Fråga om ett frihetsberövande har varit oriktigt i den meningen som avses i 5 § frihetsberövandelagen
Justitiekanslerns beslut
Ersättning ska utgå för lidande med 12 000 kronor samt ombudskostnader 2 835 kronor. Ersättning ska betalas ut av Justitiekanslern.
Ärendet
Bakgrund
Den 14 oktober 2009 höll Nacka tingsrätt huvudförhandling i mål nr B 2758-08 där RI stod åtalad för bl.a. grov fridskränkning. Efter avslutad huvudförhandling beslutade tingsrätten bl.a. att han skulle genomgå en rättpsykiatrisk undersökning. Vid fortsatt huvudförhandling i målet som hölls den 4 december 2009 inställde sig inte RI. Huvudförhandlingen ställdes in och tingsrätten beslutade att häkta honom i hans utevaro. I häktningsbeslutet angavs att RI var på sannolika skäl misstänkt för de åtalade gärningarna. De särskilda häktningsskälen var flykt- och recidivfara. I beslutet angavs att en anmälan till tingsrätten skulle ske snarast efter RIs gripande.
Den 7 december 2009 verkställde polisen häktningsbeslutet dock utan att underrätta åklagare om det aktuella gripandet. Det är oklart varför någon sådan anmälan inte skedde. Någon gång mellan den 8 – 10 december 2009 fick åklagare del av och undertecknade en handling benämnd ”SÄKERHETSKONTROLL” från häktet Kronoberg. Av handlingen framgick att RI då var frihetsberövad. Den 22 december 2009 blev Nacka tingsrätt uppmärksammad av en socialsekreterare på att RI var frihetsberövad. Tingsrätten underrättade åklagaren som efter att ha vidtagit vissa åtgärder inkom med en skriftlig anmälan till tingsrätten om att häktningsbeslutet hade verkställts. Tingsrätten hävde häktningsbeslutet samma dag. Den 1 januari 2010 häktades RI för annan brottslighet och den 29 januari 2010 dömdes han av Nacka tingsrätt bl.a. för den brottslighet som han varit frihetsberövad för under tiden den 7 – 22 december 2009. Påföljden bestämdes till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Domen har vunnit laga kraft.
Händelsen har varit föremål för prövning hos Riksenheten för polismål. Den 15 juni 2010 lades förundersökningen avseende polisens agerande ned med motiveringen att det inte gått att utreda vem som skäligen kunde misstänkas för brott. Den 23 juni 2010 lades förundersökningen ned avseende åklagarens agerande då gärningen sammantaget fick anses som ringa.
Anspråket
RI har, som det får förstås, begärt ersättning med högsta möjliga belopp för det lidande som frihetsberövandet under tiden den 7 – 22 december 2009 har orsakat honom. Till stöd för sitt anspråk har RI anfört att han var berövad friheten oaktat att det inte skedde någon prövning av frihetsberövandet. Han har även begärt ersättning för ombudskostnader med 2 835 kr.
Utredningen
Justitiekanslern har remitterat ärendet till Rikspolisstyrelsen och Åklagarmyndigheten, Riksåklagarens kansli, som har inkommit med yttranden.
Av Rikspolisstyrelsens yttrande framgår bl.a. följande.
Rikspolisstyrelsens bedömning
Av 24 kap. 17 § 3 st. rättegångsbalken framgår att om rätten har beslutat om häktning av någon som inte är närvarande vid rätten, skall så snart beslutet har verkställts, anmälan om detta göras hos rätten.
Enligt 29 § förundersökningskungörelsen skall anmälan enligt ovan nämnda paragraf göras hos den domstol som har beslutat om häktning. Anmälan görs av åklagaren. Det åligger polismyndigheten att omedelbart underrätta åklagaren om att ett beslut enligt ovan nämnda paragraf har verkställts.
Staten ska enligt 3 kap. 2 § skadeståndslagen (1972:207) ersätta personskada, sakskada och ren förmögenhetsskada som vållas genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning i verksamhet för vars fullgörande staten svarar. Statens skadeståndsansvar för kränkning (lidande) är enligt 3 kap. 2 § jämfört 2 kap. 3 § skadeståndslagen begränsat till fall där den skadelidande har blivit allvarligt kränkt genom brott som innefattar ett angrepp mot hans eller hennes person, frihet, frid eller ära. Av 1 kap. 1 § skadeståndslagen följer att den lagens bestämmelser om skadestånd skall tillämpas om inte annat särskilt föreskrivs.
Av 5 § frihetsberövandelagen framgår att den som har varit berövad friheten till följd av beslut vid myndighetsutövning utan att ha rätt till ersättning enligt 2 – 4 §§ har rätt till ersättning, om det står klart att beslutet vilade på felaktiga grunder och därför var oriktigt.
En fråga är om 5 § frihetsberövandelagen överhuvudtaget kan anses tillämplig på RI:s ersättningsanspråk, då inget formellt beslut har fattats om frihetsberövandet.
