En tingsrätts handläggning av ett tvistemål, vilket förtursförklarats av tingsrätten, har inte ansetts innefatta någon överträdelse av artikel 6:1 i Europakonventionen.
Justitiekanslerns beslut
Justitiekanslern avslår AE:s anspråk.
Ärendet
AE har hos Justitiekanslern begärt skadestånd av staten för lidande med 5 179 euro. Till stöd för sitt anspråk har han anfört att hans rätt till rättegång inom skälig tid enligt artikel 6.1 i Europakonventionen har kränkts i ett tvistemål som har handlagts av Värmlands tingsrätt och Hovrätten för Västra Sverige. I det aktuella målet förde AE talan mot Trygg-Hansa Försäkrings AB med yrkande om trafikskadeersättning.
Justitiekanslern har tagit del av Värmlands tingsrätts och Hovrätten för Västra Sveriges dagboksblad i det aktuella målet. Av dessa framgår beträffande målets handläggning bl.a. följande.
Talan väcktes den 6 november 2007 och stämning utfärdades den 12 november 2007. Skriftväxling följde härefter kontinuerligt varvid AE regelmässigt begärde och beviljades anstånd att inkomma med sina skrifter. Tingsrätten höll muntlig förberedelse den 15 september 2008 varefter skriftväxlingen fortsatte fram till januari 2010. Även under denna period beviljades AE vid flera tillfällen anstånd med att inkomma med yttrande.
Den 7 juni 2010 kallade tingsrätten till huvudförhandling. Den 15 oktober 2010 antecknades i dagboken att tresitsen inte var komplett. Den utsatta förhandlingen ställdes in, vilket parterna underrättades om den 4 november 2010.
Den 10 november 2010 begärde AE att målet skulle handläggas med förtur enligt lagen (2009:1058) om förtursförklaring i domstol. I beslut den 16 november 2010 förklarade tingsrätten att målet skulle handläggas med förtur.
Den 23 november 2010 kallade tingsrätten till huvudförhandling vilken hölls den 4 mars 2011. Tingsrätten meddelade dom i målet den 8 april 2011.
Domen överklagades till Hovrätten för Västra Sverige av båda parter. I hovrätten pågick skriftväxling under ett halvår innan hovrätten den 7 oktober 2011 beslutade att meddela prövningstillstånd. Sedan överklagandena i november 2011 delvis återkallats avgjorde hovrätten målet genom slutliga beslut den 29 november 2011 och den 11 april 2012. Besluten har vunnit laga kraft.
Justitiekanslerns bedömning
Enligt artikel 6.1 i Europakonventionen har var och en vid prövningen av hans eller hennes civila rättigheter och skyldigheter eller vid en anklagelse om brott rätt till domstolsprövning inom skälig tid. Artikel 6.1 i konventionen är tillämplig i ärendet.
Frågan om rätten till rättegång inom skälig tid har åsidosatts ska enligt Europadomstolens praxis avgöras genom en helhetsbedömning där hänsyn tas till samtliga omständigheter i det enskilda fallet. Förutom den totala handläggningstiden beaktas särskilt vid bedömningen målets komplexitet, parternas agerande, domstolarnas handläggning av målet samt vad som har stått på spel för den enskilde. Inom ramen för bedömningen av domstolarnas handläggning av målet fäster Europadomstolen särskild vikt vid om det har förekommit längre perioder av inaktivitet.
Det går inte att ange några precisa tidsgränser för vad som kan anses utgöra ”skälig tid” enligt artikel 6.1 i Europakonventionen. Europadomstolen har i några avgöranden som en grov tumregel uttalat att handläggningstiden inte bör överstiga ett år per instans. Det finns emellertid inte något avgörande som avser svenska förhållanden där en så kort total handläggningstid har ansetts utgöra ett åsidosättande av konventionen. Till exempel i betänkandet Förtursförklaring i domstol (SOU 2008:16 s. 37 f) finns en redogörelse för ett antal domar mot Sverige där frågan har bedömts. Inte i något av dessa fall har den totala handläggningstiden understigit drygt sju år. Vilken handläggningstid som ”normalt” kan anses skälig är naturligtvis också beroende av vilken typ av mål det rör sig om. Det ligger i sakens natur att vissa måltyper, t ex familjemål, måste handläggas mer skyndsamt än t.ex. ett ordinärt dispositivt tvistemål.
