Inspektion vid Kronofogden, Enheten för konkurstillsyn, i Malmö den 13 - 14 november 2012
Allmänt
Den 13 och 14 november 2012 inspekterar Justitiekanslern Kronofogden, Konkurstillsynen i Malmö.
Från Justitiekanslerns sida närvarar byråchefen Daniel Kjellgren, hovrättsassessorn Karin Annikas Persson, föredragandena Judit Farago Gontier och Nedim Salcic, beredningsjuristen Karin Eriksson och expeditionsförmannen Jan-Olov Sundqvist. Därtill är justitiekansler Anna Skarhed närvarande under förmiddagen den 14 november 2012.
Inledande samtal med företrädare för Konkurstillsynen i Malmö
Vid ett inledande möte den 13 november 2012 med Per-Olof Lindh, enhetschef för Konkurstillsynen, och Ulla Salomonsson Haag, teamchef vid Konkurstillsynen i Malmö, redogör Justitiekanslern kort för syftet med inspektionen.
Per-Olof Lindh uppger under mötet bl.a. följande om konkurstillsynens verksamhet.
Konkurstillsynen i Sverige är indelad i fyra team, varav Malmö ingår i Södra teamet tillsammans med Jönköping. Totalt är det cirka 55 – 60 medarbetare som jobbar med konkurstillsyn i Sverige. Det finns ungefär 420 konkursförvaltare i landet som tar hand om de ca 8 000 konkurser som inleds varje år. Inom Malmökontorets område finns det ungefär 50 konkursförvaltare och 1 000 – 1 100 konkurser inleds per år i regionen. Cirka 15 procent utgörs av fysiska personer som försatts i konkurs. På Malmökontoret arbetar två handläggare, en ekonom och fyra kronofogdar. Konkurstillsynen utövar dels styckegranskning av alla konkurser, dels inspektionsgranskningar innefattande kvalitetssäkring av förvaltare, intern kvalitetsgranskning och temagranskningar.
I styckegranskningen ingår att göra löpande avsluts-, arvodes- och lönegarantigranskning. Beroende på omfattningen av och omständigheterna i konkursen utför Konkurstillsynen antingen bas- eller utökad tillsyn. I ungefär 80 procent av konkurserna utförs bastillsyn, medan resterande 20 procent har en utökad tillsyn. För att kontrollera att förvaltarna håller de lagstadgade tidsfristerna har Konkurstillsynen ärendehanteringsprogrammet Optima till hjälp. Det händer att Konkurstillsynen måste påminna konkursförvaltare som inte håller tidsfristerna.
Konkurstillsynens inspektionsgranskning har de senaste åren varit inriktad på kvalitetssäkring av konkursförvaltarna. Kvalitetssäkringen har avsett tre områden: ekonomihantering, personal- och lönegarantihantering samt affärsmässighet och juridisk kompetens. Granskningen utmynnar i att konkursförvaltare tilldelas ett omdöme (bra, bra men kan förbättras eller måste förbättras) vilket sedan ligger till grund för omfattningen av den fortsatta granskningen. Granskningen avseende ekonomihantering har avslutats. Granskningen avseende personal- och lönegarantihantering har verkställts till viss del, medan granskningen av affärsmässighet och juridisk kompetens ännu inte har påbörjats. Temagranskningar och byråbesök har fått stå tillbaka den senaste tiden för kvalitetssäkringen av konkursförvaltarna. Mot bakgrund av vad som har framkommit vid kvalitetssäkringen kommer Konkurstillsynen att kunna anpassa framtida byråbesök. De advokatbyråer som har fått omdömet ”bra” behöver kanske inte besökas lika ofta som de advokatbyråer som har fått anmärkningar.
Den interna kvalitetsgranskningen genomförs två till tre gånger per år och går till så att Konkurstillsynens olika kontor i landet granskar varandra. Det genomförs en stor granskning under hösten och beroende på vad som då upptäcks genomförs en mindre, uppföljande granskning under våren.
År 2010 genomförde Konkurstillsynen en temagranskning av konkursförvaltarnas arvoden.
Konkurstillsynen bedriver för närvarande även ett antal projekt, avseende bl.a. framtagande av ett nytt IT-stöd, domstolsutredningen om eventuella ändringar av domstolarnas roll i konkurshanteringen, enhetlighet i konkurstillsynen, samråd och en nationell lönegarantigrupp.
