Skadestånd för rättegångskostnader i förvaltningsprocess när mål återförvisats för förnyad handläggning samt ersättning för ombudskostnader i skaderegleringsärendet hos JK
Justitiekanslerns beslut
Justitiekanslern tillerkänner KP skadestånd med 40 000 kr samt ersättning för ombudskostnader i ärendet här med 10 000 kr, varav 2 000 kr utgör mervärdesskatt, och uppdrar åt Domstolsverket att betala ut beloppen till honom.
Ärendet
Bakgrund
Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN) beslutade den 13 oktober 2004 att med stöd av 5 kap. 3 § lagen (1998:531) om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område (LYHS) ålägga legitimerade läkaren KP en varning (HSAN:s beteckning HSAN 2178/03:B4, HSAN 2369/03:B4, HSAN 2400/03:B4 och HSAN 2469/03:B4). HSAN bedömde att KP inte hade handlagt vården av fyra patienter i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. KP överklagade beslutet till Länsrätten i Stockholms län som i dom den 1 september 2006 avslog överklagandet. Länsrätten avslog i beslut den 2 maj 2006 samt i domen KP:s yrkande om muntlig förhandling i målet. Efter att KP hade överklagat domen till Kammarrätten i Stockholm, beslutade kammarrätten den 3 september 2009 att återförvisa målet till länsrätten för förnyad prövning med motiveringen att länsrätten inte hade bort neka KP muntlig förhandling i målet.
Den 31 januari 2005 beslutade HSAN att med stöd 5 kap. 3 § LYHS ålägga KP en varning (HSAN:s beteckning HSAN 1548/04:B4). Ärendet gällde vården av ytterligare en patient som enligt HSAN:s bedömning inte hade behandlats i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. KP överklagade beslutet till Länsrätten i Stockholms län som i dom den 10 augusti 2006 avslog överklagandet. Länsrätten hade dessförinnan i beslut den 7 april 2006 avslagit KP:s yrkande om muntlig förhandling i målet. Efter att KP hade överklagat domen till Kammarrätten i Stockholm, beslutade kammarrätten den 3 september 2009 att även i detta fall återförvisa målet till länsrätten för förnyad prövning på grund av att muntlig förhandling inte hade hållits i målet.
Den 22 december 2005 anmälde Socialstyrelsen KP till HSAN och yrkade att hans läkarlegitimation skulle återkallas. Sammanfattningsvis gjordes gällande att KP i ett 40-tal patientfall hade varit försumlig genom att låta utföra alltför omfattande utredningar, slentrianmässiga behandlingar, behandling med den s.k. CVS-mixen, läkemedelsbehandling utan säkerställd diagnos och på mycket osäkra symptom samt övermedicinering av patienter. HSAN beslutade den 17 oktober 2006 att återkalla KP:s legitimation som läkare (HSAN:s beteckning HSAN 2005/3591:B5). KP överklagade till Länsrätten i Stockholms län. Länsrätten avslog i beslut den 19 december 2006 och i beslut den 26 oktober 2007 KP:s yrkande om muntliga bevisning i form av förhör med sakkunniga och patienter. Länsrätten höll muntlig förhandling i målet den 10 december 2007 och avslog i dom den 1 april 2008 överklagandet. Efter att KP överklagat till Kammarrätten i Stockholm beslutade kammarrätten den 3 september 2009 att återförvisa målet till länsrätten för förnyad handläggning bl.a. med motiveringen att vittnesförhör borde ha hållits med sakkunniga läkare. Efter att målet hade återförvisats till länsrätten avslog länsrätten i beslut den 18 november 2009 KP:s begäran att såsom vittnen höra dels en professor i ekonomi, dels patienter och anhöriga till patienter.
Den 8 – 10 februari 2010 höll länsrätten (numera Förvaltningsrätten i Stockholm) gemensam muntlig förhandling i de båda målen om disciplinpåföljd och i målet om återkallelse av läkarlegitimationen. Vid förhandlingen hölls på begäran av KP i de båda målen om disciplinpåföljd vittnesförhör med överläkaren GL (specialist i radiologi och nukleärmedicin), docenten GR (specialist i endokrinologi), docenten LN (specialist inom psykiatri) och professorn JD (specialist inom psykiatri och neurologi). Dessa hördes på KP:s begäran även i målet om återkallelse av läkarlegitimationen liksom leg. neuropsykologen och neuroterapeuten HW och professorn OA (specialist i neuropsykologi).