När det gäller sådana längre perioder av inaktivitet som Europadomstolen lägger särskild vikt vid ger Europadomstolens praxis inte ger stöd för att en inaktivitetsperiod ensam kan innebära att artikel 6.1 i Europakonventionen har åsidosatts med mindre än att det är fråga om en verkligt substantiell period av inaktivitet. För svensk del bedömde Europadomstolen i målet Martin Denev v. Sweden (Application no 25419/94) att en kränkning av artikel 6.1 i konventionen hade förekommit då det hade tagit Regeringsrätten nästan två år att pröva frågan om prövningstillstånd. Målet var okomplicerat och dröjsmålet hade inte föranletts av sökanden. Särskild vikt lades dock vid att det rörde sig om ett mål om mönsterskydd där skyddstiden – om ansökan bifalls – endast gäller under fem år från ansökningstidpunkten. Den totala handläggningstiden uppgick till drygt tre år och nio månader.
Justitiekanslern har inom ramen för statens frivilliga skadereglering, med beaktande av Europadomstolens avgörande i Denev-ärendet samt bl.a. NJA 2005 s. 462, NJA 2005 s. 726 och RÅ 2006 ref. 43, stannat för att en inaktivitetsperiod som har varat i två år kan föranleda slutsatsen att en kränkning har förekommit (se bl.a. Justitiekanslerns beslut den 15 april 2008 i ärendena med dnr 7912-07-40, 7913-07-40 och 7914-07-40). Frågan om inaktivitetsperiodens längd har därefter inte prövats i domstol. Som framgår av t.ex. NJA 2005 s. 462 och NJA 2005 s. 726 är det dock tydligt att varje period av inaktivitet inte innebär att det har skett en överträdelse av rätten till rättegång inom skälig tid utan att det alltså måste röra sig om längre sådana perioder. I det sistnämnda fallet hade det förekommit en period av inaktivitet på ca ett år vid hovrättens handläggning av ett brottmål, men denna inaktivitetsperiod ansågs inte innebära att det hade skett en överträdelse av artikel 6.1 i Europakonventionen.
Det i detta ärende aktuella målet har handlagts under fyra år och fem månader i två instanser, varav tre år och fem månader i tingsrätten. Målet har inte avsett en fråga som enligt Europadomstolens praxis krävt särskilt skyndsam handläggning. Handläggningen har pågått kontinuerligt utom under det sista året i tingsrätten då målet såvitt framgår i princip väntade på tid för huvudförhandling i tresits.
Från att målet var klart till för utsättning till dess att huvudförhandling kom att hållas dröjde det ungefär tretton månader. Denna period av inaktivitet är enligt Justitiekanslerns bedömning inte så lång att den ensam ska föranleda slutsatsen att AE:s rätt till rättegång inom skälig tid har åsidosatts. Det vore orimligt att utgå från att rättsväsendet tillförs resurser i sådan utsträckning att en huvudförhandling i tresits kan äga rum i omedelbar anslutning till att målet är färdigberett. Europakonventionen kräver att staten tillser att dess rättsväsende har tillräckliga resurser för att dispositiva tvistemål ska kunna handläggas med rimlig skyndsamhet, inte att det finns resurser för att handlägga varje dispositivt tvistemål som vore det av förturskaraktär. Även med en tillräcklig resurstilldelning och en god organisation måste man därför normalt räkna med en viss tidsutdräkt innan ett dispositivt tvistemål kan företas till avgörande med tre domare. Vid bedömningen av om dröjsmålet är sådant att det i sig kan innebära att konventionen åsidosatts måste alltså en ”normal” utsättningstid beaktas. Varken Europadomstolens praxis eller nationella avgöranden ger stöd för att det här aktuella dröjsmålet är så substantiellt att det i sig föranleder slutsatsen att rätten till rättegång inom skälig tid har åsidosatts.
Inte heller det förhållandet att tingsrätten i november 2010 beslutade att målet skulle handläggas med förtur medför enligt Justitiekanslerns uppfattning att AE:s rätt till rättegång inom skälig tid kan anses ha överträtts. Enligt 1 § lagen (2009:1058) om förtursförklaring i domstol ska domstolen, om handläggningen av ett mål eller ärende har oskäligt fördröjts, förklara att målet eller ärendet ska handläggas med förtur i domstolen. Utgångspunkten är att förtursförklaring bara bör meddelas om fördröjningen i handläggningen är så betydande att det finns en beaktansvärd risk för kränkning av Europakonventionen om målet inte behandlas med förtur. Däremot behöver inte dröjsmålet vara så utdraget att det föreligger en kränkning av konventionen (se SOU 2008:16 s. 120 f. och s. 143 f. och prop. 2008/09:213 s. 24 f. och s. 34 f. samt jfr SOU 2010:87 s. 216). Att målet förtursförklarats innebär alltså inte med automatik att rätten till rättegång inom skälig tid har överträtts.
Sammanfattningsvis anser Justitiekanslern att vad AE har anfört och vad som i övrigt har framkommit i ärendet ger inte stöd för bedömningen att det har förekommit någon kränkning av artikel 6.1 i Europakonventionen i hans fall. Hans anspråk på skadestånd ska därför avslås.