Fråga om kammarrätts underlåtenhet att uppmärksamma preskriptionsfrister i ärende om disciplinpåföljd utgjort en överträdelse av anmälarens rättigheter enligt artiklarna 6, 8 och 13 i Europakonventionen m.m.
Justitiekanslerns beslut
Justitiekanslern avslår HB:s anspråk.
Ärendet
Bakgrund
I en anmälan den 11 december 1996 till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN) yrkade HB att disciplinpåföljd skulle åläggas bl.a. legitimerade läkarna Y och L på grund av felbehandlingar. Anmälan mot Y avsåg behandlingar under perioden oktober 1994 till mars 1996, särskilt ett tillfälle i februari 1995 och anmälan mot L behandlingar under perioden maj 1995 till mars 1996, särskilt ett tillfälle i juni 1995.
I beslut den 3 september 1998 konstaterade HSAN att anmälan mot Y, med hänsyn till tidpunkten för delgivning, på grund av bestämmelsen om två års preskription i 6 § lagen (1994:954) om disciplinpåföljd m.m. på hälso- och sjukvårdens område endast skulle prövas såvitt den avsåg behandlingar som hade ägt rum från den 17 december 1994. HSAN fann i den del preskription inte inträtt att det inte var fel av Y att behandla HB, att behandlingsmetoden inte kunde anses felaktig, att behandlingen inte rimligen kunde ha givit upphov till HB:s besvär men att journalföringen hade haft vissa brister. Bristerna i journalföringen var dock inte av sådan beskaffenhet att disciplinpåföljd var motiverad. Såvitt avsåg L fann HSAN att utredningen inte visat annat än att L:s behandling varit i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet och att det därmed inte fanns någon anledning till kritik mot L.
HB överklagade till Kammarrätten i Stockholm. Hennes överklagande inkom till kammarrätten den 25 september 1998. I november 1998 anmälde HB:s ombud att han inte längre företrädde henne. Någon vecka senare anmäldes ett nytt ombud som utvecklade HB:s talan och begärde muntlig förhandling. Efter att Y och L inkommit med svar, HB yttrat sig häröver samt Y och L inkommit med synpunkter på yttrandet avslog kammarrätten yrkandet om muntlig förhandling i beslut den 21 januari 2000. HB bereddes tillfälle att slutföra sin talan och begärde att kammarrätten skulle inhämta sakkunnigutlåtande i målet. I kammarrätten åberopade HB själv bl.a. sakkunnigutlåtande av fyra i Sverige legitimerade läkare samt av en amerikansk läkare. Efter att Y och L yttrat sig föredrogs målet den 17 maj 2000. I dom den 22 maj 2000 avslog kammarrätten yrkandet om inhämtande av sakkunnigutlåtande, avvisade överklagandet såvitt gällde Y och avslog överklagandet såvitt gällde L. I fråga om Y konstaterades att disciplinpåföljd enligt de tillämpliga preskriptionsbestämmelserna inte fick åläggas senare än fem är efter förseelsen och att Y:s senaste behandling av HB hade ägt rum i februari 1995. Angående L konstaterade kammarrätten att det av handlingarna i målet inte framgick annat än att behandlingen hade skett i överstämmelse vetenskap och beprövad erfarenhet.
HB överklagade till dåvarande Regeringsrätten som den 3 juli 2000 beslutade att inte meddela prövningstillstånd.
HB anmälde kammarrättens handläggning till Riksdagens ombudsmän (JO). JO inhämtade yttrande från kammarrätten som i fråga om omfattningen av prövningen av anmälan mot L anförde att anmälan avsåg tre behandlingstillfällen – två i maj och ett i juni 1995 – och att när målet föredrogs preskription redan hade inträtt avseende det första behandlingstillfället och när domen meddelades även beträffande det andra tillfället. Kammarrätten angav att talan avseende dessa händelser därför borde ha avvisats men en förklaring till det förbiseende var att vid utveckling av talan klagomålen enbart inriktades mot behandlingen i juni 1995. JO uttalade i beslut den 18 februari 2003 (JO:s dnr 530-2002) bl.a. följande:
I domen konstaterar kammarrätten att preskription beträffande den behandling som Y utfört hade inträtt den 10 februari 2000. Såsom kammarrätten har anfört i remissyttrandet var när domen meddelades även den behandling som L utfört till viss del preskriberad; såvitt avsåg behandlingstillfällena den 9 och den 19 maj 1995. Kammarrätten skulle således, som konstaterats i remissyttrandet, inte ha prövat HB:s talan i denna del.
