämmelse.
Avgiftstaket framgår av artikel 6 i PSI-direktivet. Varken uttalandena i PSI-direktivets skäl att medlemsstaterna bör eftersträva ett avgiftsuttag enligt marginalkostnadsprincipen alternativt ett avgiftsfritt tillhandahållande eller förslaget till ändring av PSI-direktivets avgiftsbestämmelse kan förändra innebörden av den nu gällande bestämmelsen i artikel 6.
Artikel 6 i PSI-direktivet innebär att offentliga organ får ta ut avgifter som motsvarar kostnaderna för insamling m.m. av uppgifterna och därtill en rimlig avkastning på investeringar. Bestämmelsen avser kostnaderna över en längre period och den uppställer inget krav på ett faktiskt, finansiellt samband mellan avgifterna och kostnaderna. Avgiftstaket är därför tillämpligt även om de kostnader som räknas upp i artikeln täcks av anslag. (Se Ds 2009:44 s. 61 och jfr SOU 2007:96 s. 183 – 185.) De uttalanden i prop. 2009/10:175 s. 162 som Reuters har hänvisat till avser de avgiftsprinciper som gäller enligt avgiftsförordningen och saknar således betydelse för fastställande av det avgiftstak som PSI-direktivet föreskriver. Ett eventuellt åsidosättande av nationella bestämmelser kan av uppenbar anledning inte föranleda rätt till skadestånd på unionsrättslig grund, varför uttalandena saknar relevans för Justitiekanslerns bedömning av Reuters skadeståndsanspråk.
Konjunkturinstitutet har lämnat uppgift om årskostnaden för att framställa de tidsserier som ingår i Konjunkturläget och Konjunkturbarometern. Det finns inte anledning att ifrågasätta riktigheten av uppgifterna. Det är med utgångspunkt i dessa uppgifter uppenbart att vare sig de avgifter som Reuters har erlagt enligt de tidigare avtalen eller enligt det nu gällande avtalet har överstigit det avgiftstak som föreskrivs i artikel 6 i PSI-direktivet. Den omständigheten att de tidigare avtalen har utformats enligt en modell som inte är direkt relaterad till de faktiska kostnaderna förändrar inte denna bedömning. Avgiftstaket reglerar som nyss konstaterats inte direkt avgiftssättningen i det enskilda fallet och själva modellen för fastställande av avgiften kan mot den bakgrunden inte föranleda slutsatsen att avgiften som sådan har kommit i konflikt med den enligt bestämmelsen högsta tillåtna nivån.
Reuters rätt att inte betala en avgift som överstiger den enligt PSI-direktivet tillåtna har således inte åsidosatts. Eftersom Konjunkturinstitutets avgiftsuttag inte har innefattat någon överträdelse av PSI-direktivet saknas det för den konkreta bedömningen av Reuters anspråk betydelse vid vilken tidpunkt PSI-direktivet får anses ha genomförts på ett fullgott sätt i Sverige. Frågan om skadeståndsskyldighet kan endast bedömas i den direkta relationen mellan en viss överträdelse och en viss skada samt det närmare orsaksförhållandet däremellan. Eventuella brister eller förseningar i lagstiftarens genomförande av PSI-direktivet har i sig inte någon betydelse för en enskilds skadeståndsanspråk när de skyldigheter som följer av de unionsrättsliga bestämmelserna har iakttagits vid den konkreta tillämpningen.
Justitiekanslern har således funnit att de avgifter som har tagits ut av Konjunkturinstutet från Reuters enligt de tidigare liksom det nu gällande avtalet inte har innefattat någon överträdelse av PSI-direktivets avgiftstak. Reuters anspråk kan redan av denna anledning inte vinna bifall.
Det finns därtill skäl att understryka att det enligt EU-domstolens fasta praxis ankommer på den enskilde att visa rimlig aktsamhet för att förhindra skadans uppkomst och begränsa dess omfattning med risk att annars få stå skadan själv. Härvid beaktas särskilt om den enskilde i rätt tid tagit i anspråk tillgängliga rättsmedel. (Se t.ex. Justitiekanslerns beslut i dnr 7665-06-40 med där angivna hänvisningar samt jämför mål C-445/06 Danske Slagterier mot Bundesrepublik Deutschland [REG 2009 I-02119]). Det har stått Reuters fritt att i den för tvistemål stadgade ordningen påkalla jämkning av avtalet och på så vis få prövat om avtalet kommit i konflikt med PSI-direktivets avgiftsbestämmelse. Eftersom Reuters har avstått härifrån brister det under alla omständigheter i orsakssambandet, varför skadestånd även av denna anledning inte ska utgå.
Avslutande anmärkningar
Det finns avslutningsvis skäl att understryka att förevarande tvist har sin grund i ett avtalsförhållande mellan staten (Konjunkturinstitutet) och Reuters. För avtalsrättsliga tvister gäller inte förordningen (1995:1301) om handläggning av skadeståndsanspråk mot staten (se 1 § andra stycket 1). En tvist om tolkning, tillämpning och jämkning av avtalet mellan parterna prövas – som också uttryckligen anges i det nu gällande avtalet – av allmän domstol i den för dispositiva tvistemål stadgade ordningen. Det är i en sådan tvist som utgångspunkt Konjunkturinstitutet som bevakar statens rätt. Den kompletterande ordning för överprövning av PSI-beslut som har tillkommit genom PSI-lagen är inte avsedd att förändra detta (som anges i Ds 2009:44 s. 98 – 99 bör, om tvisten är av civilrättslig karaktär, den liksom tidigare prövas i de allmänna domstolarna). Mellanhavandena i saken ska därför enligt Justitiekanslerns bedömning i första hand hanteras i den ordning som gäller för jämkning av civilrättsliga avtal, varvid kan tilläggas att – till skillnad från vad som är fallet vid en skadeståndsrättslig bedömning – inte enbart unionsrättsliga bestämmelser kan aktualiseras.