Frågan om avsaknaden av ett formellt beslut kan föranleda skadeståndsansvar enligt 5 § frihetsberövandelagen har tidigare varit uppe för bedömning av Justitiekanslern (se t.ex. ärendena 126-99-41 och 3383-05-41). I det senare fallet hade en person varit berövad friheten efter det att han avgett nöjdförklaring över en utvisning utan att något formellt beslut om förvar hade fattats. Justitiekanslern konstaterade då att starka rättsäkerhetsskäl talade för att det förhållandet att personen varit berövad friheten utan något formellt beslut borde utgöra grund för att anse staten skadeståndsskyldig enligt 5 § frihetsberövandelagen. Vidare ansågs innehållet i artikel 5 Europeiska konventionen d. 4 nov. 1950 om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (europakonventionen) kräva att bestämmelsen gavs den tolkningen. Justitiekanslern bedömde att 5 § frihetsberövandelagen skulle tillämpas på det viset även om förhållandena i det enskilda fallet skulle vara sådana att det funnits förutsättningar att ta personen i fråga i förvar enligt utlänningslagen.
I aktuellt fall har RI i femton dagar varit berövad friheten utan något formellt beslut. Enligt styrelsens bedömning talar starka rättssäkerhetsskäl för att redan detta förhållande bör utgöra grund för att anse staten skadeståndsskyldig enligt 5 § frihetsberövandelagen. I enlighet med Justitiekanslerns tidigare praxis anser Rikspolisstyrelsen att bestämmelsen bör tillämpas på det viset även om förhållandena i det enskilda fallet skulle vara sådana att det funnits förutsättningar för tingsrätten att besluta om fortsatt häktning av RI.
Med hänvisning till det ovan anförda anser Rikspolisstyrelsen att RI är berättigad till skadestånd enligt 5 § frihetsberövandelagen för det lidande som det olagliga frihetsberövandet orsakat honom. När det gäller bedömningen av ersättningens storlek tillstyrker styrelsen att RI beviljas ersättning med ett belopp i enlighet med Justitiekanslers praxis.
Av Åklagarmyndighetens yttrande framgår bl.a. följande.
Bedömning
Efter att RI häktats i sin frånvaro verkställdes häktningsbeslutet den 7 december 2009. Åklagaren och tingsrätten fick först den 22 december 2009 kännedom om att häktningsbeslutet verkställts. Samma dag beslutade rätten att upphäva häktningsbeslutet och försätta RI på fri fot. Han häktades på nytt den 1 januari 2010 med anledning av ny brottslighet. RI har därefter dömts för den brottslighet han först häktats för till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Rätten beslutade i samband därmed att han skulle kvarbli i häkte.
De bestämmelser i frihetsberövandelagen som närmast skulle kunna ligga till grund för ersättning till RI är 2 § och 5 §.
RI har numera lagförts för den brottslighet som frihetsberövandet avsåg och gärningarna har bedömts på samma sätt som vid häktningen. Ingen av de förutsättningar för ersättning som anges i 2 § första stycket frihetsberövandelagen är vid handen. RI bör därför inte anses ha rätt till ersättning enligt 2 § frihetsberövandelagen
Enligt 5 § frihetsberövandelagen krävs, för att RI ska kunna vara berättigad till ersättning enligt den bestämmelsen, att häktningsbeslutet som sådant vilade på felaktiga grunder och att det därför var oriktigt. Det finns inte något som tyder på att häktningsbeslutet vilat på felaktiga grunder. Ersättning bör därför inte heller komma ifråga med stöd av 5 § frihetsberövandelagen.
När det gäller kränkningsersättning krävs, som tidigare sagts, för skadeståndsansvar enligt skadeståndslagen att brott har begåtts. RI synes inte göra gällande att något brott har begåtts av åklagaren vid handläggningen av ärendet. Frågan om åklagaren agerat brottsligt har tidigare varit föremål för prövning vid Riksenheten för polismål. Chefsåklagaren PL beslutade den 23 juni 2010 att lägga ner förundersökningen då åklagarens gärning fick anses som ringa och därmed inte straffbar. Mot denna bakgrund kan RI inte anses berättigad till ersättning för kränkning enligt skadeståndslagen.
Det verkställda häktningsbeslutet har inte prövats av rätten på föreskrivet sätt. Detta har haft sin grund i att varken åklagare eller domstol underrättats om att RI gripits. Som kammarchefen har varit inne på är åklagarens del i det inträffade så marginell att det inte bör ha någon betydelse för eventuell skadeståndsskyldighet.
Sammanfattningsvis avstyrker således Riksåklagaren att RI beviljas ersättning på grund av åklagares handläggning.
RI har beretts tillfälle att lämna synpunkter på Rikspolisstyrelsens och Åklagarmyndighetens yttranden, men har inte hörts av.
Justitiekanslerns bedömning
Ersättningsfrågan
Beträffande innehållet i lagen (1998:714) om ersättning vid frihetsberövanden och andra tvångsåtgärder (frihetsberövandelagen) kan här hänvisas till de redogörelser som har lämnats av Rikspolisstyrelsen och Åklagarmyndigheten i deras yttranden hit.
