YGL:s materiella tillämpningsområde - fråga om lagföring enligt allmän lag kan ske avseende misstanke om sexuellt ofredande vid ett telefonsamtal som, utan den uppringdas vetskap, samtidigt har direktsänts via webbradio
Justitiekanslerns beslut
Justitiekanslern återlämnar anmälan till Åklagarmyndigheten, Åklagarkammaren i Falun.
Justitiekanslern inleder förundersökning avseende underlåtenhet att enligt 4 kap. 1 § yttrandefrihetsgrundlagen och 3 kap. 13 § lagen (1991:1559) med föreskrifter på tryckfrihetsförordningens och yttrandefrihetsgrundlagens områden utse och anmäla ansvarig utgivare för webbradiosändningar som sänds via www.eurocop.nu. Förundersökningen ska fortsättningsvis handläggas i ett ärende som läggs upp särskilt.
Förevarande ärende avslutas.
Ärendet
Den 12 april 2010 polisanmälde en kvinna att en man söndagen den 11 april 2010 ringde till familjens hemtelefon och trakasserade henne och hennes familj. I anmälan anges att kvinnans 10-åriga dotter svarade och en man frågade efter anmälaren genom att ange hennes förnamn. Efter att dottern lämnat över telefonen till sin mamma sa mannen att han nyss ”pratat med lilla bumsan och henne skulle jag vilja knulla”. På fråga från anmälaren upprepade han sedan samma mening flera gånger. Mannen sa bl.a. också att han hade dödat barn, att [namnet på anmälarens 12-åriga son] ”är söt också, honom vill jag buttfucka”, att han har stått utanför dotterns skola och tittat på hennes blonda hår och att han har gått utanför familjens bostad ett visst datum när de hade kalas. I anmälan anges att uppgifterna om dotterns hårfärg och kalaset stämmer.
Beslut att inleda förundersökning fattades av förundersökningsledare vid polisen samma dag.
Av handlingarna framgår att samtalet ringdes från ett visst nummer och att förhör hölls med numrets abonnent den 13 september 2010. Denne delgavs härvid misstanke om sexuellt ofredande. Vid förhöret uppgav den misstänkte bl.a. följande. Han och hans bror direktsänder i princip varje söndag kl. 19 – 20 webbradio via sajten www.eurocop.nu. Under sändningarna ringer de upp personer som de har fått tips om från sina registrerade användare på sajten www.lunarcop.nu. Verksamheten har pågått sedan 2004 och det brukar förekomma en hel del sexuella anspelningar vid samtalen. Samtalen rings från hans hemtelefon. Samtalen har blivit en hobby; han går in i en annan karaktär och det kan ibland bli ”grovt” och ”gå över gränsen”. Det är dock inte kriminellt att ringa upp folk i syfte att sända webbradio.
Åklagarmyndigheten, Åklagarkammaren i Falun, har efter samråd med Justitiekanslern överlämnat ärendet hit.
Av det tillgängliga materialet framgår att anmälaren inte var medveten om att telefonsamtalet också direktsändes via webbradio utan blev varse detta först efter det att den misstänkte hördes i ärendet. Anmälan avser alltså sexuellt ofredande genom själva telefonsamtalet.
Justitiekanslern har vid besök på sajten www.eurocop.nu konstaterat att det i sändningsarkivet anges att sändningen den 11 april 2010 kl. 19.00 – 20.00 avslutades med ”Bubba ringer till småbarnsmamman [anmälarens förnamn] och spelar pedofil. Ett MYCKET långt och trevligt samtal”. Det anges att ljudfilen kan laddas ned av den som är registrerad användare på sajten www.lunarcop.nu.
Justitiekanslern har från Myndigheten för radio och tv inhämtat att någon anmälan om ansvarig utgivare för de aktuella webbsändningarna inte har gjorts och att det inte har meddelats något utgivningsbevis för någondera av webbplatserna www.eurocop.nu eller www.lunarcop.nu.