[…]
Inledningsvis vill jag påtala att det är förvånande att kammarrätten i mål av detta slag inte tillämpade en särskilt rutin med att göra anteckningar om tiden för preskription.
Det är givetvis angeläget att mål vari preskription riskerar att inträda handläggs skyndsamt, vilket kammarrättens arbetsordning i viss mån ger uttryck för. I detta fall kan konstateras att det inte vidtogs några handläggningsåtgärder i målet under tiden den 7 januari – den 28 september 1999, dvs. under mer än åtta månader. Målet var då inte klart för avgörande, eftersom det fanns ett yrkande från HB om att muntlig förhandling skulle hållas. Även under den senare delen av handläggningen förekom ett längre avbrott; inga åtgärder vidtogs i målet under tiden den 28 oktober 1999 – den 18 januari 2000 dvs. under mer än två och en halv månad. När kammarrätten den 18 januari 2000 tog upp yrkandet om muntlig förhandling till prövning, och i samband därmed beredde HB tillfälle att skriftligen slutföra sin talan, var preskription nära förestående beträffande anmälan i sin helhet mot Y.
Enligt min mening borde kammarrätten ha gett målet högre prioritet redan från början och handlagt det snabbare. Vad kammarrätten anfört om arbetssituationen föranleder inte någon annan bedömning.
Sammanfattningsvis har jag således kunnat konstatera allvarliga brister i kammarrättens handläggning av målet. Jag låter det dock stanna vid detta och avslutar ärendet.
Anspråket
HB har, som Justitiekanslern uppfattar henne, begärt ersättning av staten med följande belopp.
1. 7 250 euro för ideell skada på grund av den utdragna handläggningstiden i ärendet vid HSAN och förvaltningsdomstolarna.
2. 40 000 euro för ideell skada för att preskription inträdde för fyra av behandlingstillfällena på grund av den långsamma handläggningen och domstolarnas försumlighet i övrigt.
3. 10 000 euro för ideell skada på grund av att kammarrätten avslog hennes begäran om muntlig förhandling.
4. 20 000 euro för ideell skada på grund av att kammarrätten dömde över preskriberade behandlingstillfällen och tillät skriftväxling i målet i preskriberade delar.
5. 5 000 000 kr motsvarande det högsta belopp som hon hade kunnat erhålla i försäkringsersättning med anledning av de anmälda felbehandlingarna. I beloppet ingår ersättning för fysiskt handikapp och förlorad arbetsinkomst.
6. 92 170 kr som ersättning för 65 timmars arbete som hon lagt ner på processen i kammarrätten.
Hon har vidare yrkat ersättning med 113 440 kr för det arbete hon själv lagt ner i ärendet här.
Som grund för yrkandena enligt punkterna 1 – 4 har HB hänvisat till att hennes rätt till en rättvis rättegång inom skälig tid enligt artikel 6.1 i Europakonventionen har åsidosatt. Hon har vidare hänfört sig till artikel 8 i konventionen (rätten till skydd för privat- och familjeliv) och anfört att hon har utsatts för en kränkning av sin fysiska och psykiska integritet. Hon har också hänfört sig till förvaltningslagen och förvaltningsprocesslagen, dock utan att närmare ange vilka bestämmelser häri som ska ha åsidosatts, och anfört att handläggningen har innefattat fel eller försummelse enligt 3 kap. 2 § skadeståndslagen. Även rätten till ett effektivt rättsmedel enligt artikel 13 i konventionen har framhållits av HB. När det gäller yrkandet om 5 000 000 kr motsvarande försäkringsersättning har hon angivit att det var av synnerlig vikt för det civila försäkringsmål som hon också drev att hon fick tillgång till en rättvis, objektiv och utförlig utredning i HSAN och förvaltningsdomstolarna. Om domstolarna hade presenterat en korrekt bild av de faktiska omständigheterna kring skadornas uppkomst hade inte nödvändigtvis ens en fällande dom krävts för att hon skulle få framgång i försäkringsfrågan. I stället kom försäkringsbolaget att använda HSAN:s avgörande emot henne. Hon hade fast anställning som civilingenjör när hon blev skadad men har därefter inte kunnat arbeta och har numera varaktigt sjukersättning.