Förvaltningsrätten i Stockholm meddelade dom i målen den 9 april 2010. I det första målet om disciplinpåföljd (mål nr 14107-10) avslog förvaltningsrätten KP:s överklagande liksom hans yrkande om ersättning för kostnader i målet. I det andra målet om disciplinpåföljd (mål nr 14108-10) beslutade länsrätten att med bifall till överklagandet upphäva HSAN:s beslut att meddela KP varning men avslog hans yrkande om ersättning i målet. I målet om återkallelse av läkarlegitimationen (mål nr 14111-10) avslogs KP:s överklagande liksom yrkande om ersättning för kostnader.
Förvaltningsrättens dom i det andra målet om disciplinpåföljd överklagades inte.
KP överklagade domen i det första målet om disciplinpåföljd och i målet om återkallelse av legitimationen till Kammarrätten i Stockholm. Kammarrätten beslutade den 15 oktober 2010 att inte meddela prövningstillstånd i något av målen (mål nr 2875-10 respektive 2824-10). Efter att KP överklagat beslutade Högsta förvaltningsdomstolen den 10 maj 2011 att inte meddela prövningstillstånd (mål nr 7246-10 och 7303-10).
Anspråket
KP har begärt ersättning av staten med sammanlagt 630 819 kr. Han har uppgivit att av det yrkade beloppet avser 552 571 kr onödiga ombudskostnader (322 571 kr) och eget nedlagt arbete (230 000 kr) i målet om återkallelse av hans läkarlegitimation. 46 245 kr avser onödiga ombudskostnader (22 245 kr) och eget nedlagt arbete (24 000 kr) i det första målet om disciplinpåföljd. 16 003 kr avser onödiga ombudskostnader i det andra målet om disciplinpåföljd. Han har slutligen yrkat ersättning för i ärendet här eget nedlagt arbete med 20 000 kr och ombudskostnader med 75 815 kr inklusive mervärdesskatt.
KP har som grund för sitt anspråk anfört sammanfattningsvis följande.
Vid länsrättens första prövning i det första disciplinpåföljdsmålet förekom två grova rättegångsfel, nämligen dels att muntlig förhandling inte hölls, dels att KP inte tilläts att åberopa förhör med de fyra specialistläkare som sedermera kom att höras. Kammarrätten anförde i sitt beslut om undanröjande och återförvisning följande skäl.
Enligt 8 § förvaltningsprocesslagen ska rätten tillse att mål blir så utrett som dess beskaffenhet kräver och överflödig utredning för avvisas.
Enligt kammarrättens mening är det av väsentlig betydelse att den som riskerar en disciplinpåföljd bereds tillräckliga möjligheter att förebringa utredning till stöd för sin talan. (se RÅ 1996 ref. 83). Även om en varning inte direkt påverkar rätten att utöva ett yrke kan den, om den vinner laga kraft, komma att beaktas och ha stor betydelse i en senare process om återkallelse av yrkeslegitimation. Länsrätt som har att pröva talan om disciplinpåföljd bör därför vara mer restriktiv med att avslå begäran om muntlig förhandling från enskild i denna måltyp än vad som kan anses befogat i flera andra måltyper.
En avgörande fråga i målet är om KP har gett de aktuella patienterna sakkunnig och ansvarsfull vård som varit i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Frågan rymmer kvalificerade medicinska bedömningar. Till stöd för sin ståndpunkt åberopade KP i länsrätten, förutom skriftlig, bevisning, vittnesförhör med fyra namngivna medicinskt sakkunniga. Av ingiven bevisuppgift framgick att förhören i huvudsak var avsedda att styrka KP:s utredningsmetoder varit förenliga med god vård och att han haft fog för genomförda utredningar och behandlingar. Det kan under dessa omständigheter, och med beaktande av den bevisning parterna i övrigt åberopat, inte uteslutas att förhör med de sakkunniga hade kunnat bidra till en säkrare bedömning av de aktuella frågeställningarna. En muntlig förhandling kan därför inte anses ha varit obehövlig. Några särskilda skäl som talar emot en muntlig förhandling har inte framkommit. Kammarrätten finner därför att länsrätten inte borde ha avslagit KP:s begäran om muntlig förhandling och därigenom frånta honom möjligheten att förebringa den åberopade muntliga bevisningen. Kammarrätten noterar därvid också att KP först genom länsrättens dom synes ha fått besked om att länsrätten, utan formellt beslut därom avvisat KP:s begäran om förhören och att KP således inte heller getts möjlighet att överväga annan bevisning i stället för den av länsrätten avvisade. Med hänsyn till instansordningens princip bör KP ha rätt till muntlig förhandling i länsrätten som första instans. Målet ska därför återförvisas till länsrätten för förnyad handläggning.