Justitiekanslerns bedömning
Anmälan avseende sexuellt ofredande
Justitiekanslern har vid ett antal tillfällen tidigare prövat anmälningar avseende telefonsamtal som samtidigt har direktsänts via sajten www.eurocop.nu. I ärendet med dnr 3491-04-31, som gällde ofredanden genom upprepade telefonpåringningar där anmälaren misstänkte att en person med anknytning till det radioprogram som sändes via www.eurocop.nu låg bakom telefonpåringningarna, bedömde Justitiekanslern att anmälan inte innefattade något sådant brott som föll inom det tryck- eller yttrandefrihetsrättsliga området och återlämnade därför ärendet till polismyndigheten. I övriga ärenden (se främst dnr 3093-04-31, dnr 1778-08-31, 7850-08-31, 266-10-31 och 1094-10-31) har Justitiekanslern, med utgångspunkt i att yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) har varit tillämplig på webbsändningarna enligt bestämmelsen i 1 kap. 6 § första stycket andra meningen YGL, bedömt att yttrandena i webbsändningarna med telefonsamtalen omfattades av YGL:s materiella tillämpningsområde. I enlighet med den s.k. exklusivitetsprincipen kunde ett straffrättsligt ingripande därmed endast ske med stöd av YGL:s bestämmelser.
Justitiekanslerns ställningstagande i de sist nämnda ärendena innebär att något straffrättsligt ingripande inte kan aktualiseras i fråga om brottsmisstankar avseende sexuellt ofredande eftersom detta brott inte utgör ett yttrandefrihetsbrott. Med hänsyn till vad som har framkommit i detta ärende finns det emellertid skäl att närmare överväga detta ställningstagande.
Den nyss nämnda exklusivitetsprincipen framgår av 1 kap. 3 § tryckfrihetsförordningen (TF) och 1 kap. 4 § YGL. Enligt denna princip får ingripanden på grund av missbruk av tryck- respektive yttrandefriheten inte göras utom i de fall som anges i TF och YGL. Vad som är ”missbruk” bestäms utifrån innebörden av och syftet med tryck- och yttrandefriheten såsom detta framgår av 1 kap. 1 § första och andra styckena TF och 1 kap. 1 § första och andra styckena YGL. Där anges att grundlagarna tillförsäkrar medborgarna rätt att i de skyddade medierna offentligen uttrycka tankar, åsikter och känslor och att i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst till säkrande av ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och, enligt YGL, ett fritt konstnärligt skapande. Att ett fritt konstnärligt skapande har nämnts särskilt i YGL har inte avsetts innebära någon skillnad mellan de båda grundlagarnas syften.
Formuleringen av tryck- och yttrandefrihetens innebörd och syfte anses innebära vissa begränsningar i grundlagarnas tillämpningsområden. All användning av de grundlagsskyddade medierna omfattas alltså inte av TF:s eller YGL:s skydd som exklusiv straff- och processlag. Den användning som omfattas av grundlagsskydd brukar sägas falla inom grundlagarnas materiella tillämpningsområde. Detta till skillnad från det formella tillämpningsområdet som anger vilka medier som omfattas av grundlagarna med bortseende från innehållet. Den användning av de grundlagsskyddade medierna som faller inom TF:s och YGL:s materiella tillämpningsområde men som är otillåten upptas som tryck- respektive yttrandefrihetsbrott i TF och YGL. Övrig användning som faller inom det materiella tillämpningsområdet kan alltså inte bestraffas eftersom bestraffning enligt exklusivitetsprincipen endast får ske i de fall som anges i grundlagarna. Beträffande den användning av de i och för sig grundlagsskyddade medierna som inte omfattas av grundlagarnas materiella tillämpningsområde kan lagföring däremot ske enligt allmän lag. TF:s och YGL:s räckvidd ska således inte uppfattas så att varje förfarande där ett yttrande som framförs i ett grundlagsskyddat medium ingår som ett led skyddas av TF och YGL.
TF och YGL innehåller emellertid inte någon uttrycklig bestämmelse som reglerar deras materiella tillämpningsområden och frågan har endast sparsamt belysts i praxis. Exklusivitetsprincipens omfattning och utgångspunkterna för tolkningen av densamma kan även sägas ha varierat något över tid.