Utredningen m.m.
Justitiekanslern har inhämtat yttrande från Kammarrätten i Stockholm som har hänvisat till sitt tidigare yttrande till JO och därutöver uppgett bl.a. följande.
Justitieombudsmannen har i sitt beslut kommit till slutsatserna att kammarrätten inte skulle ha prövat HB:s talan i den del den avsåg behandlingstillfällen för vilka preskription inträtt samt att kammarrätten borde ha gett målet en högre prioritet redan från början och handlagt det snabbare. Någon kritik mot att muntlig förhandling inte hölls eller att sakkunnigutlåtande inte inhämtades har inte framförts. Kammarrätten har inte heller kritiserats för att de sista handlingarna som kom in från motparterna skickats till HB enbart för kännedom. Det finns enligt kammarrättens mening inte anledning att nu göra någon annan bedömning av kammarrättens handläggning av det nu aktuella målet än den Justitieombudsmannen gjort. Enligt kammarrättens mening kan ett eventuellt skadestånd endast aktualiseras avseende de delar av kammarrättens handläggning som kritiseras och kammarrätten avser därför inte att yttra sig över de delar av skadeståndsanspråket som hänför sig till omständigheter för vilka kritik inte lämnats. Kammarrätten avser inte heller att yttra sig i frågan om ersättning för nedlagt arbete inför Justitiekanslern.
[…]
HB har anfört att hon på grund av kammarrättens handläggning bl.a. har förlorat ”beaktansvärda möjligheter”, vilket lett till omfattande ekonomiska konsekvenser för henne. Hon har bl.a. gått miste om försäkringsersättning som hon anser att hon annars skulle ha erhållit. HB har enligt kammarrättens uppfattning inte förebringat någon bevisning som är ägnad att styrka orsakssambandet i denna del och det kan enligt kammarrätten inte anses visat att det föreligger ett adekvat orsakssamband mellan de konstaterade bristerna i kammarrättens handläggning och HB:s eventuella ekonomiska förlust.
HB:s yrkanden får i övrigt uppfattas så att hon gör anspråk på ersättning för s.k. ideell skada. En förutsättning för att ersättning för ideell skada enligt skadeståndslagen ska kunna utgå i ett fall som detta är att ett brott av typiskt sett integritetskränkande slag har begåtts. Justitieombudsmannen har enligt vad som angetts ovan riktat kritik mot kammarrättens handläggning i vissa delar. Det kan emellertid inte anses visat att HB utsatts för något brott som skulle kunna grunda rätt till ersättning för ideell skada. Vid detta förhållande återstår enligt kammarättens mening endast möjligheten till sådant ideellt skadestånd som kan utgå för kränkning av Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (Europakonventionen). Den bestämmelse som därvid främst aktualiseras och som HB själv hänvisat till är artikel 6.1.
I artikel 6.1 Europakonventionen anges bl.a. att var och en vid prövningen av hans civila rättigheter och skyldigheter eller av en anklagelse mot honom om brott, ska vara berättigad till en rättvis och offentlig förhandling inom skälig tid och inför en oavhängig och opartisk domstol, som upprättats enligt lag. Inledningsvis vill kammarrätten peka på att målet hos kammarrätten avsåg frågan om de av HB anmälda läkarna skulle tilldelas disciplinpåföljd. Enligt kammarrättens mening måste det anses tveksamt om detta mål, för HB, avsett en civil rättighet i Europakonventionens mening. Den påverkan som målet eventuellt kunnat ha för HB:s civila rättigheter måste enligt kammarrätten anses allt för indirekt för att kunna beaktas.