Dessa rättegångsfel medförde att målet fick tas om i länsrätten vilket innebar att ombudskostnader om 22 245 kr exklusive mervärdesskatt blev onödiga för honom. Dessutom fick KP i onödan lägga ner eget arbete med 12 timmar. Han gick därmed miste om inkomster med 24 000 kr exklusive mervärdesskatt (12 timmar * 2 000 kr/timme).
Vid länsrättens första prövning i det andra disciplinpåföljdsmålet förekom samma två grova rättegångsfel som i det första disciplinpåföljdsmålet. Kammarrätten anförde i sitt beslut om undanröjande och återförvisning samma skäl som i det första disciplinpåföljdsmålet. Dessa rättegångsfel medförde att målet fick tas om i länsrätten vilket innebar att ombudskostnader om 16 003 kr exklusive mervärdesskatt blev onödiga för honom.
Vid länsrättens första prövning i återkallelsemålet förekom grova rättegångsfel i fyra avseenden. Hela bevisbördan i fråga om de i målet aktuella behandlingarna skett i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet har i strid med gällande rätt lagts på KP. Länsrätten avvisade hans yrkande om att hålla förhör med de sakkunniga specialistläkarna. Länsrätten grundade dessutom sin dom på två icke lagkraftvunna beslut om varning. Länsrättens domskäl var knapphändiga och allmänt hållna och därmed otillräckliga. Detta framgår av kammarrättens skäl där följande anges.
Inledningsvis konstaterar kammarrätten att Europadomstolen vid ett flertal tillfällen (se t.ex. König mot Tyskland, dom den 28 juni 1978; L Compte, Van Leuven och De Meyere mot Belgien, dom den 23 juni 1981; Albert och Le Compte mot Belgien, dom den 10 februari 1983 och Diennet mot Frankrike, dom den 26 september 1995) fastslagit att innehav av läkarlegitimation utgör sådan civil rättighet som avses i artikel 6.1 i Europeiska konventionen om skydd för det mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (Europakonventionen). Särskilda krav bör därför ställas på att KP får en rättvis rättegång.
Frågan om återkallelse av legitimation prövas endast på ansökan av Socialstyrelsen eller den som innehar legitimationen. När Socialstyrelsen för talan har den bevisbördan för att en legitimationsinnehavare har varit grovt oskicklig vid utövning av sitt yrka eller på annat sätt visat sig uppenbart olämplig att utöva yrket. Det beviskrav som ställts upp i praxis är att det på ett otvetydigt sätt kan slås fast att den legitimerade gjort sig skyldig till de allvarliga missgrepp, försummelser, eller andra handlingar som lagts honom eller henne till last (se RÅ 2000 ref. 10).
Det är vidare ett oeftergivligt krav att det av ett beslut om återkallelse av läkarlegitimation klart och tydligt framgår vilka faktiska missgrepp och försummelser som slutligen funnits styrkta och som lagts till grund för återkallelsen (RÅ 1989 ref. 67).
En avgörande fråga i målet är huruvida det kritiserade behandlingarna skett i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. I denna fråga har länsrätten i sin bedömning redovisat Socialstyrelsens kritik och bedömningar i ett antal punkter och därefter för egen del funnit dels att flertalet av KP:s påståenden svagt underbyggda och i några fall remarkabla vad gäller effekten av vissa läkemedel, dels att den bevisning som KP åberopat inte styrker att han bedriver vård i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Som avslutande helhetsbedömning finner länsrätten att KP:s handläggning och behandling av ett stort antal patientfall varit grovt felaktig och i strid med vetenskap och beprövad erfarenhet.