Vissa brott, t.ex. bedrägeri, har sedan länge ansetts kunna föranleda ansvar enligt allmän lag och faller alltså utanför TF:s och YGL:s materiella tillämpningsområde (se NJA 1900 s. 528 och NJA 1905 s. 364). Denna begränsning i exklusivitetsprincipen har ansetts motiverad med hänsyn till att själva det yttrande som framförs i det grundlagsskyddade mediet endast utgör ett led i ett förfarande där, för att ett bedrägeribrott ska föreligga, det ingår andra för straffansvaret väsentliga moment. Enligt ett alternativt synsätt följer begränsningen av att yttrandet, med hänsyn till dess syfte och funktion, inte kan bedömas ha tillkommit inom ramen för något av de intressen som tryck- och yttrandefriheten avser att värna.
Utöver de nu nämnda motiven följer även motsvarande begränsning i TF:s och YGL:s materiella tillämpningsområde av den tryck- och yttrandefrihetsrättsliga grundprincipen om s.k. ensamansvar. För innehållet i en tryckt skrift eller ett radioprogram svarar i regel utgivaren. Det är endast denne som enligt TF:s och YGL:s principer om ensamansvar kan åtalas i det fall uppgifter eller uttalanden som återges i skriften eller programmet innefattar ett tryck- respektive yttrandefrihetsbrott. Det bakomliggande syftet med ett yttrande som t.ex. utgör ett led i ett bedrägeribrott är i regel dolt för utgivaren och ett sådant brott förutsätter också ytterligare moment som typiskt sett ligger utom utgivarens kontroll och kännedom. Med hänsyn till principen om ensamansvar har det därför beträffande vissa brott inte framstått som en framkomlig väg att de straffbeläggs såsom tryck- eller yttrandefrihetsbrott och lagförs enligt TF:s och YGL:s regelverk.
I de fall ett förfarande faller utom TF:s och YGL:s materiella tillämpningsområde och därmed grundlagarnas straff- och processregler inte är tillämpliga – alltså bl.a. reglerna om ensamansvar – gäller av nödvändighet också motsvarande inskränkning i det s.k. meddelarskyddet. Det tryck- och yttrandefrihetsrättsliga grundlagsskyddet innebär som utgångspunkt att den som medverkar i framställningen av t.ex. ett radioprogram inte kan göras straffrättsligt ansvarig för sin medverkan. Enligt 1 kap. 1 § tredje stycket TF och 1 kap. 2 § YGL står det envar fritt att lämna uppgifter i vilket ämne som helst till författare och andra upphovsmän samt till utgivare, redaktioner eller nyhetsbyråer, om syftet är att uppgifterna ska offentliggöras i t.ex. ett radioprogram. Denna meddelarfrihet gäller för journalister, skådespelare och andra som medverkar vid tillkomsten av programmet. Meddelarfriheten innebär alltså en rätt att utan andra ingripanden än de som stadgas i TF och YGL offentliggöra uppgifter i ett grundlagsskyddat medium. Detta innebär dock inte att varje spridning av uppgifter som sker för offentliggörande omfattas av meddelarfriheten. När grunden för att undanta vissa brott, t.ex. bedrägeri genom tryckt skrift, från grundlagarnas tillämpningsområde är att den egentliga gärningsmannen ska kunna straffas utan hinder av reglerna om ensamansvar är denne ofta meddelare i grundlagens mening. Det är då oundvikligt att dennes meddelarfrihet inskränks i motsvarande mån.
Högsta domstolen har i senare praxis där exklusivitetsprincipen har behandlats, utöver de mer generella principer som nyss nämnts, också fäst vikt vid de specifika omständigheterna kring och syftet med den företagna handlingen i det enskilda fallet. I NJA 1999 s. 275 (”Aftonbladet-målet”), som rörde åtal för olaga hot och hot mot tjänsteman genom överlämnande av bilder till en journalist som illustration till en tidningsartikel, uttalade Högsta domstolen bl.a. följande.