För det fall Justitiekanslern ändå skulle anse att målet hos kammarrätten rörde en civil rättighet för HB är det, mot bakgrund av vad HB anfört och omständigheterna i fallet, enligt kammarrättens uppfattning bedömningen om en kränkning av HB:s rätt till prövning inom skäligt tid har ägt rum som bör anses vara den centrala. Vid denna bedömning har Europadomstolens praxis särskilt beaktats hur komplicerat målet har varit, hur den enskilde har agerat samt hur berörda domstolar och andra myndigheter har handlagt målet. Efter att ha lämnat dessa kommentarer om förutsättningarna för prövningen och med hänvisning till vad kammarrätten tidigare anfört hos Justitieombudsmannen anser kammarrätten sig inte föranledd att yttra sig ytterligare i frågan om en kränkning av HB:s rätt enligt Europakonventionen till prövning inom skälig tid ägt rum. Det överlämnas till Justitiekanslern att göra denna bedömning.
[…]
För det fall Justitiekanslern skulle konstatera att en kränkning av rätten till prövning inom skälig tid har skett ska det inledningsvis göras en bedömning av om ekonomisk kompensation är påkallad eller om det kan anses tillräckligt att konstatera att kränkning har skett. Om ekonomisk kompensation skulle anses påkallad anser kammarrätten, med beaktande av Justitiekanslerns praxis angående kränkningsersättningar i tidigare fall (jfr. Justitiekanslerns beslut den 15 april 2008 i ärenden med dnr 7912-07-40, 7913-07-40 och 7914-07-40) att ersättningen inte bör överstiga 10 000 kr.
HB har yttrat sig över vad kammarrätten har anfört.
Justitiekanslerns bedömning
Rättsliga utgångspunkter
Enligt 3 kap. 2 § 1 skadeståndslagen (1972:207) ska staten ersätta personskada, sakskada eller ren förmögenhetsskada som vållas genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning i sådan verksamhet som staten svarar för. Enligt 3 kap. 2 § 2 skadeståndslagen ska staten också ersätta skada på grund av att någon kränks på sätt som anges i 2 kap. 3 § samma lag genom fel eller försummelse vid sådan myndighetsutövning. Ersättning för sådan ideell skada kan utgå med stöd av 2 kap. 3 § skadeståndslagen endast när den skadelidande har utsatts för en allvarlig kränkning genom vissa typiskt sett integritetskränkande brott. Tjänstefel kan enligt praxis endast under vissa begränsade omständigheter anses utgöra ett sådant brott. Regleringen i skadeståndslagen innebär att staten normalt inte är skyldig att ersätta ideell skada som uppkommer vid myndighetsutövning.
Av praxis framgår att det för skadeståndsansvar inte är tillräckligt att en myndighet eller en domstol har gjort en felaktig bedömning av en rätts- eller bevisfråga eller kan kritiseras för sitt ställningstagande i en fråga där det har funnits utrymme för en skönsmässig bedömning. Endast rena förbiseenden av en bestämmelse eller uppenbart oriktiga bedömningar anses utgöra fel eller försummelse i den mening som avses i 3 kap. 2 § skadeståndslagen. (Jämför NJA 1994 s. 654, NJA 2003 s. 285 och NJA 2007 s. 862.)
Enligt Högsta domstolens praxis på senare tid (se främst NJA 2005 s. 462 och NJA 2007 s. 584) kan staten också bli ersättningsskyldig vid överträdelser av Europakonventionens bestämmelser. I den mån Sverige har en förpliktelse att gottgöra en överträdelse av konventionen genom en rätt till skadestånd ska skadestånd i första hand utgå med stöd av 3 kap. 2 § skadeståndslagen. Vid prövningen enligt 3 kap. 2 § skadeståndslagen ska bestämmelsen tolkas konformt med konventionen. Detta har ansetts innebära att den nyss nämnda begränsningen att endast uppenbart oriktiga bedömningar medför skadeståndsskyldighet inte ska tillämpas om ett konstaterat fel eller en försummelse också innefattar en överträdelse av konventionen. När det gäller ersättning för ideell skada kan enligt Högsta domstolen de begränsningar som följer av 2 kap. 3 § skadeståndslagen inte bortfalla ens vid en konventionskonform tolkning. Ersättning för ideell skada vid överträdelser av konventionen kan därmed i regel inte grundas på skadeståndslagens regler, men kan utgå utan särskilt lagstöd om det krävs för att uppfylla Sveriges åtaganden enligt konventionen.