Vad särskilt gäller kontrollen av lönegarantiärenden har en nationell grupp bildats med representanter från Konkurstillsynen, konkursförvaltarna, länsstyrelserna, Skatteverket och Kammarkollegiet. Gruppen arbetar med de problem som har uppmärksammats vad gäller kontrollen av lönegarantiärendena och bedrägerier som är hänförliga till lönegarantilagstiftningen.
De utmaningar som Konkurstillsynen står inför är bl.a.
- att Konkurstillsynen inte ”äger” frågorna på de områden där myndigheten vill uppnå enhetlighet, t.ex. vad gäller handläggningen av förordnande av förvaltare,
- att det inom en överskådlig framtid kommer att ske en generationsväxling både inom Konkurstillsynen och i förvaltarkåren,
- domstolsutredningens förslag att Konkurstillsynen ska överta en del av de arbetsuppgifter som nu ligger på domstolarna samt
- att det är ett ökat inflöde av ärenden, vilket ställer krav på prioriteringar i tillsynsverksamheten.
Konkurstillsynen har samråd med konkursförvaltarna dels genom deltagande vid seminarier, dels genom samarbete med Rekonstruktör- och konkursförvaltarkollegiet (REKON) i Sverige och Ackordscentralen. Konkurstillsynen har även kontakter med borgenärer, främst banker och andra stora kreditgivare. De önskemål som framförs till Konkurstillsynen vid dessa kontakter är att konkurser ska avslutas snabbt och att konkursförvaltare ska anmäla den brottslighet som upptäcks.
Vad beträffar konkursförvaltarkåren bör en förvaltare enligt Konkurstillsynen ha ungefär 20 konkurser per år för att upprätthålla sin kompetens på området. Om en advokat eller jurist inte tidigare har förordnats som konkursförvaltare är rutinen att vederbörande till Konkurstillsynen anmäler sitt intresse att förordnas till förvaltare. Konkurstillsynen uppsöker då vederbörande för att söka utreda dennes kompetens respektive granska byråns organisation och kapacitet i syfte att därigenom erhålla erforderligt underlag för sitt ställningstagande i saken. I yttranden till tingsrätterna i fråga om förordnande av konkursförvaltare i enskilda konkurser, accepterar Konkurstillsynen i regel borgenärs- och gäldenärsförslagen under förutsättning att föreslagen förvaltare bedöms ha erforderlig kompetens. I de fall Konkurstillsynen avstyrker förslaget till förvaltare handlar det oftast om att denne bedöms ha en alltför begränsad organisation för att kunna hantera konkursen i fråga på ett tillfredsställande sätt eller att det geografiska avståndet till förvaltaren är för stort i förhållande till konkursens storlek för att motivera de merkostnader som uppstår eller att en annan förvaltare bedöms besitta viss specialkompetens som är påkallad i den aktuella konkursen.
Tillsynen över konkurser är en särpräglad verksamhet, i vilken tillsynsmyndigheten inte kan påverka åldersstrukturen på ärendena i någon större utsträckning. Att borgenärsrollen för staten har överflyttats från Kronofogden till Skatteverket, har gjort Konkurstillsynens roll tydligare gentemot bl.a. konkursförvaltare. Om domstolsutredningens förslag antas om att vissa arbetsuppgifter som idag utförs av domstolarna ska överflyttas till tillsynsmyndigheten torde Konkurstillsynens roll bli ännu tydligare, vilket framstår som önskvärt.
Granskat material
Efter det inledande samtalet påbörjar Justitiekanslern sin inspektion av verksamheten vid Konkurstillsynen i Malmö.
Granskningen omfattar:
- de 20 äldsta ännu inte avslutade konkurserna,
- de 15 senast inkomna ärendena i vilka konkursförvaltare hade fattat beslut om lönegaranti,
- samtliga ärenden inkomna under tiden mars – april 2011 med undantag för tre ärenden som är utlånade till Göteborgskontoret med anledning av Konkurstillsynens pågående interna granskning och
- tio ärenden i vilka Konkurstillsynen har avstyrkt föreslagen förvaltare.
