Skadeståndsanspråk med hänvisning till att lång handläggningstid i ett mål i Regeringsrätten har innefattat överträdelser av artikel 6.1 respektive artikel 13 i Europakonventionen
Justitiekanslerns beslut
Justitiekanslern avslår EH:s anspråk.
Ärendet
Bakgrund
Den 13 januari 2003 beslutade Statens räddningsverk att med stöd av förordningen (1995:239) om förmåner till totalförsvarspliktiga (förmånsförordningen) bevilja EH ersättning med 1 400 kr av begärda 7 990 kr avseende tandvård. EH överklagade till Överklagandenämnden för totalförsvaret. Överklagandenämnden avslog hans överklagande den 12 mars 2003. EH överklagade detta beslut till Länsrätten i Stockholms län, trots att det i 12 kap 2 § förmånsförordningen anges att överklagandenämndens beslut inte får överklagas. Han gjorde härvid gällande att överklagandenämnden inte var att betrakta som en domstol i den mening som avses i artikel 6.1 i Europakonventionen och att det därför ålåg länsrätten att ta upp saken till prövning trots överklagandeförbudet. Länsrätten avvisade överklagandet den 12 september 2003. EH överklagade till Kammarrätten i Stockholm. Efter att kammarrätten hade meddelat prövningstillstånd avslogs emellertid hans överklagande i beslut den 31 mars 2004. Kammarrätten anförde sammanfattningsvis att överklagandenämnden fick anses vara ett sådant prövningsorgan som uppfyller konventionens rättssäkerhetskrav och därmed kan godtas som en domstol i konventionens mening. EH överklagade till Högsta förvaltningsdomstolen (tidigare Regeringsrätten). Högsta förvaltningsdomstolen beslutade den 15 december 2006 att inte meddela prövningstillstånd.
Anspråket
EH har begärt ersättning av staten för ideell skada med 40 000 kr. Han har som grund för anspråket anfört att handläggningstiden i Högsta förvaltningsdomstolen i det aktuella målet har varit oskäligt lång och att hans rätt till rättegång inom skälig tid enligt artikel 6.1 i Europakonventionen liksom hans rätt till tillgång till ett effektivt rättsmedel enligt 13 i konventionen därigenom har åsidosatts.
Utredningen
Justitiekanslern har inhämtat yttrande från Högsta förvaltningsdomstolen. I yttrandet anges sammanfattningsvis följande. Det kan för visso konstateras att den grundläggande tvisten om tandvårdsförmån rörde EH:s civila rättigheter. Målet i förvaltningsdomstolarna har dock gällt frågan om rätt att överklaga ett beslut trots ett överklagandeförbud i nationell rätt. Uppkomsten av denna tvist torde räknas från det datum då målet anhängiggjordes i domstol. EH:s rätt att få saken prövad av en domstol har enligt Högsta förvaltningsdomstolens mening tillgodosetts genom den prövning som överklagandenämnden gjort. Detta eftersom överklagandenämnden får anses uppfylla de krav Europakonventionen ställer på en domstol enligt artikel 6.1 (jfr Europadomstolens avgörande i Rolf Gustafson v. Sweden, Application no. 23196/94 samt RÅ 2004 ref. 122, RÅ 2002 ref. 104 och NJA 2002 s. 288). Högsta förvaltningsdomstolen har i detta avseende hänvisat till såväl länsrättens som kammarrättens motivering av sina avgöranden i målet. Högsta förvaltningsdomstolen anser således att någon kränkning av EH:s rätt till domstolsprövning enligt artikel 6.1 i konventionen inte föreligger.
EH har fått del av Högsta förvaltningsdomstolens yttrande och har inkommit med kompletterande synpunkter.
Justitiekanslerns bedömning
Enligt artikel 6.1 i Europakonventionen har var och en vid prövningen av hans eller hennes civila rättigheter och skyldigheter eller vid en anklagelse om brott rätt till domstolsprövning inom skälig tid. Rätten till tandvårdsersättning utgör en civil rättighet i den mening som avses i artikeln. EH skulle således tillförsäkras en rätt till domstolsprövning avseende tandvårdsersättningen.
Justitiekanslern delar förvaltningsdomstolarnas bedömning att Överklagandenämnden för totalförsvaret är att anse som en domstol i den mening som avses i artikel 6.1 i Europakonventionen och att EH:s rätt till domstolsprövning således har tillgodosetts genom överklagandenämndens prövning. Det kan tilläggas att artikel 6.1 i konventionen inte grundar rätt till prövning i mer än en instans. Handläggningstiden hos överklagandenämnden var endast några månader och alltså inte oskäligt lång. EH:s rätt till rättegång inom skälig tid enligt artikel 6.1 i konventionen har således inte åsidosatts vid prövningen av ärendet där.