Det kan emellertid förekomma att en handling visserligen utförs med en tryckt skrift som medel men har en sådan karaktär att den inte berör de syften som ligger bakom regleringen i TF. En sådan handling kan utan hinder av TF beivras om den är brottslig enligt allmän lag. Som exempel har nämnts bedrägeri, svindleri eller oredligt förfarande som begås genom meddelanden i tryckt skrift (se bl a SOU 1947:60 s 115f, 119 och 250f samt prop 1986/87:151 s 86). Utanför det av TF omfattade området kan det också komma i fråga att straffa den som lämnat ett specifikt meddelande för offentliggörande i tryckt skrift.
Klagandena i detta mål har åtalats för olaga hot och hot mot tjänsteman. Dessa brott utgör inte tryckfrihetsbrott enligt 7 kap TF. Detta hindrar inte att hot som framförs i tryckt skrift under vissa omständigheter kan föranleda straff enligt allmän lag, t ex om hotet är ett led i ett utpressningsförsök eller eljest utgör en förutsättning för brott (jfr SOU 1947:60 s 251 och prop 1975/76:209 s 141). Av betydelse för bedömningen i nu förevarande fall är emellertid de omständigheter under vilka filmrullarna överlämnats till CF och det syfte i vilket överlämnandet skett.
Av utredningen i målet framgår att CF hade för avsikt att i Aftonbladet publicera en artikel om den nynazistiska organisation som klagandena tillhörde och att han önskade illustrera sin artikel med bilder som gav ett intryck av organisationens verksamhet. Han hade underrättat klagandena om sitt intresse för fotografier av detta slag, och när klagandena överlämnade filmrullarna till CF, var det med sikte på att fotografierna skulle publiceras i tidningen och i förhoppningen att klagandena skulle få viss ekonomisk ersättning för bilderna.
Offentliggörandet av fotografierna var således ett led i CF:s journalistiska verksamhet och faller därmed, oavsett deras hotfulla och skrämmande karaktär, inom det område som TF är avsedd att skydda. Klagandenas överlämnande av filmrullarna måste därför också anses omfattat av meddelarfriheten. Det av Riksåklagaren åberopade förhållandet att CF, innan publicering skett, uppvisat fotografierna för AP och CC kan därvidlag inte medföra en annan rättslig bedömning.
Även i NJA 2000 s. 355, som rörde ansvar enligt brottbalkens bestämmelser för hets mot folkgrupp genom uttalanden vid en föreläsning vid Umeå universitet där föreläsningen samtidigt spelades in på video, tillmätte Högsta domstolen omständigheterna i det enskilda fallet betydelse. Högsta domstolen framhöll bl.a. att det i annonseringen av föreläsningen inte hade angivits att den skulle spelas in för offentliggörande och att så skulle ske inte heller på något annat sätt hade meddelats dem som kom till föreläsningen. Högsta domstolen fann klarlagt att föreläsningen inte hade ingått som ett led i en verksamhet för att offentliggöra den genom video. Inspelningen fick i stället anses ha utgjort en dokumentation av ett från offentliggörandeavsikten oberoende evenemang. Åtalet avsåg att föreläsarens uttalanden hade spridits till dem som hade infunnit sig för att lyssna till föreläsningen. Mellan deras deltagande vid föreläsningen och den genomförda dokumentationen fanns enligt Högsta domstolen inte något sådant samband att föreläsarens uttalande i förhållande till åhörarna åtnjöt skydd mot straffansvar enligt bestämmelserna i YGL.