Justitiekanslern genomför även kontroll och sökningar i myndighetens ärendehanteringssystem.
Inför inspektionen har inspektionsgruppen tagit del av bl.a.
- Kronofogdens årsrapport för konkurstillsynen 2011,
- Kronofogdens rapport 2006:5 Kvalitetsuppföljningsmodell för konkurstillsyn,
- utdrag ur Kronofogdens handbok för konkurstillsyn samt
- information om konkurstillsynen på Kronofogdens hemsida (www.kronofogden.se).
Under inspektionen får Justitiekanslern även ta del av bl.a.
- Processägarens ställningstagande (2009-04-21) om Konkursförvaltarkretsen samt Planering av tillsyn i konkurser (2011-12-09),
- statistik över inträffade konkurser i Malmö och Jönköping under åren 2010 – 2012,
- handlingar avseende granskningen av konkursförvaltare i frågor om bokföring och redovisning i konkurs samt personal- och lönegarantihantering och
- Kronofogdens rapport 2011:1 Konkursförvaltararvoden 2010 Temagranskning.
Under granskningens gång inhämtas även muntliga upplysningar från Konkurstillsynens handläggare.
Iakttagelser vid inspektionen och avslutande samtal
Under inspektionen gör Justitiekanslern de iakttagelser som framgår enligt nedan. Vid det avslutande samtalet med personalen vid Konkurstillsynen redogör Justitiekanslern för dessa iakttagelser.
Samrådsförfarandet enligt 7 kap. 10 § konkurslagen
I ärenden där konkursförvaltare sökt samråd enligt 7 kap. 10 § konkurslagen (1987:672) i frågor om rättegångar synes Konkurstillsynen inta en aktiv roll vad gäller rättegångar som har nära samband med konkursen (t.ex. återvinningstalan) och bidrar med synpunkter på ett till synes fullgott underlag. I många av dessa ärenden har Konkurstillsynen t.ex. haft tillgång till ett utkast till stämningsansökan. När det gäller rättegångar som rör andra frågor, t.ex. utomobligatoriska skadestånds- och fordringsanspråk, finns emellertid exempel på ärenden där underlaget varit begränsat till de uppgifter som förvaltaren har lämnat antingen muntligen, och som då kortfattat nedtecknats i en tjänsteanteckning, eller mycket summariskt i halvårsberättelser. Justitiekanslern ifrågasätter om Konkurstillsynen i sådana fall kan anses ha tillgång till ett fullgott underlag för att kunna avge ett väl underbyggt ställningstagande och få till stånd ett adekvat samrådsförfarande med förvaltaren.
Konkurstillsynen uppger att man i regel litar på att förvaltaren förser tillsynsmyndigheten med relevant och tillräckligt underlag. Ett problem som kan uppstå är att konkursförvaltare inte ger in underlaget i rimlig tid för att ett reellt samrådsförfarande ska kunna komma till stånd. Vad gäller pågående rättegångar i konkurser följer Konkurstillsynen upp det främst genom halvårsberättelserna. Konkurstillsynen skulle eventuellt kunna ställa högre krav på förvaltarnas redovisning i dessa frågor. Ett problem är att konkursförvaltarna inte alltid lämnar all information till Konkurstillsynen om t.ex. strategiska ställningstaganden i pågående rättegångar eftersom den information som lämnas till Konkurstillsynen antecknas och så småningom blir en allmän handling. De anteckningar som Konkurstillsynen gör i anledning av kontakter med konkursförvaltare kan emellertid omfattas av sekretess, vilket prövas om någon begär att få ta del av handlingen. Det kan även hända att Konkurstillsynen väljer att formulera sig mer kortfattat i de anteckningar som rör frågor om t.ex. pågående rättegångar.
Tillsynen enligt 7 kap. 27 § konkurslagen
Tillsynsmyndigheten ska enligt 7 kap. 27 § konkurslagen övervaka att förvaltningen bedrivs på ett ändamålsenligt sätt i överenstämmelse med denna lag och andra författningar. Den ska då särskilt se till att avvecklingen av konkursen inte fördröjs i onödan.