EH har emellertid gjort gällande att eftersom ärendet vid överklagandenämnden rörde hans civila rättigheter även den talan som han anhängiggjorde vid länsrätten omfattas av artikel 6.1 i Europakonventionen. Justitiekanslern delar inte denna bedömning. Tvisten om rätten till tandvårdsersättning avgjordes slutligt genom överklagandenämndens beslut. Förvaltningsdomstolarnas prövning har således inte innefattat någon bedömning i sak av rätten till tandvårdsersättning. Målet i förvaltnings-domstolarna har därmed inte innefattat någon prövning av en civil rättighet och artikel 6.1 i konventionen har enligt Justitiekanslerns mening därför inte varit tillämplig på förfarandet där.
En annan sak är att den som gör gällande att upprätthållandet av ett överklagandeförbud skulle innefatta en kränkning av rätten till domstolsprövning, med hänsyn till att prövningsorganet inte uppfyllt konventionens krav för att anses utgöra en domstol, ska ha tillgång till ett effektivt rättsmedel för att få den påstådda konventionskränkningen prövad och komma till rätta med kränkningen om en sådan konstateras. Enligt artikel 13 i Europakonventionen ska nämligen konventionsstaterna tillhandahålla effektiva rättsmedel för prövning av påstådda konventionskränkningar. Den som på rimliga grunder påstår sig ha utsatts för en konventionskränkning (”has an arguable claim”) ska alltså ha tillgång till ett effektivt rättmedel för kunna komma till rätta med kränkningen.
När det gäller sådana prövningsorgan som inte utgör domstolar enligt svensk rätt och där det inte tidigare har prövats om de är att anse som domstolar i den mening som avses i artikel 6.1 i Europakonventionen får ett påstående att prövningsorganet inte uppfyller konventionens krav anses rimligt grundat. Den enskilde ska i ett sådant fall tillförsäkras ett effektivt rätts-medel för att få sitt påstående prövat och om han vinner framgång för att komma till rätta med kränkningen.
Justitiekanslern bedömer således att EH på rimliga grunder kunde hävda att upprätthållandet av överklagandeförbudet i förmånsförordningen innefattade en kränkning av hans rätt till domstolsprövning enligt artikel 6.1 i Europakonventionen och att han därför enligt artikel 13 i konventionen skulle tillförsäkras en prövning av den frågan och en möjlighet att komma till rätta med en eventuell kränkning. Artikel 13 i konventionen uppställer visserligen inte något generellt krav på ett rättsmedel inför domstol men det ligger i sakens natur att ett sådant påstående inte gärna kan prövas av annat än domstol för att kravet på effektivitet ska anses uppfyllt.
Förvaltningsdomstolarnas hantering av ärendet bör således bedömas mot bakgrund av de krav som följer av artikel 13 i Europakonventionen. I kravet på tillgång till ett effektivt rättsmedel ligger bl.a. att prövningen inte får dra ut på tiden på ett sådant sätt att rättigheten blir illusorisk. Justitiekanslern anser vid en samlad bedömning av förvaltningsdomstolarnas handläggning att EH:s rätt till ett effektivt rättsmedel, trots den långa handläggningstiden i Högsta förvaltningsdomstolen, inte har blivit illusorisk. Det ska därvid framhållas att EH fick en prövning av frågan om överklagandeförbudets förenlighet med Europakonventionen i två domstolsinstanser inom ca ett år från överklagandenämndens beslut.
Det ska dock tilläggas att om förvaltningsdomstolarnas bedömning hade blivit en annan, dvs. att överklagandenämnden inte hade varit att betrakta som en domstol i Europakonventionens mening och överklagandeförbudet därför skulle sättas åt sidan, handläggningen i sak skulle ha gått vidare. Artikel 6.1 i konventionen hade då varit tillämplig på förfarandet. Inte minst av den anledningen är det angeläget att prövningen av sådana frågor inte drar ut på tiden. (Jämför för en liknande situation bl.a. Justitiekanslern beslut i dnr 7711-09-40.)
Sammanfattningsvis bedömer Justitiekanslern således att artikel 6.1 i Europakonventionen inte har varit tillämplig på förfarandet inför förvaltningsdomstolarna och att EH:s rätt till ett effektivt rättsmedel enligt artikel 13 i konventionen inte har åsidosatts vid förvaltningsdomstolarnas prövning. Hans anspråk ska därför avslås.