Brottskatalogen i TF och YGL blev bl.a. med anledning av avgörandet i Aftonbladet-målet föremål för översyn av Mediegrundlagsutredningen (SOU 2001:28). Detta ledde fram till att olaga hot infördes som tryck- och yttrandefrihetsbrott. Det lagstiftningsärendet kan emellertid inte sägas ha bringat någon mer grundläggande klarhet i gränserna för exklusivitetsprincipen. När det specifikt gäller brottet sexuellt ofredande kan det dock anmärkas att Mediegrundlagsutredningen för sin del bedömde att det var ett brott som inte kunde upptas som tryck- och yttrandefrihetsbrott eftersom brottsbalkens straffbestämmelse knappast kunde anses träffa andra fall än sådana där den angripne och angriparen samtidigt var närvarande. Brottet sexuellt ofredande kunde därför enligt utredningens mening inte begås genom ett yttrande i ett grundlagsskyddat massmedium. (Se SOU 2001:28 s. 433.) Även om någon helt entydig slutsats inte kan dras av detta uttalande talar det i vart fall inte mot att brottet sexuellt ofredande beroende på omständigheterna ska kunna lagföras enligt allmän lag även om det beteende eller det uttalade som innefattar ofredandet har tillkommit vid framställningen av t.ex. ett tv- eller radioprogram.
Justitiekanslern har i ett beslut den 25 mars 2004 (dnr 1080-10-31), bl.a. med hänvisning till NJA 2000 s. 355, bedömt att en programledares/skådespelares agerande vid inspelningen av ett tv-program, vilket påstods innefatta sexuellt ofredande, inte åtnjöt meddelarskydd enligt 1 kap. 2 § YGL och att YGL därför inte hindrade att ingripande skedde med stöd av allmän lag. Justitiekanslern fäste vikt vid att anmälan avsåg ofredande av utomstående personer som inte deltog i inspelningen av programmet och inte synes ha varit medvetna om att inspelningen pågick. I förhållande till dessa personer bedömde Justitiekanslern att det inte kunde hävdas att programledaren/skådespelaren enligt bestämmelserna om meddelarfrihet i YGL åtnjöt skydd mot straffrättsliga ingripanden enligt allmän lag.
Det finns skäl att anlägga samma synsätt på uppringarens agerande i detta fall. Anmälan avser det som inträffande vid själva telefonsamtalet, dvs. den uppringande personens handlande i förhållande till den uppringda personen vid direktkontakten dem emellan under samtalet. Anmälaren var inte medveten om att samtalet spelades in och sändes ut via webbradio och kan alltså inte anses ha deltagit i framställningen av programmet. Mellan anmälarens ”deltagande” i telefonsamtalet och uppringarens dokumentation och offentliggörande av samtalet kan inte anses föreligga något sådant samband att uppringarens uttalanden i förhållande till anmälaren ska åtnjuta skydd mot straffansvar enligt bestämmelserna i YGL. Justitiekanslern anser därmed att omständigheterna här är sådana att regleringen i YGL inte utgör hinder mot att ett ingripande sker enligt allmän lag.
Med hänsyn till det sagda ankommer det inte på Justitiekanslern utan på allmän åklagare att ansvara för den fortsatta utredningen. Handlingarna ska därför återlämnas till Åklagarmyndigheten, Åklagarkammaren i Falun.
Ansvarig utgivare för webbradiosändningar via www.eurocop.nu
Radioprogram ska enligt 4 kap. 1 § YGL ha en utgivare som utses enligt vad som närmare föreskrivs i lag. Utgivaren ska enligt 3 kap. 13 § lagen (1991:1559) med föreskrifter på tryckfrihetsförordningens och yttrandefrihetsgrundlagens områden (föreskriftslagen) anmälas till Myndigheten för radio och tv.
Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 4 kap. 1 § YGL döms enligt 4 kap. 6 § YGL till böter eller om omständigheterna är synnerligen försvårande till fängelse högst ett år. Enligt 3 kap. 30 § föreskriftslagen döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot föreskrifterna i 3 kap. samma lag om skyldighet att anmäla utgivare till böter eller fängelse ett år. Justitiekanslern är ensam behörig åklagare i mål om överträdelser av de nu nämnda bestämmelserna i YGL och föreskriftslagen.
Enligt uppgift från Myndigheten för radio och tv har inte någon utgivare anmälts dit för webbradiosändningar som sker via www.eurocop.nu.
Det finns därmed anledning att anta att brott enligt 4 kap. 1 och 6 §§ YGL och 3 kap. 13 och 30 §§ föreskriftslagen har begåtts. Förundersökning ska därmed inledas med anledning av dessa brottsmisstankar.