Mot bakgrund härav granskar Justitiekanslern de 20 äldsta ärendena. De huvudsakliga skälen till att konkurserna inte ännu har avslutats är att rättegångar pågår eller att det finns tvistiga fordringar som alltjämt kräver utredning eller åtgärder. Konkurstillsynen synes i allt väsentligt göra vad som ankommer på tillsynsmyndigheten i detta avseende.
I det äldsta ärendet noteras följande. Beslut om konkurs fattades den 30 maj 2002. Tillgången i konkursbolaget utgjordes i huvudsak av en fastighet med s.k. ägarlägenheter i Tyskland, varav en del lägenheter alltjämt inte hade avyttrats vid tidpunkten för konkursutbrottet. I halvårsberättelser under åren 2003 – 2005 uppgav konkursförvaltaren att det sannolikt inte förelåg något övervärde i konkursen samt meddelade att den eventuellt skulle avslutas under påföljande halvårsperiod. I halvårsberättelser 2006 lämnade förvaltaren förhållandevis knapphändiga uppgifter om bakgrunden till att konkursen då ännu inte hade avslutats. Enligt en tjänsteanteckning i ärendet i mars 2007 hade Konkurstillsynen kontakt med förvaltaren i frågan om hinder för konkursens avslutande. Det framgår inte på vilket sätt denna kontakt följdes upp av Konkurstillsynen, men enligt ett diariefört dokument hölls ett möte mellan förvaltaren och Konkurstillsynen i oktober 2008 då bl.a. aktuellt ärende diskuterades. Förvaltaren har därefter kontinuerligt gett in halvårsberättelser och har anfört i huvudsak att det inte går att ange när konkursen kommer att kunna avslutas på grund av pågående försäljning i Tyskland.
Med beaktande av att den aktuella konkurshandläggningen har pågått i över tio års tid väcker Justitiekanslern frågan hur Konkurstillsynen dokumenterar sina överväganden och analyser om det föreligger förutsättningar att avsluta en konkurs eller om det behövs inhämtas kompletterande uppgifter i saken från förvaltaren.
Konkurstillsynen anför att frågan om att avvecklingen av en konkurs inte fördröjs i onödan regelmässigt är föremål för ett övervägande från den ansvarige handläggarens sida, särskilt när det kommer in en halvårsberättelse från förvaltaren, men att handläggarens ställningstaganden inte alltid noteras skriftligen i det enskilda fallet. Det konstateras att även om det inte finns något krav på att sådan dokumentation ska ske och en konkurs kan stå öppen i princip under obegränsad tid så länge detta inte medför någon skada för borgenärerna, kan en anteckning underlätta en uppföljning av ärendets handläggning hos myndigheten.
Ärenden rörande lönegaranti
Konkurstillsynen har, när det gäller tillsynen över konkursförvaltarnas hantering av lönegarantifrågor, två huvudsakliga uppgifter. Dels den övergripande tillsynen, vilken innefattar granskning av lönegarantihanteringen i stort inklusive t.ex. information till och övriga kontakter med arbetstagare, effektivitet, rutiner m.m., dels rollen som statens företrädare beträffande den materiella riktigheten i de beslut som förvaltarna fattar i lönegarantifrågor. När det gäller den senare uppgiften företräder Konkurstillsynen staten om en arbetstagare som inte är nöjd med förvaltarens beslut väcker talan mot staten, samt har rätt att för statens räkning väcka talan mot en arbetstagare.
Den övergripande tillsynen över lönegarantihanteringen har Konkurstillsynen utfört bl.a. genom byråbesök hos förvaltarna varvid ett urval av konkurser och ett antal arbetstagare i varje konkurs särskilt har granskats. Besöken har utmynnat i ett omdöme; bra, bra men kan förbättras eller måste förbättras. De granskningsprotokoll från två byråbesök som Justitiekanslern tar del av utmynnade båda i beslutet bra, vilket angavs innebära att framtida lönegarantibeslut från förvaltare verksamma vid dessa byråer endast skulle komma att granskas stickprovsvis.
Justitiekanslern framhåller att metoden med byråbesök och den granskning som utförs genom dessa synes mycket väl genomtänkt och adekvat för ändamålet. Justitiekanslern ifrågasätter dock om stickprovskontrollerna är tillräckliga för att uppfylla Konkurstillsynens skyldighet att tillvarata statens intresse genom överklagande av materiellt oriktiga beslut.