Som framgår av det sagda har länsrätten utan närmare resonemang godtagit Socialstyrelsens bedömning att den behandling KP gett var felaktig och i strid med vetenskap och beprövad erfarenhet och därvid konstaterat att KP inte förmått styrka motsatsen. Såvitt framgår av domen synes länsrätten således ha placerat hela bevisbördan på KP när det gäller frågan om den av Socialstyrelsen kritiserade behandlingen skett i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Oavsett hur det förhåller sig med detta, konstaterar kammarrätten att frågan om KP handlat felaktigt och i strid med vetenskap och beprövad erfarenhet eller inte rymmer kvalificerade medicinska bedömningar. Till stöd för sin ståndpunkt åberopade KP i länsrätten, förutom omfattande skriftlig bevisning och vittnesförhör med ett antal patienter, förhör med fem namngivna sakkunniga läkare. Av ingiven bevisuppgift framgick bland annat att förhören till en betydande del skulle avse bedömningar och behandlingsinsatser i konkreta patientfall samt att avsikten med förhören i huvudsak vara att visa att Socialstyrelsens kritik var på angivna punkter obefogad och att av KP utförda utredningar och behandlingar utförts korrekt. Av i målet ingivna och åberopade skriftliga utlåtanden framgår vidare att åtminstone några av de sakkunniga kan ha en annan uppfattning än Socialstyrelsen i frågan om huruvida KP:s undersöknings- och behandlingsmetoder är i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Det kan under dessa omständigheter, och med beaktande av den bevisning parterna i övrigt åberopat i denna fråga, enligt kammarrättens mening utan vidare antas att muntliga förhör med de av KP åberopade sakkunniga hade kunnat bidra till en säkrare bedömning av frågan om den av KP utförda behandlingen skett i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Mot den bakgrunden, och med hänsyn till den ingripande åtgärd återkallelsen är för den drabbade, hade länsrätten inte bort avvisa de av KP åberopade förhören med sakkunniga.
Som framhålls ovan måste det i ett beslut om återkallelse av läkarlegitimation otvetydigt kunna slås fast att den legitimerade gjort sig skyldig till de faktiska missgrepp och försummelser som läggs till grund för en återkallelse. HSAN har i sin bedömning av frågan om de påtalade bristerna i KP:s yrkesverksamhet utgör tillräckliga skäl för att återkalla hans legitimation beaktat bland annat att han tidigare gjort sig skyldig till likartade fel. Även om detta inte uttryckligen framgår, synes HSAN därvid avse de påstådda brister för vilka KP i två tidigare beslut tilldelats varningar. Det framgår visserligen inte uttryckligen att länsrätten vid sin bedömning beaktat dessa beslut, men eftersom det i domskälen, under rubriken ”Länsrättens bedömning” hänvisas till besluten, kan annan slutsats inte dras än att besluten tillmättes betydelse även för länsrättens bedömning. De påstådda brister som lagts till grund för dessa beslut om varning är emellertid ännu inte slutligt prövade och kan därför inte läggas KP till last i den nu aktuella prövningen.
Kammarrätten konstaterar slutligen att länsrätten i sin dom inte i något fall har redovisat sin bedömning i förhållande till ett konkret påstående om missgrepp eller försummelse. I stället har länsrätten, på sätt som angetts ovan, mycket kortfattat redovisat sin bedömning i allmänna ordalag och med hjälp av termer som ”flertalet”, ”några” och ”stort antal”. För att en sådan redovisning ska kunna godtas, måste i enlighet med vad som sagts ovan som ett minimikrav gälla det klart och tydligt framgår i vilken utsträckning påstådda missgrepp och försummelser funnits styrkta och lagts till grund för återkallelsen. Den knapphändiga och allmänt hållna redovisning länsrätten gett av sin bedömning och sina slutsatser medger inga säkra bedömningar i dessa frågor och måste därför enligt kammarrättens bedömning anses otillräcklig.
De brister som kammarrätten sålunda funnit i länsrättens handläggning och prövning av målet är enligt kammarrättens mening sådana att de i första hand bör åtgärdas vid förnyad handläggning i länsrätten. Länsrättens dom ska därför undanröjas och målet återförvisas till länsrättens för förnyad handläggning.