För en rätt till ersättning krävs förutom att det har förekommit ett skade-ståndsgrundande fel eller en försummelse eller en konventionsöverträdelse att detta kan anses ha vållat eller annorlunda uttryckt direkt orsakat skada för den enskilde. Enligt allmänna skadeståndsrättsliga principer gäller att det också ankommer på den som begär ersättning att styrka skadan och dess omfattning.
HB:s anspråk på ersättning för ideell skada (punkterna 1 – 4)
Justitiekanslern instämmer i den kritik som JO har riktat mot kammarrätten för dess handläggning av det aktuella målet. Utredningen ger dock inte stöd för att det vid HSAN:s, kammarrättens eller Högsta förvaltningsdomstolens handläggning har förekommit något sådant typiskt sett integritetskränkande brott som kan berättiga HB till ersättning för ideell skada enligt skadeståndslagens bestämmelser.
HB har avseende yrkandena om ersättning för ideell skada enligt punkterna 1 – 4 främst åberopat att hennes rätt enligt artikel 6.1 i Europakonventionen har åsidosatt.
Enligt artikel 6.1 i Europakonventionen ska var och en, vid prövningen av hans eller hennes civila rättigheter och skyldigheter eller av en anklagelse mot honom för brott, tillförsäkras en rättvis rättegång inom skälig tid.
Det nu aktuella målet i HSAN och förvaltningsdomstolarna avsåg disciplinpåföljd inom hälso- och sjukvårdens område. Av Europadomstolens praxis framgår visserligen att förfaranden för återkallelse av legitimation och åläggande andra disciplinpåföljder är att anse som förfaranden som rör den berörda vårdgivarens (t.ex. en läkares eller sjuksköterskas) civila rättigheter. Detta eftersom sådana åtgärder får antas påverka vårdpersonalens möjligheter att utöva sitt yrke. Att den berörda vårdgivaren omfattas av de rättigheter som följer av artikel 6.1 i Europakonventionen innebär emellertid inte att det därmed också går att dra slutsatsen att förfarandet innefattar en prövning av en civil rättighet för anmälarens del. Enbart det faktum att en enskild part ges möjlighet att delta i ett förfarande innebär inte att artikel 6.1 i konventionen blir tillämplig för dennes del. Justitiekanslern har mot denna bakgrund tidigare funnit att mål om åläggande av disciplinpåföljd inte rör anmälarens civila rättigheter i den mening som avses i artikel 6.1 i Europakonventionen (se dnr 6920-09-40). Justitiekanslern bedömer således att HSAN:s och förvaltningsdomstolarnas prövning inte har rört HB:s civila rättigheter och att hennes anspråk på ersättning såvitt det grundar sig på åsidosättande av de rättigheter som följer av artikel 6.1 i konventionen därmed inte kan bifallas.
Härutöver har HB hänfört sig till artikel 8 i Europakonventionen angående rätten till skydd för privat- och familjliv. Artikeln har emellertid inte aktualiserats vid HSAN:s eller förvaltningsdomstolarnas handläggning eftersom handläggningen inte har innefattat några beslut eller åtgärder riktade mot HB som i sig kan ha utgjort ett intrång i eller på annat sätt ha berört hennes privat- eller familjeliv. Någon överträdelse av artikel 8 i konventionen har alltså inte förekommit.
Möjligen ska HB uppfattas så att artikel 8 i Europakonventionen är av intresse i kombination med rätten till ett effektivt rättsmedel enligt artikel 13 i konventionen. Detta på så sätt att det görs gällande att läkarna har kränkt hennes privatliv vid behandlingarna och att hon inte har tillförsäkrats ett effektivt rättsmedel för att komma till rätta med läkarnas kränkning.
Kravet på tillhandahållande av ett effektivt rättsmedel kan emellertid tillgodoses på olika sätt och innefattar i sig inte någon rätt till prövning i domstol enligt de specifika krav som gäller enligt artikel 6 i Europakonventionen. Kravet kan vidare uppfyllas genom en kombination av åtgärder. Även om vårdtagaren har möjlighet att delta i förfarandet för åläggande av disciplinpåföljd m.m. har det systemet inte som direkt syfte att ge vårdtagaren gottgörelse för en felbehandling, utan att ge allmänheten ett skydd mot yrkesutövare som på olika sätt kan vara olämpliga för verksamheten. HB:s rätt till gottgörelse för läkarnas eventuella felbehandling uppfylls primärt av andra system, såsom möjligheten att utverka ersättning enligt patientskadelagen eller ytterst föra talan om skadestånd på grund av felbehandlingen. Härutöver tillkommer även möjligheten att genom polisanmälan få prövat om en felbehandling ska föranleda straffrättsligt ansvar.