Konkurstillsynen uppger att alla avslagsbeslut granskas. I övrigt poängteras att det föreligger en viss problematik i att ersättningen till arbetstagarna som regel utbetalas direkt, innan överklagandetiden har löpt ut. Om Konkurstillsynen väcker talan och vinner bifall i domstol leder detta sällan till att utgiven lönegarantiersättning återbetalas till staten. Det finns inte heller någon möjlighet att inhibera utbetalningen till arbetstagaren. Detta kan i viss mån bidra till att Konkurstillsynen avstår från att klaga i fall där det kanske hade varit befogat. I viss utsträckning är det fråga om en lagstiftningsproblematik. Om det är principiella frågor driver Konkurstillsynen emellertid dessa, oavsett möjligheten till återbetalning. När det gäller frågan om stickprovsgranskning bygger Konkurstillsynens tillsyn i stor utsträckning på det förtroende för förvaltarkåren som finns och dess förmåga att fatta korrekta beslut.
Hanteringen av handlingar med uppgifter som kan omfattas av sekretessbestämmelser
Justitiekanslern noterar vid genomgången av akterna att vissa handlingar förvaras i förslutna kuvert försedda med texten ”Sekretessprövning”. Handläggare vid Konkurstillsynen redogör för att denna rutin finns för att underlätta hanteringen av akterna samt att en sekretessprövning görs när någon begär att få ta del av handlingarna.
Justitiekanslern noterar att förslutna kuvert används i varierande utsträckning i ärendena. Exempelvis förvaras vissa brottsanmälningar enligt 7 kap. 16 § konkurslagen i förslutna kuvert, medan andra inte gör det och i ett ärende ligger en faxkopia av en handling i ett förslutet kuvert, medan originalet av samma handling inte förvaras i något kuvert.
Justitiekanslern har inga synpunkter på själva förfarandet med att handlingar läggs i ett kuvert i akten, men noterar att det inte kan ses som en sekretessmarkering enligt bestämmelserna i tryckfrihetsförordningen och offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) (OSL). En sekretessmarkering ska enligt 2 kap. 16 § tryckfrihetsförordningen (TF) och 5 kap. 5 § OSL antecknas på handlingen i fråga och innehålla uppgift om tillämplig sekretessregel, datum när anteckningen gjordes och den myndighet som har gjort anteckningen.
Justitiekanslern rekommenderar att en sekretessmarkering görs på handlingen med angivande av tillämplig sekretessbestämmelse och övriga uppgifter i enlighet med reglerna i TF och OSL redan när handläggaren gör bedömningen att handlingen ska förvaras i ett förseglat kuvert. Ställningstagandet att handlingen ska förvaras i ett kuvert innefattar en preliminär bedömning att handlingen kan innehålla sekretessbelagda uppgifter. Det finns ett flertal sekretessregler som kan bli tillämpliga i Konkurstillsynens verksamhet och en sekretessmarkering med angivande av tillämplig sekretessbestämmelse fungerar som vägledning för den handläggare som, vid en begäran att ta del av handlingen, ska göra sekretessprövningen.
Avslutande kommentarer
Vid den avslutande redovisningen den 14 november 2012 deltar från Konkurstillsynen Per-Olof Lindh, Ulla Haag Salomonsson, Kerstin Kullendorff, Cecilia Hogebrandt Thalin, Maria Sköld och Göran Andersson.
Justitiekanslerns sammanfattande slutsatser är att Konkurstillsynens verksamhet är mycket välskött. Det finns i allt väsentligt erforderlig dokumentation som gör att handläggningen i de enskilda ärendena går att följa. Den formella tillsynen i form av kontroll av avgivandet av förvaltar- och halvårsberättelser synes fungera mycket bra. Justitiekanslern har inga synpunkter på det tillsynsarbete som är under utveckling, men noterar att de metoder och analyser som Justitiekanslern har tagit del av framstår som väl genomtänkta. Den inspektionsinriktade tillsynen får dock inte innebära att den granskning av enskilda konkurser som konkurslagen förutsätter åsidosätts.
Justitiekanslern tackar slutligen för ett mycket gott och vänligt bemötande från personalen under inspektionen.