Dessa rättegångsfel medförde att målet fick tas om i länsrätten vilket innebar att ombudskostnader om 322 571 kr exklusive mervärdesskatt – avseende inläsning av handlingar inför muntlig förhandling i länsrätten, muntlig förhandling i länsrätten den 10 december 2007, genomgång av länsrättens dom, upprättande av överklagandet med begäran om prövningstillstånd och sex kompletterande yttranden till kammarrätten, genomgång av kammarrättens dom samt ombudets kontakter med KP och domstolarna – blev onödiga för honom. Dessutom fick KP i onödan lägga ner eget arbete med 115 timmar då varje samtal och skrivelseomgång samt kommenterande tog lika lång tid i anspråk för honom som för ombudet. Han gick därmed miste om inkomster med 230 000 kr exklusive mervärdesskatt (115 timmar * 2 000 kr/timme).
KP har som underlag för skadan givit in tidrapporter utvisande ombudets arvodesdebitering.
Utredningen
Justitiekanslern inhämtat yttrande från Förvaltningsrätten i Stockholm, som har anfört bl.a. följande.
KP har i begäran om skadestånd, med hänvisning till kammarrättens beslut om återförvisning, hävdat att länsrätten begått grovt rättegångsfel bl.a. genom att avvisa den åberopade muntliga bevisningen. Han har vidare pekat på att varningen av den 31 januari 2005 kom att upphävas av förvaltningsrätten vid den förnyade prövningen ”baserat på förhören” av vittnena.
Förvaltningsrätten vill hänvisa till vad som anförs under domskälen i fråga om den muntliga bevisningen (s. 12 i mål nr 14107-10 och s. 31 f. i mål nr 14111-10). I det mål där förvaltningsrätten kom att upphäva den meddelade varningen (mål nr 14108-10) ger skälen inte stöd för påståendet att rättens beslut baserats på vittnesförhören. Sammantaget har de åberopade vittnesförhören inte påverkat de slut vartill förvaltningsrätten har kommit i de tre målen.
Kammarrätten har i målet om återkallelse av legitimationen motiverat sitt undanröjande och sin återförvisning också med andra brister i länsrättens handläggning och prövning av målet. Förvaltningsrätten har inte någon annan uppfattning än kammarrätten i de frågorna.
Skadeståndsskyldighet
[…]
Till grund för yrkandet om skadestånd har KP hänvisat till de tre ovan nämnda besluten i Kammarrätten i Stockholm om återförvisning och de brister som domstolen funnit i länsrättens handläggning av målen. Skadan preciseras till att avse de onödiga ombudskostnader och egna kostnader som KP har orsakats genom de fel som länsrätten har begått enligt kammarrättens beslut. Ersättningen som yrkas avser kostnader under tiden från förberedelsearbete inför länsrättens förhandling i återkallelsemålet och genomgång av länsrättens domar i målen om varning till mottagandet av kammarrättens beslut om återförvisning.
Kammarrätten har återförvisat målen till länsrätten. De två målen om varning återförvisades med anledning av att länsrätten och kammarrätten gjort olika bedömningar av behovet av muntlig bevisning och om muntlig förhandling skulle hållas. Målet om återkallelse av legitimationen återförvisades bl.a. med anledning av att länsrätten och kammarrätten gjort olika bedömningar av om vittnen skulle kallas till den muntliga förhandlingen.
Det är, som anförts ovan, rätten som ska göra dessa bedömningar. Även om kammarrätten har gjort en annan bedömning än länsrätten kan enligt förvaltningsrättens mening länsrättens bedömningar i dessa frågor knappast utgöra sådana fel eller försummelser som är skadeståndsgrundande. Justitiekanslern har i ett beslut den 19 februari 1990 (dnr 247-90-40) vägrat ersättning för ökade omkostnader till följd av att hovrätt återförvisat ett mål till tingsrätt på grund av grovt rättegångsfel, eftersom någon påtaglig felbedömning inte legat tingsrätten till last.