Sammantaget finner därmed Justitiekanslern att någon överträdelse HB:s rättigheter enligt Europakonventionen inte har förekommit vid handläggningen av ärendet om disciplinpåföljd. Hennes anspråk på ersättning för ideell skada ska därmed avslås.
HB:s anspråk på ersättning motsvarande försäkringsersättning och för eget arbete i processen i kammarrätten (punkterna 5 och 6)
Av utredningen framgår att kammarrättens långsamma handläggning har medfört att tre av de fyra behandlingstillfällen som HB:s anmälan avsåg var preskriberade när kammarrätten meddelade dom. Detta hade kunnat undvikas om kammarrätten i tid hade uppmärksammat frågan om preskription och drivit handläggningen framåt med större fasthet. Därtill har kammarrätten i sak tagit ställning till två behandlingstillfällen som vid tidpunkten för domen var preskriberade. Tidpunkten för preskriptionens inträde har inte innefattat någon bedömningsfråga. På domstolarnas handläggning av mål och ärenden måste ställas höga krav på noggrannhet. Justitiekanslern bedömer mot den bakgrunden att kammarrättens handläggning och beslut i dessa avseenden får anses ha innefatta skadeståndsgrundande fel eller försummelse i den mening som avses i 3 kap. 2 § skadeståndslagen. Kammarrättens bedömning av behovet av att inhämta sakkunnigutlåtande kan dock inte anses felaktig. Detsamma gäller frågan om det fanns behov av att hålla muntlig förhandling.
Utredningen ger inte stöd för att de fel som har förekommit i kammarrätten har medfört att HB har gått miste om försäkringsersättning. Det saknas nämligen skäl att anta att utgången i ärendet om disciplinpåföljd hade blivit en annan, och att hon därigenom skulle ha beviljats försäkringsersättning, om kammarrätten hade handlagt målet inom preskriptionstiden. Att möjligheten att ålägga disciplinpåföljd bortfallit på grund av preskription innebär inte heller att rätten till ersättning för en eventuell felbehandling bortfaller. Hennes yrkande enligt punkten 5 motsvarande försäkringsersättning ska därmed avslås.
HB har förklarat att hennes ombud i kammarrätten arbetade utan betalning och att hennes yrkande under punkten 6 avser ersättning för eget arbete med ett skäligt belopp motsvarande rättshjälpstaxan. Sådan ersättning utgår enligt praxis endast i den mån det nedlagda arbetet motsvaras av en faktisk inkomstförlust. Utredningen ger inget stöd för att det arbete som HB har lagt ner på processen i kammarrätten har medfört att hon har gått miste om inkomster. Även om det fel som har förekommit i kammarrätten kan antas ha medfört visst onödigt arbetet för HB kan hennes yrkande enligt punkten 6 alltså inte bifallas.
Sammanfattande bedömning
Det har vid HSAN:s, kammarrättens och Högsta förvaltningsdomstolens handläggning inte förekommit något sådant typiskt sett integritetskränkande brott som kan föranleda rätt till ersättning för ideell skada enligt skadeståndslagens bestämmelser. Inte heller har HB:s rättigheter enligt Europakonventionen åsidosatts i målet om åläggande av disciplinpåföljd. Kammarrättens handläggning och beslut har, genom att preskription inträdde och kammarrätten till viss del dömde över preskriberade behandlingstillfällen, visserligen innefattat skadeståndsgrundande fel eller försummelse enligt 3 kap. 2 § skadeståndslagen. Det är dock inte utrett att detta har medfört skada för HB. HB:s skadeståndsanspråk ska därför avslås i sin helhet.
Förutsättningar för att utge ersättning till HB för eget arbete hänförligt till att framställa anspråket hit föreligger inte.