I detta fall har RI begärt ersättning för det lidande som det aktuella frihetsberövandet har orsakat honom. Av utredningen framgår att polisen inte underrättade åklagaren om att häktningsbeslutet avseende RI hade verkställts och att en anmälan till rätten så snart beslutet hade verkställts därför inte gjordes. Detta fick till följd att RI var berövad friheten under tiden den 7 – 22 december 2009 utan att föreskriven prövning av frihetsberövandet kom till stånd vid tingsrätten.
Fråga uppkommer om RI är berättigad till ersättning enligt frihetsberövandelagen eller alternativt skadeståndslagen.
RI har dömts för de gärningar som ledde till det aktuella frihetsberövandet. Han är därför inte berättigad till ersättning med stöd av 2 § frihetsberövandelagen. Den fråga som då inställer sig är om RI kan få ersättning med stöd av 5 § frihetsberövandelagen. I den delen gör Justitiekanslern följande överväganden.
Enligt 5 § frihetsberövandelagen har den som varit berövad friheten till följd av beslut vid myndighetsutövning utan att ha rätt till ersättning enligt 2 – 4 §§ rätt till ersättning, om det står klart att beslutet vilade på felaktiga grunder och därför var oriktigt. Det kan diskuteras om en situation som den nu aktuella omfattas av 5 § frihetsberövandelagen eftersom själva beslutet om häktning inte varit oriktigt. I Justitiekanslerns praxis har dock även fall då frihetsberövandet har haft sin grund i underlåtenhet att fatta beslut eller att i vederbörlig ordning verkställa beslut ansetts falla inom tillämpningsområdet för 5 § frihetsberövandelagen. Grunden härtill, är som Rikspolisstyrelsen har lyft fram i sitt yttrande hit, starka rättsäkerhetsskäl och innehållet i artikel 5 i Europakonventionen.
Av 29 § förundersökningskungörelsen framgår att polismyndigheten omedelbart ska underrätta åklagaren om att ett beslut enligt 24 kap. 17 § tredje stycket rättegångsbalken (RB) har verkställts. Åklagaren ska därefter anmäla detta till rätten. Enligt 24 kap. 17 § fjärde stycket RB ska rätten utan dröjsmål hålla förhandling i häktningsfrågan. Häktningsförhandlingen får dock aldrig hållas senare än fyra dygn efter det att häktningsbeslutet har verkställts. I detta fall underlät polisen att anmäla att beslutet om häktning hade verkställts. Vidare fick åklagaren indikationer från häktet om att RI var frihetsberövad. Polisens och i någon mån åklagarens handlande ledde således till att han var frihetsberövad under tiden den 7 – 22 december 2009 utan att det hölls en häktningsförhandling som föreskrivs enligt 24 kap. 17 § fjärde stycket RB.
Det får alltså anses utrett att frihetsberövandet har varit oriktigt i den mening som avses i 5 § frihetsberövandelagen. RI är därför berättigad till ersättning för den tid han var frihetsberövad utan laga grund.
Fråga uppkommer därefter om ersättning ska utgå för hela frihetsberövandet eller endast för en del av denna tid. Det är ovisst hur länge frihetsberövandet skulle ha bestått om polisen, såsom borde ha skett, omedelbart hade underättat åklagaren. Enligt Justitiekanslerns mening är det rimligt att anta att tingsrätten inom någon eller några dagar vid en häktningsförhandling hade tagit ställning till frågan om fortsatt frihetsberövande. RI bör alltså ersättas för sexton dagars frihetsberövande med avdrag för två dagar.
Ersättningen bör bestämmas till 12 000 kr vilket motsvarar vad som normalt brukar utgå vid ett frihetsberövande som har varat 14 dagar.
RI har fått bifall till sitt anspråk med stöd av frihetsberövandelagens bestämmelser. Det saknas därför anledning att gå in på frågan om staten är ersättningsskyldig enligt skadeståndslagen.
Ombudskostnader
Begärd ersättning för ombudskostnader är skälig och godtas.
Tillsynsfrågan
Det inträffade aktualiserar också Justitiekanslerns tillsynsfunktioner. Ansvarsfrågan har redan varit föremål för förundersökning hos Åklagarmyndigheten, Riksenheten för polismål.
Vidare har det framkommit att Nacka polismästardistrikt har vidtagit åtgärder för att utarbeta förbättrade rutiner och informera berörd personal om vem som ska ha skyldighet att underrätta domstol och åklagare om att personer som häktats i sin utevaro sedermera har gripits.
Justitiekanslern finner därför inte skäl att vidta någon åtgärd inom ramen för sina tillsynsuppgifter.
Justitiekanslern vill dock avslutningsvis starkt betona vikten av att frågor som berör den enskildes frihet hanteras med den allra största omsorg av samtliga i dessa frågor involverade befattningshavare inom rättsväsendet.