I domen om återkallelse av legitimationen har kammarrätten också konstaterat andra brister i länsrättens prövning av målet, bl.a. placeringen av bevisbördan samt den knapphändiga och allmänt hållna redovisning länsrätten gett av sin bedömning. Som nämnts ovan delar förvaltningsrätten kammarrättens bedömning i fråga om dessa brister men konstaterar att när målet ånyo prövades i förvaltningsrätten kom domstolen till samma utgång som tidigare och överinstanserna meddelade inte prövningstillstånd. Förvaltningsrätten ifrågasätter om bristerna är så grova att de kan anses vara sådana fel eller försummelser som utgör grund för skadestånd.
Om Justitiekanslern skulle finna att länsrättens handläggning varit skadeståndsgrundande är frågan vilken skada som KP har orsakats av länsrättens hantering av målen. KP har begärt ersättning för dels ombudskostnader, dels egna kostnader med totalt 630 819 kr. Såvitt avser de egna kostnaderna anges att KP har tvingats lägga ned samma antal timmar som sitt ombud och att hans förlorade inkomst i anledning därav uppgår till 2 000 kr/timme exklusive mervärdesskatt.
Ersättning för eget arbete bör utgå endast i den mån det motsvaras av en faktisk inkomstförlust. Det måste här ankomma på KP att styrka sin förlust. Såvitt framgår av de remitterade handlingarna består hans anspråk av ett uppskattat belopp grundat på ombudets tidsredovisning. Enligt förvaltningsrätten kan det inte härigenom anses styrkt att han lidit någon inkomstförlust. Skadeståndsanspråket bör därför enligt förvaltningsrätten avslås i denna del.
Såvitt avser kostnader för ombudsarvode bör ersättning utgå endast om kostnaderna varit skäligen påkallade för tillvaratagande av KP:s rätt i målen. Förvaltningsrätten vill framhålla att kostnader för ombudsarvode normalt inte ersätts i förvaltningsprocessen. I sammanhanget vill förvaltningsrätten också upplysa om att KP själv uppträder som ombud i förvaltningsdomstol, bl.a. i socialförsäkringsmål, och således torde ha tillägnat sig en viss processvana. Emellertid har ett mål gällt återkallelse av legitimation som läkare, dvs. en mycket ingripande åtgärd, och om Justitiekanslern anser att länsrättens handläggning är skadeståndsgrundande, kan förvaltningsrätten tillstyrka att KP tillerkänns viss ersättning för ombudskostnader. Enligt förvaltningsrätten kan ersättningen beräknas till motsvarande 25 timmars arbete enligt rättshjälpstaxan.
KP har fått del av förvaltningsrättens yttrande och har inkommit med kompletterande synpunkter. Han har inte tillhandahållit något ytterligare underlag till stöd för sitt anspråk.
Justitiekanslerns bedömning
Rättsliga utgångspunkter
Enligt 8 § förvaltningsprocesslagen (1971:291) ska rätten tillse att mål blir så utrett som dess beskaffenhet kräver. Vid behov anvisar rätten hur utredningen bör kompletteras. Överflödig utredning får avvisas.
Enligt 9 § förvaltningsprocesslagen är förfarandet skriftligt. I handläggningen får ingå muntlig förhandling beträffande viss fråga, när det kan antas vara till fördel för utredningen eller främja ett snabbt avgörande av målet. I kammarrätt och förvaltningsrätt ska muntlig förhandling hållas, om enskild som för talan i målet begär det samt förhandlingen inte är obehövlig och inte heller särskilda skäl talar emot det.
Enligt 25 § förvaltningsprocesslagen får rätten förordna om förhör med bl.a. vittne. Sådant förhör äger rum vid muntlig förhandling.
Rätten till muntlig förhandling enligt 9 § förvaltningsprocesslagen är inte ovillkorlig. Frågan om muntlig förhandling ska hållas i ett mål får bedömas från fall till fall. Det är vidare rätten som inom ramen för sin utredningsskyldighet enligt 8 § förvaltningsprocesslagen får bedöma om viss muntlig bevisning ska medges eller om bevisningen ska avvisas eller om bevisningen lämpligen bör föras fram i någon annan form.
Såväl mål om disciplinpåföljd som mål om återkallelse av läkarlegitimation avser, med hänsyn till den betydelse som saken har för den enskildes yrkesutövning, den enskildes civila rättigheter i den mening som avses i artikel 6.1 i Europakonventionen. De rättssäkerhetsgarantier som föreskrivs i artikeln ska således upprätthållas vid förvaltningsdomstolarnas handläggning av sådana mål och förvaltningsprocesslagens bestämmelser om bl.a. muntlig förhandling och bevisning måste därmed tolkas mot bakgrund av och i enlighet med de krav på en rättvis rättegång som artikel 6.1 i konventionen uppställer.
Enligt 3 kap. 2 § skadeståndslagen (1972:207) ska staten ersätta bl.a. ren förmögenhetsskada som vållas genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning i sådan verksamhet som staten svarar för. Förvaltningsdomstolarnas handläggning av och beslut i mål av ifrågavarande slag är sådan verksamhet.
Av praxis framgår att det för skadeståndsansvar inte är tillräckligt att en myndighet eller en domstol har gjort en felaktig bedömning av en rätts- eller bevisfråga eller kan kritiseras för sitt ställningstagande i en fråga där det har funnits utrymme för en skönsmässig bedömning. Endast rena förbiseenden av en bestämmelse eller uppenbart oriktiga bedömningar anses utgöra fel eller försummelse i den mening som avses i 3 kap. 2 § skadeståndslagen. Dessa begränsningar har emellertid inte ansetts kunna upprätthållas fullt ut i sådana fall då ett fel eller en försummelse innefattar en överträdelse av Europakonventionen. (Jämför NJA 1994 s. 654, NJA 2003 s. 285 och NJA 2007 s. 862.)
För en rätt till ersättning krävs förutom att det har förekommit ett skadeståndsgrundande fel eller en försummelse eller en konventionsöverträdelse att detta kan anses ha vållat eller annorlunda uttryckt direkt orsakat skada för den enskilde. Enligt allmänna skadeståndsrättsliga principer gäller att det också ankommer på den som begär ersättning att styrka skadan och dess omfattning.
Överväganden
Kammarrättens beslut att undanröja länsrättens domar och återförvisa målen till underinstansen för förnyad handläggning måste uppfattas som att kammarrätten har bedömt att länsrättens beslut att avgöra målen om disciplinpåföljd utan muntlig förhandling liksom länsrättens beslut att inte tillåta förhör med de av KP åberopade specialistläkarna i dessa mål liksom i målet om återkallelse inte var förenliga med de krav på en rättvis rättegång som följer av artikel 6.1 i Europakonventionen. Detta är också Justitiekanslerns bedömning. Länsrättens beslut i dessa avseenden har därmed varit felaktiga på ett sådant sätt att de grundar skadeståndsansvar för staten. Eftersom redan dessa omständigheter får antas vara tillräckliga för att föranleda undanröjande och återförvisning saknas det anledning att gå närmare in på om även övriga brister i länsrättens handläggning i och för sig skulle kunna vara skadeståndsgrundande.
Skadeståndet syftar till att försätta den skadelidande i den situation som denne skulle ha befunnit sig i om den skadeståndsgrundande handlingen inte hade företagits. När en dom undanröjs och målet visas åter till underinstansen för förnyad handläggning kan detta typiskt sett antas orsaka merkostnader i den utsträckning som processen måste tas om. Däremot är sådana kostnader som skulle ha uppkommit också om målet redan från början hade handlagts på rätt sätt inte några merkostnader och därmed inte ersättnings-gilla. I mål där bestämmelserna i förvaltningsprocesslagen tillämpas har den enskilde, till skillnad från vad som gäller t.ex. vid handläggning i allmän domstol av tvistemål i allmänhet, oavsett utgången inte rätt till ersättning för sina rättegångskostnader. Att en sådan rätt inte föreligger motiveras bl.a. av den utredningsskyldighet som åvilar rätten i mål som handläggs enligt förvaltningsprocesslagen. Eftersom den enskilde inte kan påräkna att få ersättning för rättegångskostnader i sådana mål kan staten endast i begränsad utsträckning på skadeståndsrättslig grund bli ersättningsskyldig härför. Under alla omständigheter kan rätten till ersättning endast omfatta sådana kostnader som har varit skäligen påkallade för att tillvarata partens rätt.
Mot bakgrund av det nyss sagda konstaterar Justitiekanslern att kostnader för att överklaga i syfte att få domarna undanröjda och målen återförvisade för förnyad handläggning inte skulle ha uppkommit om länsrätten från början hade handlagt målen på rätt sätt. Sådana kostnader bör därför anses utgöra merkostnader. Därutöver får vissa merkostnader anses ha uppkommit för förnyad förberedelse inför den muntliga förhandlingen i länsrätten i det återförvisade målet om återkallelse, främst såvitt avser förhöret med KP själv. Vid bedömningen av vad som kan anses utgöra en rimlig omfattning när det gäller dessa förberedande åtgärder måste emellertid beaktas den utredningsskyldighet som åvilar rätten i mål av ifrågavarande slag liksom det faktum att muntlig förhandling i sådana mål endast är ett komplement till det skriftliga förfarandet och således inte syftar till någon fullständig genomgång av målet. Kostnader direkt hänförliga till den nya muntliga förhandlingen i målet om återkallelse är också att anse som merkostnader. Däremot är kostnader som avser förberedelsen inför och själva den muntliga förhandlingen i målen om disciplinpåföljd inte ersättningsgilla eftersom någon muntlig förhandling inte tidigare hade hållits i dessa mål och några merkostnader härför således inte har uppkommit. Detsamma gäller kostnader för förberedelse inför och hörande av de av KP åberopade vittnena, då dessa inte tidigare hade hörts i något av målen.
Vid bestämmande av skälig kostnad för ombudsarvode bör, på samma sätt som gäller enligt 18 kap. 8 § rättegångsbalken, utgångspunkten vara att ärendets omfattning och beskaffenhet liksom den omsorg och skicklighet med vilken uppdraget har utförts ska beaktas. Justitiekanslern konstaterar att inget i det tillgängliga underlaget ger stöd för slutsatsen att uppdraget har utförts på ett sådant särskilt skickligt sätt som skulle kunna motivera den höga arvodesnivå som BG och KP har kommit överens om (jfr t.ex. NJA 2009 s. 441 där en arvodesnivå om 1 800 kr/timme har ansetts motsvara en måttlig timkostnad).
Med beaktande av de överväganden som ovan redovisats och vid en samlad bedömning finner Justitiekanslern att de ersättningsgilla åtgärderna skäligen får antas ha medfört ombudskostnader om 40 000 kr.
Vad därefter gäller ersättning för uteblivna inkomster med anledning av det arbete som KP själv har lagt ned i målen har ingen utredning till stöd för det anspråket lagts fram. Anspråket i denna del synes grundat på ett antagande om vilka inkomster KP skulle ha haft som läkare. Med hänsyn till att KP:s läkarlegitimation varit återkallad kan ett sådant antagande inte godtas utan närmare utredning. Anspråket i denna del kan därför inte till någon del vinna bifall.
Ombudskostnader m.m. i ärendet här
Justitiekanslern kan inom ramen för statens frivilliga skadereglering förordna om ersättning för ombudskostnader m.m. i enlighet med de principer som skulle gälla vid bestämmande av ersättning för rättegångskostnader om anspråket i stället hade prövats i domstol, dvs. med utgångspunkt i bestämmelserna i 18 kap. rättegångsbalken. I enlighet därmed gäller, utöver vad som tidigare sagts härom, bl.a. att ersättning endast utgår om sökanden vinner bifall till sitt anspråk och att, om sökandens yrkande bifalls endast till en del, ersättningen kan jämkas helt eller delvis.
KP har endast till en mindre del haft framgång i ärendet här. Såvitt gäller skadeståndsskyldigheten som sådan har någon utredning och argumentation utöver vad som framgår av kammarrättens avgöranden inte varit behövlig. Någon relevant utredning till stöd för de olika anspråken har inte tillhandahållits. Varken ärendets omfattning och beskaffenhet eller ombudets sätt att utföra uppdraget motiverar den höga arvodesnivå som yrkandet om ersättning för ombudskostnader grundas på. Med hänsyn härtill finner Justitiekanslern vid en samlad bedömning att ersättning för ombudskostnader i ärendet här ska utgå med skäliga 10 000 kr inklusive mervärdesskatt. Utredningen ger inte stöd för att någon ersättning för eget arbete ska utgå till KP.